Spädbarn fejkgråter
Jag har inte läst studien, men det som skrevs i artikeln du länkade till lät ändå inte helt uppåt väggarna/otänkbart. Den incident som de hittade (enligt artikeln) som de kallar "fejkgråt" gällde ett barn som var nära året gammalt - 11 månader. Det verkar heller inte vara något som varit typiskt för något av barnen utan i nära på 100% av den studerade gråten hos båda barnen så är det vanlig gråt pga rädsla, frustration etc etc. Att ett barn på nästan 1 år så smått har börjat att upptäcka det sociala spelet tycker inte jag låter märkligt. Att använda det som argument för en 4-månaders bebis vid användning av 5mm verkar mest korkat. Det "fejkgråt" som studerades kom hastigt från ett precis innan glatt och förnöjt barn och så fort mamman bra närmade sig så var barnet lika glatt och förnöjt igen. Om man skulle föra över resonemanget på ett barn som utsätts för CIO-metoder så skulle det ju innebära att barnet blev ett solsken så fort mamma eller pappa stack in näsan i rummet igen. Och då skulle knappast någon CIO-meto vara särskilt aktuellt. Jag tycker inte heller att det skulle vara märkligt att barn med äldre syskon snabbare upptäcker och testar det sociala samspelt. Ser ju på min yngsta som är 8 månader.......han sitter ju som hänförd vid matbordet, på golvet, ute, i bilen etc och bara studerar hur de äldre bröderna beter sig och hur vi beter oss. Så för att svara på din fråga. Ja, jag tror att ett barn i 1-årsåldern ibland kan testa det sociala spelet och kommunikationen medvetet.