Tips på en bra bärsjal?
Är det någon som har tips på vilken bärsjal man ska välja? Jag har noll koll på det där, så alla tips och råd tas tacksamt emot :)
Är det någon som har tips på vilken bärsjal man ska välja? Jag har noll koll på det där, så alla tips och råd tas tacksamt emot :)
Vi hade en tricot slen. Den var väääldigt skön att bära i och barnet trivdes super, och den finns i fina färger! Men, den är lite knepig att lära sig knyta och i och med att den är så lång släpar den i marken/golvet när man ska ta på den. Det gör ju inget när man är hemma, men på en lerig parkering nånstans är det lite sådär.
Oelastisk sjal har jag aldrig provat.
Så vi komplettrade med en ergo sele. Selar funkar bäst först när barnet är något större och kan hålla huvudet själv. Men då är de toppen! Lätt att ta på och du kan bära på ryggen när barnet är lite större, vilket är lättare för dig. En varning bara: selarna är (oavsett märke) nästan alltid för stora för mig. Jag är 163 cm och har kort överkropp. Jag kunde inte använda selen förrän barnet närmade sig året - då var hon tillräckligt stor för att kompensera min korta kropp. Selar ska ha ett rejält avbärarbälte, som en vandringsryggsäck.
Min kompis skaffade en mei tai (fyrkantig tygbit med breda band i varje hörn. Har sett såna flera gånger i gatubilder i tv-reportage från Asien. Min kompis, som är kortare än jag, och hennes man, som är lååång, tyckte båda att den var toppen. Jag väntar ett småsyskon nu och tänker skaffa en sån.
Köptips: Blocket! Alla barn o föräldrar gillar inte sjal o sele, upptäcker de efter att ha köpt dem. Vi hittade båda, oanvända, för nästan halva nypriset.
Lästips: sjalbarn.se.
Lycka till med bebisen!
En sak till om sjalar och selar: barnet ska sitta så att det har stöd för rygg och nacke, rumpan och låren ända ut till knävecken. Det finns selar som bär barnet mest under rumpan och det ser inte särskilt bekvämt ut och det sägs att det belastar deras fortfarande mjuka lilla bäcken för mycket.
Tack för bra tips! :D
Vi hade en girasol och den var underbar.
Beror ju på hur gammalt ditt barn är . Jag har haft och har en hel hög av bärredskap hemma - trikåsjalar, vävda långsjalar, meitai och ergonomiska bärselar.
Till nyfödd föredrar jag trikåsjal. Tycker att det är fantastiskt smidigt. Mina favoriter är sino från looma (tunn och lättknuten) och mam eco (lite mer tyg, men avlastar fantastiskt bra för att vara trikå (den stadigaste av trikåsjalarna skulle jag säga).
Vävd långsjal avlastar absolut bäst. Lite knepigare att knyta men man lär sig rätt snabbt. Finns ju så många fina att man kan gå bankrutt . Meitai - lite lättare att få upp barnet (framför allt på ryggen) än i vävd långsjal men ändå sjalkänsla. Välj med utbredbara axelband (ger en helt annan avlastning) och med sjaltyg.
Ergonomisk bärsele är superpraktiskt då det går snabbt i och ur och inga sjaländar i marken om det är blött. Särskilt till äldre barn som just ska i och ur mycket. Vilken man väljer beror huvudsakligen på vilken kroppsform man har som bärare.
Förresten tips på märken. Mina favoriter:
Trikåsjal:
- Sino (looma)
- Mam eco
Vävd långsjal:
- Easycare
- Girasol
- Har en älskad Bebina regnbåge också.
Mångas favorit är norska Ellville. Ligger på min inköps-/önskelista. Vill ha en zara trigreen .
Meitai:
- BB-tai (för att vara en wrapconversion ovanligt billig)
Ergonomisk bärsele (jag är lite i kroppen):
- Boba
- Oh snap (babyhawk)
Mångas favorit är Wompat. Ligger på min inköps-/önskelista. Måste bara bestämma tyg .
Tack! :) Hehe ja, skrev aldrig det, men dottern är dryga två veckor.
Har någon mönster om man vill sy en egen meitai?