• kenneth56svedala

folk som har kamphundar lösa i tätorter

vad kan man göra, i en statsdel i min stad e det mkt hyreshus,
    det är en väldigt fin stadsdel med fina grönområden.
    lånade en hund idag o gick på promenad igenom denna stadsdel,,
    det skyltas tydligt att det e koppeltvång som gäller, men ändå finns det folk som har sina kamphundar lösa .

det är inga vackra hundar utan kamphundar med extremt stora käkar och huvuden, som stirrar ut andra hundar,
    seriöst fick ja ta en omväg för idioten hade sin hund lös.

vad kan man göra om de e samma individer som alltid har hundarna lösa?
    ja ska väll kunna gå på vilka vägar som helst utan att riskera fysisk kontakt med kamphundar?
    hade de haft munkorg på den löse hunden hade jag inte klagat, men nu e jag arg.

sen vill ja även ta upp folk som inte plockar upp efter sina hundar.

vad kan jag som enskild individ göra?

• Svar på tråden folk som har kamphundar lösa i tätorter
  • kenneth56svedala

självklart, hade en chiwauwa eller tax varit lös hade jag inte brytt mig,
    skulle va lika obehagligt ifall en schäfer, dobermann och rottweiler hade varit lösa,
    de får gärna vara guds bästa barn dessa amstaff, pittbull osv osv. alla människor tkr inte det är roligt med hundar som är stora och lösa, vill inte klaga på deras existens, men de enda lösa hundarna ja träffat på e jus amstaff kamp.
    vill ha råd hur ja ska gå till vägar för att ägarna ska lära sig använda koppel

• pionflickan

Jag förstår folks rädsla kring hundar som har utseende så som amstaff, staff, pitbull, mastiffer, rottisar and so on. Det är inte konstigt med tanke på alla skriverier.

Till ts, ett alternativ är att vänligt tala med denne som har sin hund lös och förklara att du är rädd och även påpeka, med vänlig ton, att det är koppeltvång. Eller så kanske du kan göra en anmälan om ämnet. Om det råder koppeltvång så ska koppel vara på eller så ska det vara en såpass lydig hund att den inte avviker från ägarens sida.

Till Jac så tror jag absolut att det är skillnad på vad det är för ras när det gäller en människas rädsla. Men det spelar ingen roll enligt vad reglerna säger gällande koppeltvång. Råder det koppeltvång så ska alla, små som stora hundar, ha koppel. Om nu ts finner det obehagligt med hundar som ser ut så som den beskriver så sänder ju då ts ut dåliga vibbar vilket kan påverka den hund denne går med och även andra hundar och OM nu något skulle ske, tex slagsmål, så ja då spelar ras också in. En amstaff tex kan göra mycket värre skador än en Malteser. Vi får inte glömma bort det!

Jag tror på att försöka kommunicera med andra hundägare på vänligt sätt. Förklara att det inte är något personligt men att man är rädd helt enkelt. Kanske den andre, ägare till en "läskig" hund har mer förståelse än man tror. Kanske dennes hund är supertrevlig och kanske man till och med vågar hälsa och få lite mer kunskap om hunden/rasen. Man kan lösa så mycket om bara alla var eniga om att ge och ta, visa hänsyn, ha ett trevlig bemötande. Tyvärr så är det inte alltid så.

Lycka till.

• Nenne666

Kamphundar? Har dom använts i kamp menar du? Kamphund är ingen RAS utan en beskrivning på ett användningsområde.

• Nenne666

För övrigt så ska ju ingen hund va lös där det råder koppeltvång.

• kenneth56svedala
    Nenne666 skrev 2014-03-02 13:57:53 följande:
    Kamphundar? Har dom använts i kamp menar du? Kamphund är ingen RAS utan en beskrivning på ett användningsområde.
    jodå kamphundar e vist ras, staffe, amstaff , pitbull, amerikansk bulldiog, dessa hundar har överdrivna käkar och bitlust, dessa kan döda djur o människor, dessa kan anfalla o skada andra hundar pga människors rädsla signaler,
    en borderkollie e inte avlad för att bita hårt och döda
  • Nenne666

Kamphund är INGEN ras -Nej!

• Jacqueline
    kenneth56svedala skrev 2014-03-02 14:05:08 följande:
    jodå kamphundar e vist ras, staffe, amstaff , pitbull, amerikansk bulldiog, dessa hundar har överdrivna käkar och bitlust, dessa kan döda djur o människor, dessa kan anfalla o skada andra hundar pga människors rädsla signaler,
    en borderkollie e inte avlad för att bita hårt och döda
    Nej nej nej ,det är ett samlingsnamn för något...som "invandrare", "bär","läsk" osv.

Och överdriven bitlust är oxå något du måste ha inbillat dig...jag får inte ens min Ambull att bita i nåt hur mkt jag än försöker locka honom.

Dessutom är amerikansk bulldog framavlad för vildsvinsjakt och boskapsfösning så du kan ju ta och läsa på lite innan du spottar ur dig falska påståenden.

Att DU är rädd/osäker på dessa hundar är DINA problem men att sitta och hävda en massa bullshit om en viss ras är bara löjligt.

Läs på innan du yttrar dig!!

För övrigt kvarstår jag vid mitt förslag att be fastighetsägaren alt kommunen att sätta upp skyltar ang koppeltvång.
Svar på tråden folk som har kamphundar lösa i tätorter