Mumin80 skrev 2014-03-02 08:44:31 följande:
Vi har en fyraåring med autism och kanske adhd. Och även med i princip regelbundna arbetstider så är det helt hopplöst att göra vardagen riktigt förutsägbar, alltid är det nåt som är "annorlunda". T.ex. nån av oss är sjuk, fröken på förskolan är sjuk, vi får besök, vi har möten m.m. m.m.
Vi använder bildscheman, och upplever att det blir mycket bättre, iom att det går att förbereda dottern mer på hur just den här dagen ska bli.
Sen tror jag att det hjälper att inte tänka så mycket klockslag och så, utan tänka på dagen ur barnets perspektiv. Vilka "hållpunkter" brukar barnet ha, i vilken ordning? T.ex. har vi ganska fasta morgonrutiner, med potta-frukost-tandborste, som vi gör i samma ordning varje dag. Men ibland tar frukosten längre, ibland går det fortare, ibland är det längre paus mellan frukost å tandborste, ibland följer det direkt. Men det är själva "aktiviteterna" som strukturerar dagen, inte tiderna. Och då är det också förändringar i VAD vi gör och i vilken ordning, som vi är uppmärksamma på och förbereder dottern på, inte klockslag. Vilket borde funka bättre om man jobbar oregelbundet också
Och så försöker vi "bygga in" vissa regelbundna inslag som ser lika ut i princip alltid, som att vi äter tacos på fredagar. Då blir tacos en signal om att "imorgon är det inget dagis". Och vi kan prata om tacodag, och dottern kan förstå lite vad det innebär, och få bättre grepp om tid än med veckodagar som hon inte förstår.
Även när det gäller bildschemat så tänker vi inte i klockslag, utan det är en lista å bilder på sånt som händer under dagen, ur dotterns perspektiv så gott det går. Så det finns ingen bild på nån av oss föräldrar när vi lämnar på förskolan, utan bara en bild på förskolan. Men senare i schemat när det är dags för hämtning så finns det en bild på den förälder som hämtar. För vid hämtning är det ju den förändringen dottern upplever, att en förälder dyker upp, och det som är signalen att det är dags att gå hem.
Sen försöker vi se till att vi har regelbundna måltider. Inte så att dom alltid är samma tid varje dag, men att det är samma antal måltider varje dag, med frukost-mellis-lunch-mellis-middag.välling, samma varje dag.
Tack för all info.
Det är just detta som är svårt för oss, att få samma rutiner oavsett klockslag eftersom beroende på när jag börjar så ser det olika ut. T ex äts frukost på olika ställen beroende på när förskolan börjar. Det är olika avdelningar beroende på vilken tid man börjar och slutar osv :(
Det är denna grej som blir HELT upp och ner för mitt barn :(