Inlägg från: glassen |Visa alla inlägg
  • glassen

Spädbarn fejkgråter

Jag har inte läst de andra svaren. Jag tror inte att små bebisar kan fejka gråt. Däremot lär sig bebisar tidigt om föräldrar svarar på deras gråt och kan tillfredsställa deras behov. En del barn behöver därför gråta mer för att få föräldrarnas uppmärksamhet, likväl som en del barn tystnar eftersom en del föräldrar ändå inte svarar upp på deras gråt, och barnet ger upp.

• glassen
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-28 21:21:21 följande:
    Läs TS länkar så märker du att det inte är det studien handlar om.
    Orkade inte läsa hela studien, men svarade utifrån en 4-månaders bebis som TS skrev om. Kunde inte hitta den kopplingen i det jag läste, men ok, jag har varit slarvig. De kanske kommit fram till att alla 4-månaders bebisar i Japan fejkar gråten. Herregud!
  • glassen

Men det var ju precis så jag uppfattade när jag läste TS också. Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Svarar du utifrån TS eller utifrån studien? Jag svarade utifrån TS inlägg i alla fall.

• glassen
    Bling1975 skrev 2014-03-01 22:52:19 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man kallar det för "fejkgråt". Barnen kommunicerat sitt behov på det enda sätt som barnet kan. Ett spädbarn som vill ha närhet och kärlek trots att blöjan är bytt och magen mätt ska man väl inte ignorera även om det inte är kapabelt att uttrycka sin önskan i ord.

Vilken normal människa skulle t ex ignorera sin 6-åring som sa: "Mamma, jag känner mig så ensam och rädd, kan jag få en stor kram?"
  • glassen
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-01 22:18:40 följande:
    TS skriver att hon känner sig skeptisk till studien (som en mamma i en tråd hon deltagit i använt som stöd för att motivera 5mm) och undrar hur vi andra ställer oss till just det studien kommit fram till. Jag svarar utifrån det.
    Ok. Då svarar vi på olika saker. Jag försöker läsa TS igen, och är faktiskt osäker vad hon menar. Min tolkning är fortfarande att hon utgår ifrån en 4-månaders bebis, men det är inte helt tydligt. Men min uppfattning är ändå att en 4 månaders bebis inte fejkar sin gråt och jag är glad att jag inte bor i Japan Flört.
Svar på tråden Spädbarn fejkgråter