Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Spädbarn fejkgråter

Jag håller med övriga talare - barns gråt är en signal som ska lyssnas på, det är ok att ropa efter uppmärksamhet, man behöver inte ha ont/vara hungrig/vara trött för att ha rätt till sina föräldrar. 

Och naturligtvis så måste barn som har syskon vara mer påstridiga i sina kontaktförsök, och ge kraftigare signaler, för föräldrarna delar ju sin uppmärksamhet mellan mer än ett barn! (Som tur är brukar syskon vara väldigt uppmärksamma på när lillasyster/lillebror låter...)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:01:07 följande:
    Men det är ju det både artikeln och studien handlade om....om ni läste TS. Barnet i fråga var 11 månader. De två barnen hade studerats från 7 respektive 9 månader. Man identifierade en situation då det ena barnet var 11 månader. "Fejkgråten" ses inte heller från forskarens sida som något negativt utan tvärtom som en del av barns sociala och känslomässiga utveckling liksom utvecklad kommunikativ förmåga. Det barn som uppvisade detta så pass tidigt som vid 11 månader (det andra barnet gjorde det inte alls) hade två äldre syskon och man kan tänka sig att barn med äldre syskon helt enkelt tidigare uppfattar den typen av socialt samspel och själva tidigare kan använda det medvetet. Ser verkligen inget märkligt med detta.
    Inte jag heller. Men jag ser det som anmärkningsvärt när föräldrar använder det som en ursäkt för att strunta i att barnet gråter - med hänvisning till att det är fejkgråt eller bara manipulativ gråt. 
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Spädbarn fejkgråter