• Anonym (undrar)

Civ ing. + mellanchef, vad tjänar man?

Har sökt ett jobb som chef på ett teknikkonsultbolag. 
    Man ska vara chef för en grupp på ca 20 konsulter, civ ingenjörer.

Vad kan man kräva för lön om vi når dessa diskussioner?

• Svar på tråden Civ ing. + mellanchef, vad tjänar man?
  • Anonym (Still)

Åh, det vill jag också veta Jag är inte ingenjör, bara nyfiken

• Anonym (gött mos)

Ingen riktig aning, men kan bidra med min mans lön, civ ing utan något som helst chefsskap, men med ca 15 års arbetslivserfarenhet. Han har 50 000:- per månad.

• Anonym (o)

Min pappa är civ ing och mellanchef, han har 20+ års erfarenhet och tjänar cirka 65 000 i månaden.

• Anonym (undrar)

Tack för svar...
    jag har ca 10 års erfarenhet..
    Vet att man kan kolla saco lönesök, men det är ändå intressant att höra om individuella erfarenheter av lön. :)

Någon mer som kan bidra? :)

• Anonym (lågavlönad)

civing 10 års erfarenhet, projektleder mindre projekt. Bor i region med låga löner. Har haft rätt dålig löneutveckling. Har 37 i månaden.

Absolut minst 50 måste du ju kräva men det kan vara rätt med 60-70 också...

Vad har du idag?

• Bedelia

Min man är civ ing, chef för en avdelning dock utan direkt personalansvar, har 2-3 års erfarenhet inom just den nischen han jobbar inom, tjänar 62 000 kr/mån men förväntar sig en uppjustering i år.

• firewoman

850 000 kr per år ungefär. Har jobbat som civ. ing sen 1993 och har 12 personer på min avdelning.

• sextiotalist

På det teknikkonsultföretag jag arbetar på, kring 50 000 skulle jag tippa, när man kommit på den nivån så är det inte så viktigt om man är civilingenjör eller inte. Jag har vänner som är civilingenjörer som tjänar mindre än så och är mellanchefer, jag har vänner som endast har en 4-årig tekniskt gymnasium som är mellanchefer som tjänar betydligt mer

• sextiotalist

Mitt tips är att du kontaktar facket (Sveriges Ingenjörer) på företaget ifråga och kolla vad nivån ligger på, du kan inte alltid räkna med att tjäna mer än de som är under dig, det kan finnas experter som har väldigt mycket i lön. Jag råkar veta att en av mina bekanta (ej högskoleutbildad) har högre lön än sin chef (25 man under sig och en högskoleingenjör) pga att han är expert, men jag skulle tippa på ungefär 5-10 % högre än snittlönen hos de som är under chefen och några mer semesterdagar, det är nog ett bra deal :)

• Anonym (Hmm)

Hänger nog på om det är i Sthlm eller någon mellan stor stad. Jag skulle gissa på 45-50' beroende på din ålder i en mellanstor stad. Kanske +5000kr för Sthlm.

• Anonym (Hmm)

Jag är inte chef men säljare men vet att cheferna ligger ungefär på det, sen har de iofs förmåner utöver lönen på ca 5000kr.

• Bedelia
    Anonym (Hmm) skrev 2014-03-03 20:02:45 följande:
    Hänger nog på om det är i Sthlm eller någon mellan stor stad. Jag skulle gissa på 45-50' beroende på din ålder i en mellanstor stad. Kanske +5000kr för Sthlm.

Min man jobbar i en stad med 25 000 invånare så det räknas knappt som en mellanstor stad, jag skulle säga att det snarare handlar om vad man arbetar med/inom vilket område, det finns en stor efterfrågan (och därmed mycket diskutabel prislapp) på vissa verksamhetsområden. 

Givetvis kan man (och ska man!) kräva förmåner utöver lönen, bil och extra semester känns som en självklarhet, vi har även privat sjukvårdsförsäkring som bekostas utav arbetsgivaren och annat smått och gott som förenklar vardagen väsentligt.

• Waldo

Det beror helt på bransch och vilken del av Sverige vi pratar om

Jag drar + 50 000  samt förmåner ovan på det
    Då bor jag i en mellanstor stad och jobbar i en teknisk B2B bransch

• Anonym (undrar)

Tack för alla svar.

Jag jobbar i el och energi-branschen.

Tjänar idag 39.500 utan personalansvar.

Har även sökt en annan tjänst - ett vikariat för min egen chef som ska vara tjänstledig ett halvår.
    Räknar de då att man har kvar sin ordinarie lön eller får man isåfall extra under vik-tiden?

• morningsun
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-06 18:06:33 följande:
    Tack för alla svar.

Jag jobbar i el och energi-branschen.

Tjänar idag 39.500 utan personalansvar.

Har även sökt en annan tjänst - ett vikariat för min egen chef som ska vara tjänstledig ett halvår.
    Räknar de då att man har kvar sin ordinarie lön eller får man isåfall extra under vik-tiden?
    Räknar de med att du ska göra ditt vanliga jobb, eller chefens jobb när du vikarierar för chefen?

Jag tror att du kanske inte ska ha chefens lön, eftersom han/hon nog är mer erfaren i rollen, men om jag vore du skulle jag argumentera för att få en förhöjning under tiden du vikarierar. Om det blir permanent skulle jag ta en till diskussion om saken.
  • Anonym (undrar)
    morningsun skrev 2014-03-06 21:35:31 följande:
    Räknar de med att du ska göra ditt vanliga jobb, eller chefens jobb när du vikarierar för chefen?

Jag tror att du kanske inte ska ha chefens lön, eftersom han/hon nog är mer erfaren i rollen, men om jag vore du skulle jag argumentera för att få en förhöjning under tiden du vikarierar. Om det blir permanent skulle jag ta en till diskussion om saken.
    Det verkar vara så att den som får vik:et ska göra sitt vanliga jobb på halvtid och chefens jobb på halvtid. (något mindre omfattning än vad han haft, då chefens chef själv går in och tar vissa uppgifter.
  • Anonym (Bransch)

Lön beror på bransch och ort. Jag jobbar på ett större företag i en global koncern, dock ligger det ute i "obygden". Civing ligger på ca 35 000 kr/månad, avdelningschef ca 45 000 kr/månad.

• morningsun
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-07 09:10:43 följande:
    Det verkar vara så att den som får vik:et ska göra sitt vanliga jobb på halvtid och chefens jobb på halvtid. (något mindre omfattning än vad han haft, då chefens chef själv går in och tar vissa uppgifter.
    Om chefen tar exempelvis 30% av sitt jobb medan han/hon/den/det är tjänsteledig (vilket i sig är mycket konstigt - är detta något slags offentlig verksamhet?), tycker jag att du ska fråga arbetsgivaren vad det tycker det är värt att få ditt vanliga jobb PLUS 70% av chefens jobb utfört. Det är kanske längsökt men inte helt orimligt att få din nuvarande lön plus 70% av chefens lön. Kanske med avdrag för risk och den karriärmöjlighet det ger dig. Så säg din nuvarande lön plus 50% av chefens.

Okej, kanske lite extremt, Men du kan ju ställa frågan. De kan ju rimligen inte på allvar förvänta sig att få chefens jobb utfört mer eller mindre gratis, i varje fall. Gör de det ska du byta jobb.
  • morningsun

PS: tänk också på att personalansvar kan vara fullkomligt, totalt och ytterligt vidrigt. Det finns många fler 5-årinagr där ute än du någonsin anar. Många av dem kan visa leg på att de är över 30 år gamla.

• Anonym (undrar)
    morningsun skrev 2014-03-07 19:34:42 följande:
    PS: tänk också på att personalansvar kan vara fullkomligt, totalt och ytterligt vidrigt. Det finns många fler 5-årinagr där ute än du någonsin anar. Många av dem kan visa leg på att de är över 30 år gamla.
    Haha, ja det är därför jag egentligen tycker att det vore perfekt med ett vik. 
    För då kan man återgå till sitt ordinarie arbete sedan utan att känna sig degraderad.
Svar på tråden Civ ing. + mellanchef, vad tjänar man?