• Anonym (hmmm..)

Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?

1. Hur gamla är barnen?
    2. Vem flyttade och varför?
    3. Varför är umgänget så litet?

• Anonym (hmmm..)
    Anonym (går det?) skrev 2014-03-02 12:43:36 följande:
    Barnen är 5 och 6. Jag flyttade för tre år sedan pga bristande engagemang från pappan. Umgänget är så litet pga honom. Vi var hos familjerätten för några år sedan och gjorde ett avtal men det rann ut i sanden efter två gånger. Det brukar bli så att vi kommer överens om nått och kör det ett par gånger. Sen kommer han med ursäkter och ställer in. Jag förstår inte varför jag ska dela vårdnaden med någon som inte har något intresse av barnen. 
    Att du flyttade kan göra det svårt. Delar ni kostnader och det praktiska kring resorna eller anser du att han ska stå för det? Har han råd?
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (går det?) skrev 2014-03-02 21:35:45 följande:
    Det var hans ide att jag skulle flytta hem.. När det varit umgänge har vi möts på mitten och stått för våra egna kostnader.
    Du borde ha insett att det skulle påverka barnens umgänge med honom. Vad vinner du med egen vårdnad?
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (går det?) skrev 2014-03-04 20:37:10 följande:
    Jag vill ha tryggheten med egen vårdnad. Om jag dör så vet jag att barnen kommer att stanna inom min familj. Jag vill inte behöva be honom skriva på papper om skolval , eventuella medicinska utredningar mm då han inte är insatt eller har kunskap om deras liv. När jag skulle söka skola tog det en vecka innan jag fick tag på honom och när ena dottern skulle utredas på bvc ville han först inte medverka eftersom han ansåg det onödigt... Om jag få EV får jag också del att hans fp-dagar som nu kommer att försvinna i det blå. Jag skulle kunna använda dom 120 dagarna till att gå ner i arbetstid och få mer kvalitetstid med barnen.  Jag har aldrig och kommer aldrig neka umgänge men min åsikt är att man bör gå miste om rätten till GV om man inte har del av ens barns liv.
    Om du dör hamnar barnen i första hand hos sin andra förälder som naturligtvis då får vårdnad om barnen. Vill han själv veta saker som rör barnens medicineringar och skolval? Varför pratade du inte med pappan långt innan skolvalet om hur ni skulle göra?
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (anser) skrev 2014-03-04 21:01:42 följande:
    Nej, är han inte vårdnadshavare är det def inte alls säkert, särskilt inte som han inte är engagerad för fem öre.

Det finns en man här som fick kämpa som fan för att få vårdnaden om sitt barn när mamman dog. Mamman hade enskild vårdnad och det fanns en sambo till mamman med i bilden. Han vann till slut, men lätt var det inte.
    Den här pappan VILL ha vårdnad om sitt barn men verkar inte få engagera sig..
    Ur föräldrabalken: Om barnet står under vårdnad av endast en av föräldrarna och den föräldern dör, skall rätten på ansökan av den andra föräldern eller på anmälan av socialnämnden anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Lag (1994:1433).
  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (...) skrev 2014-03-07 18:19:17 följande:

Vissa papper måste skrivas under av båda vårdnadshavarna om det är långt imellan kan bara en sån sak vara väldigt bökig och om pappan nu inte intresserar sig för vad barnen gör kan inte jag se varför en mamma ska behöva krångla med papper som nån som inte engagerar sig ska skriva under... en anledning
    "Bökig"? Med vanlig postgång kan man har ett brev tillbaks 2 dagar efter man skickat det för en underskrift.

För att barnen är bådas och inte bara hennes kanske?
Svar på tråden Går det få ensam vårdnad utan samarbetsproblem?