• EllisO

Resa med bebis till London. Tips mottages!

Hej! Jag och min sambo tänkte ta en weekend till London 3-6 april med vår dotter som då kommer att vara ca 4 månader. Nu behöver jag tips på bra (och som alltid med London, billiga) hotell när man har små barn med sig. Helst runt Marylebone och Mayfair men gärna så centralt som möjligt. Ni som varit i London med en liten, vilket flygbolag valde ni? Vi tänkte köpa nån slit-o-släng vagn att ta med, och vad jag förstått är buss att föredra framför tunnelbana? Är det "ok" att amma offentligt i England? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Resa med bebis till London. Tips mottages!
  • ylva12

Hej, då vi har familj i England har vi åkt dit flera gånger med vår son, han var 2 månader första gången. Vi har inte bott på hotell så har tyvärr inga tips där men kan ge råd gällande de andra frågorna.

Vi har flugit med Norwegian alla gångerna och det har fungerat bra med litet barn.

Vi köpte en vändbar paraplyvagn innan vi åkte första gången så vi kunde ha sonen vända mot oss i vagnen.

Åkte både tunnelbana och buss. Inga problem men skulle undvika rusningstid.

Gällande amning så har jag förstått det som att lagen säger man har rätt att amma offentligt, tex på alla restauranger, men att det inte alltid uppskattas. Jag var mycket diskret även när jag ammade offentligt i Sverige men tänkte lite extra på det i England . Undvek det om jag kunde.

Men ser inga problem med att besöka London med en bebis. Hoppas ni får det trevligt!

• Mimen

Vi var till London i en vecka i juli 2008 när våran dotter var bara lite mer än två månader.

Vi åkte med SAS från Arlanda till Heathrow vilket var kanon och riktigt billigt runt 1300 kr per resa för oss tre.

Barn kan få lite ont i öronen på flyget men den resan gick bra för oss.

Om barnet får ont i öronen brukar flygvärdinnorna komma med två plastmuggar somm innehåller papper med varmt vatten. Lyckas man hålla dessa tätt slutna över öronen så släpper oftast öronvärken för barnet.

Vi hade med barnvagn vilket var helt värdelöst. London är ingen barnvagnsstad och vagnen stod på rummet hela veckan.

Det finns ofta ingen hiss till tunnelbanan och trottoarerna är generellt för smala i för hållande till mängden gående för att det ska vara praktiskt med barnvagn.

Vi hade dottern i bärsjal istället vilket var fantastiskt lättsamt. Hon kunde sova och vara nära mamma eller pappa när hellst det behövdes.

Utan någon större eftertanke innan valde vi att bo på merlin apartments i närheten av london bridge. De har lägenheter i olika storlekar och jag vill minnas det kostade runt £100 /natt men då hade vi ett vardagsrum/kök utöver sovrummet.

Det visade sig vara väldigt bra att ha en lägenhet med ett riktigt kök när man har en bebis. Vi kunde välja att inte äta alla måltider ute och hade altid tillgång till micro och diskmaskin. Rekommenderas alltså!

Vi gjorde nog inte så mycket annorlunda mot hur vi hade gjort utan barn när det gäller turistattraktioner och så, vi besökte det vi ville se. London Eye, Towern, Madame Tussaud, några varuhus och lite sånt. Att ha med ett barn i bärsjal var aldrig något problem.

Det där med att amma offentligt var lite känsligt vill jag minnas.

Lycka till med resan!

• Kaa76

Jag har varit en hel del i London med mina då de var riktigt små. Barnvagn bör undvikas, bärsele eller sjal är 1000 gånger mer praktiskt! Buss i London är billigt men tar en evighet, undviker det i möjligaste mån, skall man dessutom mest hålla till i centrala London kan man med lätthet gå överallt. Rekommenderar ändå att ni köper oystercards (förköpskort till tunnelbana/buss) och löser biljett för så många dygn ni skall stanna, är väldigt smidigt att åka tunnelbana i London och man slipper fundera så mycket när man har sådant kort. 
    Hotell har jag inget tips på mer än att det ofta är bra att boka weekendresor via något resebolag där hotell och flyg ingår i priset, är ofta lite bättre standard än på de flesta andra hotell. Vet inte om ni varit i London innan men hotell standarden, i likhet med standarden på lokalerna för resturanger, cafeer osv är överlag mycket längre än i Sverige. Här har vandrarhemmen högre standard än de billiga hotellen i London. Det stör mig inte det minsta, men jag vet att en del blivit lite chockade. (åh andra sidan är standarden på de fem stjärniga hotellen och resutrangerna där långt högre än den är här, så det jämnar väl ut sig :) ) 
    Amning är tillåtet, men inte allt för populärt på många håll, man bör nog vara rätt diskret., Själv ammade jag bara hemma eller inne på toa, kändes att det inte var läge att göra på andra ställen, tyvärr. 

Svar på tråden Resa med bebis till London. Tips mottages!