Hey Jude!
Hej!
Kände väl att det var en bra tid att komma in genom dörren, nu när definitionen av vem som räknas som jude är uppe på tapeten.
Jag växte upp omväxlande med min far och min mor, har en judisk far, och en ateistisk mor som gick med på att uppfostra mig som judinna när jag föddes, men ändrade sig en del efter skilsmässan. Jag känner själv att judendomen är en mycket stor del av min kulturella och andliga bakgrund. Jag vill delge denna bakgrund, och en stolthet över den vidare till min dotter, men hur hon definierar sig själv får tiden utvisa. Men hon behöver kunskapen, och stoltheten av att ha den bakgrunden, och sedan får hon göra med detta vad som känns rätt i hennes hjärta.
För övrigt Marcin så om jag inte missminner mig så var det någon gång under 80-talet som reglerna angående vem som får räkna sig som jude ändrades, i och med DNA-forskningens genombrott, då man faktiskt kan påvisa vem ens far är. Pappa skickade mig tidningsurklippet om detta då, med en stor smiley påritad då det begav sig...