Inlägg från: Anonym (Kerstin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kerstin)

kan man få lån som arbetslös?

Du verkar vara på fel väg.

Du har låg inkomst
    Du har lån
    Du ska låna ännu mer

Vore det inte bättre att sluta köpa saker som du inte har råd med, istället för att öka på en skuld som kanske snart växer dig över huvud?

• Anonym (Kerstin)
    Anonym (maja) skrev 2014-02-28 14:01:42 följande:

ja men skulden på 10tusen lär ju inte växa över mitt huvud.

Nu har jag ju redan lån som sagt.
    Jag kände att det vore bättre att ha ett banklån på 30tusen än en massa smålån på tex hm & ellos (i know det är fel men jag kan inte backa tiden)

Förlåt om jag låter elak, men har det någon betydelse om du har "en massa" smålån på 20k eller ett banklån på 20k, förutom att du kan få en något lägre ränta?

Du skriver att du vill låna på banken för att "få bort några krediter", men ett banklån är ju också en kredit som ska betalas tillbaka, kanske till och med på längre tid än det skulle ta dig att, om du kan, göra extra amorteringar och beta av dina smålån ett efter ett för att bli skuldfri.

Det är bra att du tar tag i din ekonomi.
  • Anonym (Kerstin)

Tror inte alls att det handlar om att betala av småskulderna, snarare tror jag att dina pengar är slut och du ser möjligheten att kunna maxa dina kreditkort igen.

Du har nästan 20' om du vill, skriver du...... men det är väl så att du INTE vill. Jag tror inte för ett ögonblick att du har dessa pengar, för då skulle du, liksom många andra redan ha betalat sina så kallade "småskulder".

Jag hoppas att det löser sig.

• Anonym (Kerstin)
    Anonym (maja) skrev 2014-03-03 08:28:59 följande:

Ja säkert, jag sitter här och ljuger anonym...

Jag har två skulder. Hm & ellos. Hm är på 7000 & ellos är på 2000

Sen har jag ett på klarna som är på 12000

Jag har sparat men vill liksom inte göra slut på det.

men jaja jag får väl göra det då
    Får ångest av att det skulle vara tomt på mitt minisparkonto

Jag skulle så gärna vilja att du så småningom får en bättre ekonomi. Du är föräldraledig och jag förstår att du inte har så hög inkomst (antar att du var arbetslös innan). Det som känns tungt är att den som inte har pengar får betala mest.

Räntorna på blancolån/privatlån är ju skyhög:
    Ellos effektiva ränta 29%
    HM 1,47% på ingående saldo, dessutom bestraffas man med 0,4% på beviljat kreditbelopp
    På Klarna kan räntan vara upp till 29,22% beroende på vilken sorts konto man har

Självklart blir det lägre ränta om man får ett banklån på sin bank, men får man inte det så kan räntan på t ex Bluestep vara upp till 33%, så kolla noga.

Det jag kan trösta dig med är att när lånen är betalda så kan du snabbare fylla på ditt sparande.

Svar på tråden kan man få lån som arbetslös?