• Anonym (borta?)

aktivitets rapport

Hjälp. Jag har precis suttit vid datorn och skrivit min första aktivitetsrapport. Min handläggare ville att den skulle vara inne före måndag innan vårt telefon möte. Har suttit i över en timme och skrivit ner alla jobb jag sökt och alla andra aktiviteter jag gjort. När jag äntligen var klar tryckte jag spara och det stod sparades 20.45. Sen skulle man granska och skicka in. Men allt verkar vara borta. Hittar det ingenstans. Är det kört? Måste jag sätta mig och skriva om allt? Jag orkar inte mer i kväll. Och ska jobba hela dagen i morgon och vill verkligen inte glra om allt igen:(:( Det borde ju finnas någonstans när det stod att det sparades:(:

• Svar på tråden aktivitets rapport
  • Anonym (ÖstTyskland)

Skit i aktivitetsrapporten, det har jag gjort. Jävla övervakningsfasoner. Om alla vägrade, jag menar alla, så insåg de nog vad de håller på med. Jag ska se vad som händer, om inte annat så måste de varna innan de drar in ersättningen. Men jag hoppas det går bra ändå.

Jag söker jabb, vill de veta vilka kan de fråga personligen.

• Anonym (borta?)

Du har så jävla rätt. Dessutom har jag jobbat extra nästan hela tiden sen jag blev arbetslös i januari. Så jag borde be akassan att stoppa upp de små skitsummorna jag fått någonstans istället. Så jävla less. Det är ju enklare att jobba heltid än att vara arbetslös.

• Anonym (Ss)
    Anonym (borta?) skrev 2014-03-01 21:17:11 följande:
    Du har så jävla rätt. Dessutom har jag jobbat extra nästan hela tiden sen jag blev arbetslös i januari. Så jag borde be akassan att stoppa upp de små skitsummorna jag fått någonstans istället. Så jävla less. Det är ju enklare att jobba heltid än att vara arbetslös.

Nu är det ju regeringen du skall gå på och inte akassan
  • Anonym (borta?)

Nej jag ska inte gå på akassan. Men menar på att det kanske är värt att skita i ersättning och slippa alla krav istället. Och istället fokusera på att söka jobb på mitt vis.

• Anonym (Lisa)

Ska skriva min första rapport i dagarna och har inte ens orkat ordna med inloggning.
    Orkar fasen inte hålla på att informera varenda liten grej jag gör.

I ren protest ska jag skriva upp varenda pissepaus också. Och lägga till datum tidpunkt jag kliade mig på näsan etc.

Vad kommer härnäst. Chippning av alla arbetslösa så de kan kolla att vi inte smiter in på Hemköp under "arbetstid"

Vad händer om man struntar i att lämna in ? (Jag får aktivitetsstöd/socialbidrag)

• Anonym (Wildrat)

Vad är ni för latmaskar? Ni gör ju mer komplicerade saker när ni skriver här... För att logga in kan man använda Bankid eller motsvarande, superenkelt. Sen skriver man in vad man gjort (Gör man det varefter man gör saker blir det inte så jobbigt), SPARAR och sen skickar in. Visst, känns väldigt onödigt men svårt? Inte på en fläck.

• Anonym (Fri)

Det som händer om ni inte lämnar in aktivitetsrapporten är att ni inte har rätt till A-kassa. Jag har valt att inte vara inskriven på arbetsförmedlingen fast jag är arbetslös. Detta gör att jag i lugn och ro kan söka de jobb jag vill ha och kan jobba med att bygga upp ett eget företag och jobba extra på en skola för att få in lite extra pengar. Jag är mycket nöjd med mitt beslut att slippa övervakningen.

• Anonym (ÖstTyskland)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-03-02 10:36:42 följande:
    Vad är ni för latmaskar? Ni gör ju mer komplicerade saker när ni skriver här... För att logga in kan man använda Bankid eller motsvarande, superenkelt. Sen skriver man in vad man gjort (Gör man det varefter man gör saker blir det inte så jobbigt), SPARAR och sen skickar in. Visst, känns väldigt onödigt men svårt? Inte på en fläck.
    Jag är fan i mig ingen latmask. Jobbar heltid med ett stort utredningsarbete, söker jobb och är aktiv. Men jag tänker inte rapportera, vill de veta vad jag sökt får de så snällt fråga. Det handlar inte om att det är jobbigt att logga in för min del. Det är känslan av att inte vara trodd. Jämför när det skulle intyg från dagis när man vabbade. Det visade sig vara kontroll i onödan. Samma sak med aktivitetsrapportering. Jag kommer att vägra så långt det går.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-03-02 10:36:42 följande:
    För mig handlar det inte om svårighet eller lathet att skriva rapporten utan att jag avskyr att de ska veta precis allt jag gör och när jag gör det. Vilket de redan vet eftersom jag har aktivitetsstöd (arbetstränar) och rapporterar till Försäkringskassan varje månad.
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (ÖstTyskland) skrev 2014-03-02 10:49:45 följande:
    Jag är fan i mig ingen latmask. Jobbar heltid med ett stort utredningsarbete, söker jobb och är aktiv. Men jag tänker inte rapportera, vill de veta vad jag sökt får de så snällt fråga. Det handlar inte om att det är jobbigt att logga in för min del. Det är känslan av att inte vara trodd. Jämför när det skulle intyg från dagis när man vabbade. Det visade sig vara kontroll i onödan. Samma sak med aktivitetsrapportering. Jag kommer att vägra så långt det går.
    Men om du jobbar heltid är du ju inte arbetslös och då behöver du inte rapportera. Dessutom är det ju ett val du gör, vill du ha pengar från a-kassan får du följa deras regler. Annars blir du utan. Jag väljer lätt pengarna trots det lilla merarbetet.

Jag håller med om att det är en värdelös grej att behöva göra men nu är det så och bara att gilla läget om man vill ha pengar. Och orkar man inte göra arbetet så är man en latmask.
Svar på tråden aktivitets rapport