• Tedax

    progesteronkräm

    Beklagar dina missfall! Gråter Missfall är så jobbiga, sorgliga och känns framförallt så fruktansvärt onödiga. Vet du varför du fått missfall? Har du/ni fått någon hjälp av vården? En missfallsutredning?

    Vi fick två missfall under det dryga året vi försökte bli gravida med första barnet. Med hjälp av medicin för sköldkörteln och progesteronkräm så blev det tredje graviditeten gillt för oss. Glad Sonen är 15 månader och nu börjar vi försöka få ett syskon till honom. Eftersom det funkade med progesteronkräm sist tänker jag använda den nu med.

    Hoppas den funkar lika bra för dig med! Glad

  • Tedax
    Quinna85 skrev 2014-03-03 23:30:45 följande:
    Hej. Vad roligt att höra att det gick vägen med krämen

    Vi går en missfallsutredning men de hittar inget, har även tagit prover på sköldkörteln men inget konstigt där heller.

    Har du några tips som jag ska tänka på med krämen? Har läst lite olika om den. Ska man börja smörja sig 3ggr/dag från v.5?
    Jag började använda krämen direkt efter ÄL, jag tempar så jag började två dagar efter ÄL när fertility friend bekräftade att ÄL skett. Det gäller ju att inte börja för tidigt för då tror jag att krämen kan hindra ÄL.

    I bruksanvisningen står det visserligen att man ska börja med krämen när man upptäcker att man är gravid, men jag tycker att det låter lite sent. Progesteronen ska väl hjälpa till att bygga upp slemhinnan så att ägget har något att fästa i, då känns det ju lite sent att börja när man väl är gravid... Obestämd Jag tänker börja efter ÄL, det gick ju bra sist. Glad

    Två gånger om dagen använde jag krämen, och gjorde så till och med vecka tolv.

    Fertilitetsläkaren och jag hade olika åsikter om vad "normala" prover på sköldkörteln var, jag fick tjata mig till medicin och blev gravid någon månad senare. Flört
  • Tedax
    wingtsunprincess skrev 2014-03-04 13:09:48 följande:
    Hej på er. Beklagar missfallen!!!!
    Jag undrar också om naturligt progesteron i krämform. Har kort tid mellan ÄL och mens, alltså kort lutealfas. Berättade detta för min gyn, men hon tyckte jag skulle förssöka normalt en tid (är 37 år gammal). Är nu på andra dagen efter ÄL och är rädd att eventuellt befruktat ägg inte hinner implantera. Är SÅÅÅ nervös. Min man är narkosläkare och kan i och för sej skriva progesteronpreparat, men är orolig att de kanske är för starka, biverkningar osv. Bor i Finland och här finns ett preparat i vagitorieform (receptbelagt)som inte är på himla starkt. Har läst att man ofta börjar på tredje dagen efter ÄL med progesteron tabletter eller vagitorier.
    Senaste cykeln bara 7 dagar mellan ÄL och mens. Men det kan ha berott på att jag hade en jättelång cycel innan dess.Har en 8 årig dotter, så  jag har i alla fall då kunnat bli gravid! Hon föddes dock som prematur, fast det har inget med lutealfasen att göra. Mina nerver bara :D.

     Vad tror ni med erfarenhet av dessa preparat? Tacksam för hjälp :)
    Man bör väl ha en lutealfas på minst tio dagar har jag för mig? Obestämd Förstår om du känner dig stressad över att ägget inte ska hinna fästa ordentligt. Tror att det kan vara värt att testa krämen. Den är ju betydligt svagare än de receptbelagda prepareten, men du kanske bara behöver ett litet tillskott för att hormonerna komma "i balans".

    Jag är också nyfiken om krämen ger några biverkningar, jag har bara testat krämen en gång och då var jag ju gravid. Glad Frågan är vilka av alla symptom som berodde på graviditeten och vilka som berodde på krämen?
  • Tedax
    Quinna85: Du verkar ju ha lätt för att bli gravid, sex graviditeter på så "kort" tid som ett och ett halv år. Glad Hoppas att du slipper mensen denna månad och framförallt att den Lill* stannar i magen i nio månader. Solig

    Tror att jag har ÄL i dag faktiskt! Glad 

    Jag är lite förvirrad dock för jag har inte fått fullt utslag på ÄL-stickorna. Brukar alltid testa en gång om dagen och då på morgonen, vet att det ofta står att man ska testa på dagen, men för mig har det funkat att testa på morgonen och jag har alltid fått fullt utslag någon dag i månaden. Men naturligtvis inte denna månad då vi börjar våra syskonförsök... Rynkar på näsan

    Morgon tisdag: Svagt streck
    Kväll tisdag: Starkt streck, men inte fullt utslag
    Onsdag morgon: Svagt streck
    Onsdag kväll: I stort sett blankt test

    I morse för jag hade ont i ena sidan av tjejmagen, en smärta som sedan släppte, förhoppningsvis tillsammans med ett ägg. Nu hoppas jag bara att tempen stiger de närmsta dagarna för att bekräfta min teori... Drömmer

    När har du BIM? Själv har jag BIM runt den 19:e mars, så nu börjar den långa väntan...
  • Tedax
    Mummyfied skrev 2014-03-05 08:51:07 följande:
    Kanske inte passar in i sammanhanget men jag har använt progesteronkräm i ca tre månader innan jag sedan blev gravid (var inte planerat men får väl räknas som första försöket/tillfället) Krämen har sedan hjälpt mig under hela denna graviditet genom att jämna ut hormonnivåerna i kroppen och därmed minska på illamåendet. 

    Lycka till!
    Visste inte att progesteronkrämen kunde hjälpa mot illamåendet. Jag som använde krämen under förra graviditeten och mådde illa som bara den ändå. Kräks Tyckte du att krämen hjälpte?
  • Tedax

    Då har du ju BIM snart. Glad Har du några lovande symtom?

    Är du den tålmodiga typen eller kommer du börja testa snart? Flört Jag är definitivt den testande typen och har köpt 20 graviditetstester på nätet tillsammans med en massa ÄL-test.

  • Tedax
    Quinna85 skrev 2014-03-06 23:45:37 följande:



    Njae har väl inte så mycket symptom som kan tyda på just graviditet, brukar försöka att inte känna efter.
    Ont i brösten, som jag alltid har efter ÄL.
    Mer kissnödig, tror jag eller så har jag blivit bättre med vattenintaget
    MEN, det som gör att jag hoppas extra mycket är att jag mår illa efter att jag ätit något.

    Brukar inte testa innan BIM, hoppas på att få hem mina tester tills på måndag har köpt 10st
    Håller tummarna för att du får ett plus som stannar! Glad

    Nu har Fertility Friend bekräftat att jag hade ÄL i tisdags, så i dag börjar jag smörja in mig med krämen. Och sedan är det bara att vänta och hoppas och inte analysera för mycket... Flört
  • Tedax
    Quinna85: BIM i dag? Nyfiken hur det går?

    Själv har jag åkt på en sväng av (lindrig) magsjuka. Rynkar på näsan Men är på bättringsvägen.
  • Tedax

    Låter spännande ju! Hoppas att mensen fortsätter att hålla sig borta.

    Magsjukan har gett sig av och ersatts av en skengraviditet... Obestämd

  • Tedax
    Quinna85 skrev 2014-03-12 08:01:45 följande:
    Och där kom mensen...nu får tiden gärna flyga förbi tills nästa ÄL
    Lika jobbigt varje gång mensen dyker upp... Gråter Ta hand om dig lite extra. Kram!

    FF justerade min BIM till 18/3, så jag kommer nog att börja testa till helgen. Eftersom jag smörjer med krämen från ÄL får jag ju ingen mens förrän jag slutar med krämen. Så jag får väl testa fram till BIM...
  • Tedax
    Missimissi: Grattis & lycka till! {#emotions_dlg.flower}Quinna85: Låter lite skumt, har du tagit något test för säkerhets skull? Man kan ju ha mindre blödningar fast man är gravid och om du hade så mycket kortare mens än vanligt kan det ju vara värt ett test.

    Känner mig lite nere, var övertygad om att det hade "tagit sig" denna månad, har massor av graviditetssymptom. Men så läste jag på om progesteronkrämen och insåg att det bara är krämen som ger symtom. Nu känns det bara tomt och nästa månad blir det nog inget försök för maken är bortrest över ÄL. Rynkar på näsan

    Ska testa i helgen, hoppet är ju det sista som överger en... Flört
  • Tedax

    Tack för uppmuntran, Missimissi!

    Jag har redan insett att det inte har tagit sig denna månaden och besvikelsen har lagt sig, blankt test även idag. Fortsätter med krämen fram till BIM, kanske kan det skjuta på cykeln lite. Hoppas få ÄL några dagar senare nästa månad eftersom maken är bortrest under ÄL-veckan. Drömmer

  • Tedax

    BIM i dag och blanka test, slutade med progesteronkrämen i går så nu väntar jag bara på att mensen ska komma, även om den gärna får dröja ett par dagar till...

Svar på tråden progesteronkräm