Inlägg från: labilina |Visa alla inlägg
  • labilina

Hey Jude!

hej hej,

surfar in och säger חג שמח! det är ju purim och en härlig dag i israel!
    jag är en svensk tjej som är gift med en israel och bor i tel aviv.
    läste den obehagliga rapporten i tidningarna och fick gåshud! är det verkligen så?!

• labilina

jooo. igår satt jag på plaststolar på stranden och drack kaffe med vänner i solen. inte dumt alls!

vet ni vad? vill inte vara vass och stöta mej med er men det är inte alltid så positivt att vara goya i israel heller (för att vända på problematiken i den nämnda artikeln).

• labilina

ellinorsmamma,

jag menar inte på något sätt att det går att jämföras med att få hakkors målade på dörrposten!

allmän särbehandling, problematik på misrad ha pnim klassad som ovedet zara.

en gång var min man bortrest och våra vänner bjöd mej att vara med på en helgmiddag. det gick i stöpet då mamman i familjen inte kunde accepetera att en goya skulle sitta vid hennes bord. de är inte ens religiösa!

• labilina

oj, hann bli orolig att ni inte skulle förstå vad jag menade. menar alltså inget illa... jo, det är ett evigt pappersarbete. varje gång vi ska gå och förlänga mitt visum så gäller det att ta med kvitton på betalda räkningar, kopia på hyreskontakt med kvitto och intyg från hyresgivaren, fotografier på oss, brev från vänner och familj etc etc. hela processen gör att man känner sig olustig. här ska jag komma och tro att jag kan vara något!

vi går här i tel aviv, har ingen aning om hur det är i tzfat.

men trots detta så trivs jag väldigt bra! vi går till misrad ha pnim en gång om året numera och proceduren har absolut blivit enklare med tiden! tidigare fick man gå upp klockan fyra och gå dit och skriva upp sej på dagens turlista. klockan 05.30 var man tvungen att återkomma för att övervaka namnöverföringen till lista två. klockan åtta upprop och då gällde det att vara där för att höra vilket nummer man fått. hade man nummer 43 tog det hela dagen... rena vilda västern! men sedan en tid är det inte så längre. nu har kontoret flyttat och man beställer tid två månader i förväg.

min mans familj är kanon! helt underbara! de lägger sig aldrig i något vi gör utan vi får köra vårt race.

• labilina

ellinorsmamma,

det funkar att gå till olika migrationskontor så länge man inte har en fast adress. en gång gick jag med svärmor i deras förort för att slippa denna kö. men så arga de blev när jag uppgav min adress i tellan!! fick bakläxa att så får man inte göra.

verkligen jobbigt det där med att alla har en åsikt, särsklit om det är något viktigt man verkligen vill veta. även om de egentligen inte vet och bara gissar så ska de komma med ett svar.

men men. can not live with them and can not live without them : - )

• labilina

hallå allihopa!!

kikar in för att önska er happy holidays!!

allting är bara bra och vi har härliga dagar här nu. de är inte för varma så vi alla passar på att njuta! ha det härligt!

Svar på tråden Hey Jude!