• Mathias 713

Antal dagars föräldraledighet i veckan utan att straffas av högt löneavdrag?

På mitt arbete måste jag ta ut minst 5 föräldradagar i rad för att inte straffas extra hårt när det gäller löneavdraget pga föräldraledigheten. Min fru måste motsvarande ta ut minst 20 dagar i följd per kalendernånad (dvs. Inte över ett månadsskifte) för att inte drabbas extra av extra högt löneavdrag. Finns det några regler, riktlinjer eller lagar ang. Detta eller kan arbetsgivaren göra som denna vill ? I hennes fall är det omöjligt att ta föräldradagar på ett lov eftersom löneavdraget motsvarar nästan två veckors lön.
  • Svar på tråden Antal dagars föräldraledighet i veckan utan att straffas av högt löneavdrag?
  • Gladskit

Vilket avdrag som ska göras beror helt på kollektivavtalet på arbetsplatsen (om det finns något) samt vilka policys man har. Hur man beräknar avdrag helt enkelt. Jobbar man med kvoter tex? Hur beräknas kalenderdagsavdraget?

De allra flesta avtal som jag har erfarenhet av bygger på att när det gäller föräldraledighet så gör man avdrag för kalenderdag eftersom det är så Försäkringskassan betalar ut sina ersättningar. Man utgår alltså från FK's regler och bygger sina egna beräkningar på det.
    Du har tex. rätt att begära ersättning för lördag + söndag. Du kanske väljer att inte göra det. Men du har rätt till det utifrån hur reglerna kring FP ser ut. Därför gör många arbetsgivare avdrag för hela veckan måndag-söndag om du söker en veckas ledigt.

Sen finns det alltid de som drabbas extra hårt. Min man tex har en hög kvot i och med att han jobbar inom räddningstjänst och har relativt få arbetsdagar per vecka. Beroende på vilken vecka han tar ledigt så kan han få ett väldigt högt avdrag och det han får från FK täcker inte upp alls.

• Anonym (rrr)

Regeln är väl ganska glasklar. Du ska få betalt för den tiden du arbetar. Arbetar du 4 av 5 dagar så ska du få betalt för 4 av 5 dagar. Finns inga regler om hur mycket man måste vara föräldraledig.

Sen finns det arbeten som väljer att betala en viss del av lönen trots att någon är ledig. T.ex upp till 90% av lönen. Reglerna för dessa extrautbetalningar får varje enskilt företag bestämma själva och borde gå att läsa i kollektivavtalet om ett sådant finns. 

• Mathias 713
    Anonym (rrr) skrev 2014-02-28 11:21:08 följande:
    Regeln är väl ganska glasklar. Du ska få betalt för den tiden du arbetar. Arbetar du 4 av 5 dagar så ska du få betalt för 4 av 5 dagar. Finns inga regler om hur mycket man måste vara föräldraledig.

Sen finns det arbeten som väljer att betala en viss del av lönen trots att någon är ledig. T.ex upp till 90% av lönen. Reglerna för dessa extrautbetalningar får varje enskilt företag bestämma själva och borde gå att läsa i kollektivavtalet om ett sådant finns. 
    Nej det handlar inte alls om det! Jag har 10% extra betalt av min arbetsgivare, mycket bra tycker jag!

Ger ett exempel:
    Jag måste ta ut minst 5 dagar sammanhängande för att inte få högre avdrag än motsvarande 5 arbetsdagar. Tar jag en eller ett antal dagar upp till 4 så får jag ett avdrag motsvarande 1,5 arbetsdag per dag jag är ledig. Detta får min fru också om hon inte tar ut mer än 20 föräldradagar per kalendermånad!

Tycker det är väldigt märkligt, men mao så sätts det utifrån varje företags kollektivavtal ?
  • Gladskit
    Mathias 713 skrev 2014-02-28 11:37:53 följande:
    Nej det handlar inte alls om det! Jag har 10% extra betalt av min arbetsgivare, mycket bra tycker jag!

Ger ett exempel:
    Jag måste ta ut minst 5 dagar sammanhängande för att inte få högre avdrag än motsvarande 5 arbetsdagar. Tar jag en eller ett antal dagar upp till 4 så får jag ett avdrag motsvarande 1,5 arbetsdag per dag jag är ledig. Detta får min fru också om hon inte tar ut mer än 20 föräldradagar per kalendermånad!

Tycker det är väldigt märkligt, men mao så sätts det utifrån varje företags kollektivavtal ?

Men det handlar nog om det jag skrev, att man gör avdrag enligt en kvot för att det ska bli kalenderdagsberäknat.
    Ett exempel.
    Jag jobbar inom en verksamhet där vi jobbar med kvoter. Jag har en kalenderdagskvot på 1,4.
    Den kommer sig av att jag jobbar 5 dagar per vecka och då fördelas veckans 7 dagar på 5.
    7/5 är 1,4.
    Tar jag ledigt en dag görs 1,4 avdrag.
    Tar jag ledigt 2 dagar görs 2,8 avdrag.
    Tar jag ledigt en vecka så räknar lönesystemet ut att på den veckan finns fem arbetsdagar och då görs 5 x 1,4 = 7 avdrag. Jag får alltså avdrag för hela veckan. Sen kanske jag väljer att bara ta ut 5 dagar från FK. Men jag har rätt till att ta även helgen och då är det skrivet så i det kollektivavtal vi har att man gör avdrag för kalenderdagar dvs mån-sön.

Gjorde man inte så här så skulle en person med månadslön tekniskt sett kunna vara ledig flera veckor och ändå få lön för helgerna.  Så de flesta kollektivavtal har någon form av kvoter eller faktorer som används.
  • Mathias 713

Ja, förlåt att jag inte skrev tack för svaret!

Men i mitt fall får jag inte avdrag motsvarande 7 dagar om jag tar 5 dagar. 
    Kanske är jag för dåligt påläst ang. hur det funkar, men som sagt så lönar det sig bättre att hos oss ta ut 5 dagar istället för 4 dagar. Jag får mindre löneavdrag då. 

• Gladskit
    Mathias 713 skrev 2014-02-28 12:04:40 följande:
    Ja, förlåt att jag inte skrev tack för svaret!

Men i mitt fall får jag inte avdrag motsvarande 7 dagar om jag tar 5 dagar. 
    Kanske är jag för dåligt påläst ang. hur det funkar, men som sagt så lönar det sig bättre att hos oss ta ut 5 dagar istället för 4 dagar. Jag får mindre löneavdrag då. 

Det verkar märkligt men det har säkert också att göra med att ni har någon sorts kvot som påverkar. Eller att du är schemalagd olika antal dagar olika veckor??
  • Erki

Är det inte olika summor då?
    Många "kontors"avtal har så att om du är ledig 1-5 dagar görs ett avdrag enligt formeln månadslön/21 arbetsdagar och då dras det aldrig för helgdagar.
    Om man är ledig längre än 5 dgr så görs avdraget enligt månadslön*12 månader/365 kalenderdagar. Men då dras det även på helger.
    Då känns det som mer i avdrag men blir nästan exakt lika på tex en vecka.

• Mathias 713
    Erki skrev 2014-02-28 15:05:56 följande:
    Är det inte olika summor då?
    Många "kontors"avtal har så att om du är ledig 1-5 dagar görs ett avdrag enligt formeln månadslön/21 arbetsdagar och då dras det aldrig för helgdagar.
    Om man är ledig längre än 5 dgr så görs avdraget enligt månadslön*12 månader/365 kalenderdagar. Men då dras det även på helger.
    Då känns det som mer i avdrag men blir nästan exakt lika på tex en vecka.
    Precis så är det nog.. Jag känner igen detta från när jag fick det förklarat för länge sedan för mig, men glömt hur det var.. Resultatet blir nästan det samma, men lite "billigare" blir det att vara ledig längre. 

I mitt fall var det att jag skrev ledighet på klämdagar istället för hela veckor och därmed fick ett väldigt högt avdrag..
  • Anonym (rrr)
    Mathias 713 skrev 2014-02-28 20:54:04 följande:
    Precis så är det nog.. Jag känner igen detta från när jag fick det förklarat för länge sedan för mig, men glömt hur det var.. Resultatet blir nästan det samma, men lite "billigare" blir det att vara ledig längre. 

I mitt fall var det att jag skrev ledighet på klämdagar istället för hela veckor och därmed fick ett väldigt högt avdrag..
    Men som Erki skrev så ska det ju bli unifär lika över en vecka. Det är ju unifär 21 arbetsdagar på en månad. 
    Säg att du tjänar 30 000 kr i månaden med 30 dagar.

Löneavdrag för 1 vecka enligt princip 1 blir 30000/21 * 5 arbetsdagar = 7142 kr
    Löneavdrag för 1 vecka enligt princip 2 blir 30000*12/365 * 7 (dagar) = 6904 kr
    3% skillnad i det aktuella fallet

Klämdagar antar jag måste specialbehandlas så att man inte får en veckas löneavdrag bara för att man är föräldraledig en dag.  Men det borde tala för beräkningsmodell 1.

Men 3% skillnad skulle jag inte kalla väldigt högt.
Svar på tråden Antal dagars föräldraledighet i veckan utan att straffas av högt löneavdrag?