• Fiffifia

Ni med moderkakan fram, när kände ni barnet i magen första gången?

Jag har min moderkaka på framsidan vilket dels har resulterat i inte så stor mage och dels har jag inte känt några rörelser än. Är i v 20 i dag (19+1) och har sett bebis på UL och allt såg bra ut. Men jag är så himla sugen på att känna rörelser och så småningom sparkar :)

Fler som har moderkakan på framsidan? När kände ni första gången? Det är min första bebis :)

• Svar på tråden Ni med moderkakan fram, när kände ni barnet i magen första gången?
  • Koppkaka

Jag kände första gången på riktigt där någonstans i vecka 20 typ. Innan dess bara något diffust fladder som jag inte visste vad det var.

• Fiamedbarn

Jag är i vecka 20 och har moderkakan i framvägg. Jag känner ibland när hon vänder sig tror jag, det är en knölig, lite obehaglig känsla som om det kör i magen nästan, fast det inte är tarmarna. Känner det några gånger per dag, speciellt på kvällarna.  Men det är allt jag känner. Inga direkta rörelser och inga sparka för övrigt.

Så jag vet inte...

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiffifia

Detta kan man ju analysera hur mycket som helst :) Brukar ligga och försöka känna efter ibland, trycka på magen eller studsa lite med rumpan för att få en reaktion. Men icke. Funderar på om jag känt bebisen ibland eller om det varit tarmarna. Längtar tills det blir mer uppenbart!

• Mika86

Första barnet va i v 19 o moderkakan i bakvägg.
    andra barnet v 12 o moderkakan i bakvägg
    tredje barnet v 16 o moderkakan i framvägg
    fjärde barnet v 18 o moderkakan i bakvägg

• Fiamedbarn
    Fiffifia skrev 2014-02-28 14:07:56 följande:
    Detta kan man ju analysera hur mycket som helst :) Brukar ligga och försöka känna efter ibland, trycka på magen eller studsa lite med rumpan för att få en reaktion. Men icke. Funderar på om jag känt bebisen ibland eller om det varit tarmarna. Längtar tills det blir mer uppenbart!
    I vecka 20 går ju livmodern upp till naveln så det kan ju vara ett riktmärke för att skilja ut tarmar från barnet
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Anna86

Första barnet och kände i v14 första gången, från v17 varje dag och från v19 flera ggr/dygn och väldigt mycket rörelser :)
    Är i v22 nu och känner bebisen väldigt mycket, full fart därinne större delen av dygnen :) 

Måste tillägga att jag känner min kropp väldigt bra och jag tror att det är därför jag känt så tidigt. Många kanske känner lika tidigt men förstår inte att det faktiskt är bebisen utan tror det är tarmarna?

Jag tycker rörelserna känns likadant nu som i v14 fast mycket tydligare.

• tjockobbe

13+ någonstans (v 14). Lite konstigt fladder som jag aldrig känt förut.

Vera 130923
  • A n n e L i e

Har precis gått in i vecka 22 (första barnet) och har min moderkaka fram. Jag har idag börjat känna lite "fladder" som jag kan tänka mig är rörelser från den lille :) 

• Fiffifia
    Fiamedbarn skrev 2014-02-28 14:19:50 följande:
    I vecka 20 går ju livmodern upp till naveln så det kan ju vara ett riktmärke för att skilja ut tarmar från barnet
    Har tänkt på det, men alla tarmar har väl inte hamnat ovanför naveln för det? Ibland är det ju uppenbart de som kurrar och bubblar även längre ner och inte bäbis Skrattande

Många som känt riktigt tidigt. Om ni har moderkakan i framvägg är det ju ännu tidigare eller vad man ska säga. Lite avis.  Men inom någon vecka eller två verkar det som att det borde kunna vara min tur Glad
  • Limalie

Nu har jag inte moderkakan i framvägg men min syster hade, och en kompis till mig och båda de kände inte första barnet förrän v 23

Svar på tråden Ni med moderkakan fram, när kände ni barnet i magen första gången?