• bullenochgrisen

betala mer underhåll än vad barnet kostar?

Hej. rätta mig om jag har fel, men enligt försäkringskassan så är underhållsbidraget baserad på inkomsten. min sambo betalar idag 1500:- i underhåll varje månad och vi har hans son 30%. mamman vill att vi betalar mer i underhåll för deras treåring fast hon får hela barnbidraget samt 1500:- i underhåll, enligt försäkringskassan så betalar de även utfyllning på 1500:- som mamman inte talat om utan vill bara ha mer pengar. min sambo får ut kanske mellan 15 - 20 000 varje månad men har höga utgifter. men det spelar ingen roll enligt försäkringskassan, de vill att han ska betala 2500 varje månad, betalar man inte hälften av kostnaderna var för barnet? Det vill säga att denna mamman får in 3000 av min sambo och försäkringskassan + barnbidrag på 1050:- dvs har barnet 7000 varje månad. vilket är dubbelt så mucket som barnet kostar. vill medge att vi fått köpa alla leksaker och möbler till hennes rum hos oss då mamman tog allt. ska det vara såhär? För jag vet ju med stor sannorlikhet att pengarna som blir över som hon får in går till henne själv. hur mycket får man mjölka sitt ex egentlige ? Vad hade ni gjort? Sambon min har ju knappt råd att leva efter alla utgifter han har.

• Svar på tråden betala mer underhåll än vad barnet kostar?
  • bullenochgrisen

Rättelse: 1500:- av min sambo + 1500 av fk = 3000. Och då ska väl han gå in med hälften av barnets kostnader dvs att mamman ska lägga ut lika mycket. 3000 + 3000 = 6000 + barnbidrag 1050 blir totalt 7050:- varje månad som hon får in. kan man kräva att få barnets kostnader redovisade och sedan anpassa underhållet efter det? Eller hur hade ni löst problemet? Mamman jobbar deltid och valt det själv.

• Lolloooo

Varför betalar fk 1500 och varför betalar din sambo 1500?

1273 är det man är skyldig att betala, och då får hon inget från fk.

vägrar din sambo betala dom där 1273 kan man gå via fk så dom betalar till mamman, och fk skickar en inkomstbaserad räkning till din sambo, dock max 1273

• bullenochgrisen

Försäkringskassan säger att underhållsbidraget är baserad på inkomsten och eftersom att min sambo inte betalar fullt underhållsbidrag så går försäkringskassan in med underhållsstöd. trodde också det var så att max beloppet ska vara 1200 men tydligen inte. låter helt sjukt att hon ska få in så mycket pengar i månaden som hälften går till henne själv. och min sambo bara ska betala och betala. vi betalar ju för barnet när han är hos oss också. samt vid inköp at skor osv.

• kaffetunnan

du blandar ihop saker mamman får inte 7000 i månaden och jag hoppas verkligen inte att killen både betalar privat och att mamman får från FK då får han skylla sig själv.

Ja det är inkomst betonat vad han betalar till försäkringskassan men det är endast 1273 som blir den faktiska summan på kontot. + barnbidraget

Har ni barnet mer än (tror det var mer än tre dagar på raken) kan ni söka om att få betala mindre i underhåll.

Men som sagt var du har inte riktigt koll på vad du skriver om, kolla upp.

Underhllsstöd får du om barnet är varannan vecka och båda föräldrarna kan söka. Det är en summa med hälften av underhållsbidraget. Får man underhållsstöd får man inget underhållsbidrag.

• kaffetunnan

Hoppas du förstår vad jag menar är inte helt säker på att jag själv förstår hehe

• Lindsey Egot the only one

Försäkringskassan betalar ALDRIG ut mer än 1273kr i underhållsstöd till den förälder som söker det. Och det gör de enbart när den andre föräldern INTE betalar underhåll direkt till den andre föräldern. Och då kräver de tillbaka samma belopp. Får den ene föräldern underhåll från den andre föräldern för barnet så ska fk inte betala ut underhållsstöd. Det måste ligga en hund begraven här!

• M Y L F

Om mannen betalar 1500 kr och mamman även får 1273 kr från FK, så är det bäst att ni kollar upp det.

Dom 1273 kr kommer nämligen att krävas utav mannen. 

Mamman fuskar tydligen, ta reda på det ASP.

• bullenochgrisen

Hur lång tid efter kommer dom kräva det? Kanske borde ringa själv till försäkringskassan och fråga. låter ju helt sjukt

• jådåsåatt

Det finns tre alternativ:

-Din sambo ljuger för dig

-Du har dålig koll

-Du hittar på

FK betalar aldrig mer än 1273kr, betalar man ett annat belopp gör man det utan fk's inblandning. FK kräver alltså inte att din sambo ska betala 2500 som du påstår. Hade de betalat 1273kr i månaden till mamman så hade de krävt din sambo på det direkt, det finns alltså ingen chans att din sambo inte skulle veta om det.

Så skaffa bättre koll innan du anklagar mamman för något.

• bullenochgrisen

Så ni menar att underhållsbidragets max belopp är på 1273:- oavsett inkomst? Jag kan inte exakta siffrorna som försäkringskassan sa till min sambo, men det jag vet är att han redan betalar 1500:- per månad och att försälringskassan sa att de betalar utfyllnadsbelopp eller underhållsstöd på över 1000:- min sambo och hans ex går inte via fk så kan det vara så att hon sagt att hon inte får något underhåll alls och då sedan får genom dom en utfyllnad?

• jådåsåatt
    bullenochgrisen skrev 2014-02-28 20:15:35 följande:

Så ni menar att underhållsbidragets max belopp är på 1273:- oavsett inkomst? Jag kan inte exakta siffrorna som försäkringskassan sa till min sambo, men det jag vet är att han redan betalar 1500:- per månad och att försälringskassan sa att de betalar utfyllnadsbelopp eller underhållsstöd på över 1000:- min sambo och hans ex går inte via fk så kan det vara så att hon sagt att hon inte får något underhåll alls och då sedan får genom dom en utfyllnad?

FK betalar alltid ut max 1273kr i underhållsstöd. Sen kan man alltid avtala om en annan summa men då är inte fk inblandad.

Om mamman får underhållsstöd från fk så meddelar de din sambo direkt, samma summa som de betalar in till henne kräver de från din sambo. Men det kan omöjligt stämma att FK sagt åt din sambo att han ska betala 2500kr.

Om det är så att FK hörde av sig nu och kräver din sambo på pengar innebär det att mamman precis börjar få pengar därifrån, hon lär max ha fått dubbelt i en månad. Det får ni höra med FK. Då behöver din sambo inte längre betala underhåll direkt till mamman.

Har de inget avtal på hur mycket han ska betala till henne? Annars är det nog bara att glömma de pengar ni eventuellt har betalat dubbelt, mamman kan påstå att det var en gåva till henne från honom om man drar det långt.

Helt ärligt blir jag lite frustrerad, hur kan man ha så dålig koll på reglerna när man har barn? Din sambo borde ju ha koll på vad som gäller.

Reglerna vad ni ska betala förutom underhållet är dock otydligare. Helt klart ska ni betala kostnader hemma hos er, beroende på hur mycket barnet är hos er kan ni även dra av det från underhållet. Resor mellan er betalar ni om det är under 10 mil. Aktiviteter, mediciner och dyrare saker delar ni på om ni "ok:at" dem tillsammans. Men bäst är ju om föräldrarna har en bra kommunikation, sunt förnuft och barnets bästa för ögonen, då slipper man tjafsa om småslantar.

Hoppas ni får rätsida på det, ring FK imorgon och hör hur länge de betalat ut underhållsstöd.
  • kaffetunnan
    jådåsåatt skrev 2014-02-28 20:52:14 följande:
    Reglerna vad ni ska betala förutom underhållet är dock otydligare. Helt klart ska ni betala kostnader hemma hos er, beroende på hur mycket barnet är hos er kan ni även dra av det från underhållet. Resor mellan er betalar ni om det är under 10 mil. Aktiviteter, mediciner och dyrare saker delar ni på om ni "ok:at" dem tillsammans. Men bäst är ju om föräldrarna har en bra kommunikation, sunt förnuft och barnets bästa för ögonen, då slipper man tjafsa om småslantar.
    Hoppas ni får rätsida på det, ring FK imorgon och hör hur länge de betalat ut underhållsstöd.
    Resorna är båda föräldrarnas ansvar. Så det är inte den som flyttar långt bort som ska betala resan fram och tillbaka utan det är bådas ansvar. Eller är det ändrat nyligen?
    bullenochgrisen skrev 2014-02-28 20:15:35 följande:
    När ett par skiljer sig och de har väldigt god ekonomi tillsammans men ej var för sig tex mamman (som mest vanligt är) har knappt inkomst alls och barnet bor mamman som heltidsförälder. Då kan man söka och genom advokater komma fram till en lämplig summa att betala. Summan kan då vara 3000 i underhåll men då är det för att barnet ska kunna ha en mer likartad livsstil med tex aktiviteter som när båda föräldrarna levde tillsammans.
    Har för mig att försäkringskassan inte gör den bedömningen utan det sker privat och genom advokater.

Skulle det vara så att pappan har usel ekonomi och inte har möjlighet att betala 1273:- ur egen ficka utan FK kommer fram till en lämplig summa tex 500:- så lägger FK till resterande summa så mamman får 1273:- oavsett vad pappan har för möjlighet eller inte att betala.

Tycker din sambo ska ta och gå genom FK helt och hållet, låter på vad du säger att han blir totalt grundlurad på pengar.
    Man kan bara söka retroaktivt i tre månader för underhåll.

• jådåsåatt
    kaffetunnan skrev 2014-03-01 22:07:44 följande:
    Resorna är båda föräldrarnas ansvar. Så det är inte den som flyttar långt bort som ska betala resan fram och tillbaka utan det är bådas ansvar. Eller är det ändrat nyligen?
    bullenochgrisen skrev 2014-02-28 20:15:35 följande:Så ni menar att underhållsbidragets max belopp är på 1273:- oavsett inkomst? Jag kan inte exakta siffrorna som försäkringskassan sa till min sambo, men det jag vet är att han redan betalar 1500:- per månad och att försälringskassan sa att de betalar utfyllnadsbelopp eller underhållsstöd på över 1000:- min sambo och hans ex går inte via fk så kan det vara så att hon sagt att hon inte får något underhåll alls och då sedan får genom dom en utfyllnad?
    När ett par skiljer sig och de har väldigt god ekonomi tillsammans men ej var för sig tex mamman (som mest vanligt är) har knappt inkomst alls och barnet bor mamman som heltidsförälder. Då kan man söka och genom advokater komma fram till en lämplig summa att betala. Summan kan då vara 3000 i underhåll men då är det för att barnet ska kunna ha en mer likartad livsstil med tex aktiviteter som när båda föräldrarna levde tillsammans.
    Har för mig att försäkringskassan inte gör den bedömningen utan det sker privat och genom advokater.

Skulle det vara så att pappan har usel ekonomi och inte har möjlighet att betala 1273:- ur egen ficka utan FK kommer fram till en lämplig summa tex 500:- så lägger FK till resterande summa så mamman får 1273:- oavsett vad pappan har för möjlighet eller inte att betala.

Tycker din sambo ska ta och gå genom FK helt och hållet, låter på vad du säger att han blir totalt grundlurad på pengar.
    Man kan bara söka retroaktivt i tre månader för underhåll.

Nja, det primära ansvaret för alla kostnader vid umgänge, även resor, legat på umgängesföräldern. Om denne inte kan betala, det är väldigt dyra resor eller om boendeföräldern har en väldigt mycket högre inkomst så ska boendeföräldern bidra. Jag tog för givet att så inte var fallet i TS efter vad hon skrivit men självklart kan jag ha fel.
  • VanligSvensson

Ja ring FK, för siffrorna stämmer inte. Om det inte känns som att den andra föräldern vill göra helt korrekt så kan man gå via FK. Dvs FK betalar ut och man själv betalar till FK. Försäkringskassans hemsida är bra, kolla där.

• Paulina P P
    bullenochgrisen skrev 2014-02-28 15:22:25 följande:
    Rättelse: 1500:- av min sambo + 1500 av fk = 3000. Och då ska väl han gå in med hälften av barnets kostnader dvs att mamman ska lägga ut lika mycket. 3000 + 3000 = 6000 + barnbidrag 1050 blir totalt 7050:- varje månad som hon får in. kan man kräva att få barnets kostnader redovisade och sedan anpassa underhållet efter det? Eller hur hade ni löst problemet? Mamman jobbar deltid och valt det själv.

Min man fick underhåll av sitt ex. Det + barnbidraget täckte inte på långa vägar kostnadera för barnet.
  • MajaVira
    Paulina P P skrev 2014-03-08 15:31:50 följande:

Min man fick underhåll av sitt ex. Det + barnbidraget täckte inte på långa vägar kostnadera för barnet.
    Om du läst vad TS skrivit så betalar pappan 1500 kr, plus att mamman dessutom får 1500 kr från Försäkringskassan. Tillsammans med barnbidraget och mammans andel av kostnaderna borde det väl täcka vad ett barn kostar?

Sedan är det dock något som inte riktigt stämmer i detta fall, men om mamman bara fått 1273 kr i underhåll per månad - DÅ täcker det inte barnets kostnader.
  • fjonkelina

Eftersom fk betalar ut underhållsstöd så ska pappan betala in det till fk. Annars blir det en skuld till slut. Han blir bra lurad av sitt ex. Om mamman vill ha ett högre belopp får hon stämma pappan i tingsrätten på ett högre. Men med den inkomsten du beskriver så är det inte alls troligt att pappan ska betala mer än 1273kr/mån. Inget mer än det alltså.

Be din sambo gå in på fk hemsida. Där finns all info om hur det går till med underhåll osv. Sedan kan han sluta betala in till exets konto och bara gå via fk. Då betalar han till dom varje månad och dom i sin tur betalar ut till exet,1273 kr.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
Svar på tråden betala mer underhåll än vad barnet kostar?