• mallar

Öka mjölkproduktionen (hjälp, jag har provat allt)

Vet att många trådar redan har avhandlat detta eviga ämne men jag skulle verkligen behöva tips på hur jag kan öka min mjölkproduktion till min dotter på sex veckor. Nu kompletterar vi med ersättning för hon visar tydligt att hon inte är nöjd, hon hackar, skriker och smackar när brösten är tomma.

Jag har provat allt känns det som (pumpat efter varje amning, låtit henne amma precis hela tiden, druckit amningste, druckit massa vatten, druckit lättöl, ätit mycket mat, bakat amningskakor - you name it). 

Det känns som om det helt enkelt inte går att producera mer. Börjar tro att mina små bröst inte kan ha mer mjölk. Någon som har ett magiskt tips på hur ni ökat produktionen?

• Svar på tråden Öka mjölkproduktionen (hjälp, jag har provat allt)
  • Maac

Men måste du vill varje pris helamma? Amma så mycket det går och komplettera med ersättning. Huvudsaken är att barnet är mätt och att du är glad Njut istället!

• mallar
    Maac skrev 2014-03-01 19:19:48 följande:
    Men måste du vill varje pris helamma? Amma så mycket det går och komplettera med ersättning. Huvudsaken är att barnet är mätt och att du är glad Njut istället!
    Nej egentligen måste jag väl inte det. Det är väl snarare min egen "press" på mig själv som gör att jag vill helamma. Plus att det i vissa sammanhang vore rätt smidigt att slippa hålla på med flaskor och ersättning. Men egentligen har du rätt. Det är precis samma sak som min man säger.
  • Alexi

Men har du ammat i flera dygn i sträck utan att ge ersättning? För så fort man ger ersättning så påverkar det produktionen.

• Alexi

Och sen fylls ju brösten på direkt igen, byter du bröst flera gånger under amningen?

• Sparriss

Har ett lite knasigt knep som faktiskt funkade på mig :) Värm filmjölk i en kastrull så den typ skiktar sig. Häll denna "sörja" genom ett kaffefilter, ha ett stort glas under och vik filtret över kanterna. Drick vätskan som hamnar i glaset. Smakar vidrigt men om du blandar i lite socker eller honung så går det ner :) Drick ofta! Haha, den har du inte hört förr va ;) Lycka till!

• pigglet

Hur länge har hon hållit på så där? Visst är det så att vid 5-6 veckors ålder har de en tillväxtperiod då de allra flesta bebisar strular (speciellt på kvällarna) och vill ha mer mjölk än det finns?

Amma, amma, amma. Det som ökar produktionen bäst är att amma. Helst varje timme.
    Nattamning ökar produktionen extra bra, så se till att amma några gånger under natten också.
    En tupplur på eftermiddagen sägs kunna öka produktionen till kvällen.

Ju mer ersättning du ger ju mindre mjölk kommer du producera. Bebisen håller sig mätt längre tid på ersättningen och då går det längre tid mellan amningarna och då producerar du mindre mjölk.
    Känner du att ersättningen är ett måste för att bebisen inte ska bli hysterisk efter amningen - ge så lite du kan. Och inte med flaska, utan kopp eller sked. Målet är att hon snart ska vara hungrig igen och amma.

• Marina80

Jag har helammat alla mina tre barn. De första veckorna så ammade jag flera gånger i timmen och säkert minst en gång i timmen på natten.

Gärna också så att de låg och snuttade på bröstet när de sov.

Även om folk säger till en att amma ofta så tror jag inte att man riktigt förstår hur ofta ofta är. Sen räcker det inte att hålla på i någon dag utan i början är det inte ovanligt att man får amma ofta många dagar i sträck innan det blir bättre.

• Marina80

Jag har helammat alla mina tre barn. De första veckorna så ammade jag flera gånger i timmen och säkert minst en gång i timmen på natten.

Gärna också så att de låg och snuttade på bröstet när de sov.

Även om folk säger till en att amma ofta så tror jag inte att man riktigt förstår hur ofta ofta är. Sen räcker det inte att hålla på i någon dag utan i början är det inte ovanligt att man får amma ofta många dagar i sträck innan det blir bättre.

• mallar

Ja, jag kanske får prova att amma henne ännu mer, men tycker jag låter henne ligga vid bröstet hela tiden.  Sen  känns det som om hon  bara blir arg när mjölken är slut och hon är riktigt hungrig. Då slutar hon suga och skriker, smackar och "slår" på brösten. Och då har vi bytt bröst flera gånger. Känns så elakt att inte ge ersättning då eftersom hon är så hungrig. Har ju försökt att pumpa när min man ger ersättning istället. Men det kanske inte ger samma resultat som om hon ammar?

Sparriss skrev 2014-03-01 20:17:04 följande:
    Har ett lite knasigt knep som faktiskt funkade på mig :) Värm filmjölk i en kastrull så den typ skiktar sig. Häll denna "sörja" genom ett kaffefilter, ha ett stort glas under och vik filtret över kanterna. Drick vätskan som hamnar i glaset. Smakar vidrigt men om du blandar i lite socker eller honung så går det ner :) Drick ofta! Haha, den har du inte hört förr va ;) Lycka till!
    Nej det var ett nytt tips. Är det verkligen på riktigt ;) Kanske kan vara värt ett försök. 
  • Chocoholica

Testa lactation cookies. Det hjälpte mig.

I'd give up chocolate but I'm no quitter
Svar på tråden Öka mjölkproduktionen (hjälp, jag har provat allt)