Inlägg från: Shnicki |Visa alla inlägg
  • Shnicki

Hey Jude!

Hej pa er allihopa!
    Nagra av er kanske kanner igen mig fran mina inlagg i " Sharon traden" for ett par manader sednan. Nagra av er lamnade ocksa vanliga meddelanden i min gastbok. Har inte varit ute pa familjeliv mycket sedan dess, vi (min Israeliske man) och jag bodde i London da. Och nar jag akte till Sverige for att halsa pa min familj, sa tog han med sig min alskade lap top hit till Israel!!!
    Naja, nu ar vi aterforenade ( bade jag och maken, samt jag och datorn......)
    Vi bor for tillfallet i Lahavim i sodra Israel, men skriver kontrakt i dag pa en lagenhet i Tel Aviv.
    Eftersom jag inte jobbar nu sa kan det handa att jag hanger en hel del pa familjeliv. Och just denna traden ar sa trevlig att lasa i , kanner mig lixom hemma, om jag far vara med??
    Ska ga och ata svarmors hemlagade borackas nu.....
    Ha en trevlig dag!!

• Shnicki

Hej ellinorsmamma!

Det ar ett hyres kontrakt pa ett ar som vi skrivet. Gatan heter Hirshenberg, mellan Gordon och Ben Gurion, 5 min till havet alltsa! Vi flyttar in den 1 Maj. Vi vill kopa lagenhet eller hus om ett par ar da vi vill bilda familj. Men vi vill da inte bo mitt inne i Tel Aviv, passar battre nu innan vi far barn...
    Under tiden sa kommer vi nog se oss omkring for ett passande omrade att bo i med barn.
    Det ar svar att hitta lagenhet nu i Tel Aviv, det ar bostads brist, och vi fick verkligen " slass" om denna lagenheten.
    Det ar i alla fall skont att vara tillbaka har.

Min man oppnar en bar om 2 veckor pa Nachlat Benjamin, nara Allenby, sa om nagon kommer for att halsa pa i Israel, kom garna in pa en drink!!

• Shnicki

Chaia och Tili,

Vad kul att ni kommer til Israel!

Baren ligger i Tel Aviv och den heter " Bench-Mark" , roligt namn, jag vet men det har med arkitekturen pa baren att gora.....jatte kul om ni kom pa en drink, jag kommer nog vara dar en hel del.....hor garna av er innan ni kommer sa att jag ar dar da!

• Shnicki

Hej tutim,
    det borde vara ungefar nar baren oppnar da, vi har inget bestamt datum an, men forsta veckan i April blir det!
    Ni ar sa valkomna !!!!

• Shnicki

Hej,
    Har ar det vardag ( Israel....) Min man har jobbat hela dagen, och sover dessutom over hos en van i Tel Aviv, jag far inte se honom forrens i morron kvall.....Sa har sitter jag mitt i oknen och later mig bli uppassad av svarmor, mat, mat, mat, kanns som jag gatt upp 10 kg i vikt de 2 veckor jag bott har!!!

Men pa Onsdag kommer min ena bror och hans fru, och da ska vi aka runt i hela Israel med bil. Det ska bli skont, och kul att visa min bror vilket underbart vackert och speciellt land jag bor i !!

• Shnicki

Chaia

Det ar jatte varmt i dag, men tyvarr inte sa skont.....det blaser torra okenvindar fran Egypten, och allt, precis ALLT blir tackt av damm! Hoppas det kommer ett sista regn och spolar bort dammet snart. Fast regn ar kanske for mycket att hoppas pa?? Naja, med eller utan regn sa borde det vara borta om ett par dagar, och da kan man oppna fonstren igen.
    Nej, min bror har inte varit har forr, sa han tycker det ska bli valdigt spannade!
    Skulle du ocksa komma hit snart? Om jag inte minns helt fel sa skrev du det. Det ar klart skont att komma hit fran Sverige, dar vintern aldrig verkar ge sig....

• Shnicki

Ahh, vad spannande for dig!!
    Ar din make ocksa svensk jude? Vad gjorde han i Israel? Maj ar en valdigt bra tid att komma, innan det blir sa varmt sa man knappt kan rora sig!!

Min bror ska vara har bara en vecka, och vi vill forsoka hinna med sa mycket som mojligt, sjalv klart kan vi inte "fordjupa " oss pa nagot stalle, men vi ska aka till Doda havet och Jerusalem en dag. Vet att det later lite, med jag vet precia vad jag vill visa. En dag i Tel Aviv och Jaffo. Tva dagar i Norra Israel, vi ska sova i en Zimmer i Golanhojderna, med utsikt over hela Genesarets sjo, jattefint!! Sen aker vi till Haifa, Akko, Cesarea, och nagra sma arab byar, ( de gor den absolut basta hummusen, pita brodet, lababne osten, och mycket annan god mat) Vi kommer ocksa spendera ett par dar i Eilat aven om det inte ar mitt favvo stalle. Hade hellre akt over gransen till Sinai, men vi har inte till rakligt med tid tyvarr......Det ska bli jatte kul anda!!

• Shnicki

Ok, men da kommer du sakert att hinna se en hel del. Men som sagt, ni far val komma fler ganger!

Jag har bott har lite fran och till. Var pa en kibbutz for 10 (!) ar sedan, och sedan igen for 8 ar sedan, och for fyra ar sedan, traffade jag min make i Tel Aviv, nar jag var dar for att halsa pa vanner. Vi har sen bott i USA ett ar och i London nastan ett ar, men dari mellan i Tel Aviv. Vi har fatt lagenhet i Tel Aviv, men flyttar inte in forrens den 1 Maj, sa vi bor nu hos svarforaldrarna i Lahavim (10 mil soder om Tel Aviv)

Det ar ju bra att din man har varit har har, da vet han sakert lite om vad som ar intressant att se.

• Shnicki

Tack elims,
    du har sa ratt sa, Meitar ligger inte alls langt fran har. Hur kanner du till det stallet? Kul att nagon kanner till lilla Lahavim......fast det ar inte sa litet langre, de bygger nya hus har hela tiden, valdigt populart stalle for barn familjer tydligen......

Go morron pa allihopa forresten.

• Shnicki

Hej pa er allihopa!
    Det var ett tag sedan jag var har sist. Har varit stressigt pa det senaste med varan bar som oppnar officiellet pa Mandag. I dag provkor vi lite med nara familj, och vanner. Om nagon ar intresserad av att komma sa ligger baren i Tel Aviv pa Nachalat Benjamin 37, och stallet heter Benchmark! Skulle vara kul att se lite svenska ansikten i baren!!
    Shabbat shalom pa er!

Svar på tråden Hey Jude!