Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Spädbarn fejkgråter

Jag undrar vad man menar med fejkgråt? Att barnet låtsas gråta för att få uppmärksamhet? På vilket annat sätt kan barnet förmedla sina önskningar och behov? Eller menar man kanske att barnet gråter trots att det inte är något fel, bara för att få uppmärksamhet? I så fall är det ju för sjutton ingenting fel i det alls, barnet behöver och vill ha uppmärksamhet och berättar det på det enda sättet hen känner till.

Jävla trams.

• Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 21:33:47 följande:
    Jag verkar vara ensam om att se det som en möjlighet att ett barn som är nästan 1 år kan överdiva sitt uttryck för att få uppmärksamheten snabbare/tidigare än vad behovet egentligen är. Jag ifrågasätter alltså inte behovet utan vad barnet gör för att få sitt behov tillfredsställt. När tänker ni att barn utvecklingsmässigt har förmågan att se samband mellan hur de själva agerar och hur föräldern svarar och själva (ibland) agera utifrån det med viss medvetenhet?
    Ettåringar är en annan sak tycker jag, de testar ju sociala signaler och ageranden och lär sig. Mina ettåringar låtsasskrattar och låtsasgråter och kan också se arga ut utan att de egentligen vill något, de bara provar och testar. Men det är som sagt inte samma sak som att påstå att spädbarn låtsasgråter för att slippa sova, i mina ögon.
  • Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:01:07 följande:
    Men det är ju det både artikeln och studien handlade om....om ni läste TS. Barnet i fråga var 11 månader. De två barnen hade studerats från 7 respektive 9 månader. Man identifierade en situation då det ena barnet var 11 månader. "Fejkgråten" ses inte heller från forskarens sida som något negativt utan tvärtom som en del av barns sociala och känslomässiga utveckling liksom utvecklad kommunikativ förmåga. Det barn som uppvisade detta så pass tidigt som vid 11 månader (det andra barnet gjorde det inte alls) hade två äldre syskon och man kan tänka sig att barn med äldre syskon helt enkelt tidigare uppfattar den typen av socialt samspel och själva tidigare kan använda det medvetet. Ser verkligen inget märkligt med detta.
    Absolut ingenting konstigt med det, men att använda det som argument för att låta sin fyramånaders gråta ensam är jäkligt konstigt.
  • Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:23:47 följande:
    Ja, det är ju jättekonstigt....eller snarare illitterat, men det var ju fortfarande inte det TS handlade om egentligen.
    Jag kanske läste ts lite otydligt, men jag tolkar den som att ts undrar om den studien går att applicera på spädbarn. Eller så är jag åt skogen för trött för att tänka.
  • Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:37:09 följande:
    Ja, det gör TS, men svaret är ju ändå inte att spädbarn inte fejkgråter utan att mamman i fråga inte vet vad hon har har läst/hänvisar till. Studien går att applicera på spädbarn. Den verkar inte säga något direkt uppseendeväckande.
    Det har du rätt i. Jag gick igång lite väl mycket på dumheterna tror jag. Tack för att du redde ut det åt mig.
  • Aileen Allannah
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-27 22:43:06 följande:
    Varsågod . Det är ju av viss vikt om man vill komma med motargument eller snarare visa på bristen av argument i diskussionen med föräldern i fråga. 
    Haha! Tur att jag inte gav mig in i den första diskussionen. Godnatt!
Svar på tråden Spädbarn fejkgråter