Inlägg från: Tili |Visa alla inlägg
  • Tili

Hey Jude!

Shabat shalom allesammans!!!!

Sitter här med familjen och tittar på os-invigningen. Tack och lov är det ingen fotboll eller basket på fredagar har även jag en fotbolls tönt till man.

Provade att göra sockerkakan med banan och choklad mums den var inte så svår att trycka i sig.

Såg att ni pratade om hur stora era bäbisar var när de föddes. Det ser ut som min kille var pytte pytte. Han vägde bara 2400g och var 47cm lång när han föddes 40+3. Men han växte på sig snabbt och väger snart nio kilo.

Satt hemma hela dagen igår med en hostig bäbis och var allmänt nere när vi föräldrar ringde och berättade att jag hade vunnit en sulky(värd 4000 i deras vinstregn!!
    Och jag som älskar vagnar!!!
    Trodde aldrig att man kunde vinna på de där tävlingarna.
    Så den kvällen slutade trevligt.

Grattis Nyb till ert radhus. Jag är jätte avis, tänk vad mysigt att ha sin egna lilla trädgård.

Ha en trevlig helg!!!

• Tili

Hej allihopa!!!

Har inte varit inne här på ett tag. Bestämmde mig för att ta ett litet familjeliv avbrott.
    Hoppas att ni alla mår bra!!!!

Här är allt bra förutom att jag väntar på våååååren.

Vi åker till Israel om tre veckor och det ska bli underbart.

Tutim: hoppas din lille kryar på sig.

Vad många nya det har hittat hit kul!!!!
    Shnicki: Vad heter baren?
    Vi kommer gärna dit på en drink.

Orkar inte läsa alla era goda mat recept nu när jag försöker dra in på alla godsaker. Vill gå ner några kilo innan jag åker till Israel så att jag kan frossa i all god mat när vi kommer dit.

Ha det bra och shabbat shalom (lite i förtid)

• Tili

Hej allesammans!

Jag är lite avundsjuk på dig fajga med allt ditt badande.
    Innan jag fick sonen var jag som du. Jag älskar att bada!!!

Nu får man nöja sig med att duscha ett par gånger i veckan.

Här blir det tacos i kväll, det är väl det ultimata schlager maten eller?????

Hoppas att ni får en trevlig schlager kväll allesammans.

• Tili

Marcink: beklagar sorgen!

Vi firar oftast pesach med vänner här i Sverige om vi inte är i Israel. I år är vi i Israel på pesach så då blir det firande med runt 20 personer.

Jag längtar efter att äta matze. Jag älskar matze.

Har varit på lång promenad idag men det var inte alls vårligt tycker jag. NUUUUU vill jag ha värme och slippa all denna snööööö.

Shavua tov!!!

• Tili

Idag blev det sötpotatissoppa och en enkel sallad med avokado till middag.

Nu är det dags att natta lillen och sedan slappa framför tv:n.
    Kollar ni andra på prison break? Jag älskar det programmet.

• Tili

Kiralves: jag gör en jätte lätt variation av sötpotatissoppa.

Skär sötpotatisen i mindre bitar koka i vatten och lite matlagningsvin , lite kycklingbuljong salt och peppar. När potatisen är färdig mixa ihop allting med en stavmixer.

Det blir kanongott!!!!

Jag håller med dig Elims att mango är den godaste frukten!!
    Speciellt i Israel. Min mans släkt har mango odlingar i arava så när vi åker dit blir det både mango juice och färsk mango att äta. Den mangon smakar nog tio gånger bättre än den vi köper i affären här hemma.

Vi bakar inte vår matza själva. Det finns så bra matza att köpa.

Mayasmamma: Jag tror att det kommer att gå jätte bra för din dotter att åka med din man till Israel! Hennes hebreiska kommer att bli mycket bättre när hon får praktisera den mer. Hon kommer nog ha så roligt att hon inte hinner tänka på att sakna dig.

Ha det bra allesammans.

• Tili

Avatiach med bulgarit(ost) mums. Eller bara avatiach en jätte varm sommar dag mmmmmmmm.....

• Tili

Någon här?????

Idag ska jag in till stan och träffa min svägerska och deras nya lilla bebis som bara är 10 dagar. Jag blir redan sugen att skaffa en till.

Min man fyller år idag och jag var ute och shoppade födelsedags present igår. Bl a köpte jag en ny mobil, jag överförde hans kontant kort till ett abonnemang. När jag köpte telefonen sa de att det tar ett par dagar innan det gamla nr överförs till det nya men innan jag gick ifrån affären ändrade de och sa att det går över en dag. Det var ju inte så bra eftersom hans telefon inte kommer att fungera tills han får sin nya telefon.

Imorse hörde jag hur han muttrade och var arg i vardagsrummet för att hans telefon inte fungerade.

Hi hi hoppas att han blir gladare ikväll när han får sin nya.

Så i kväll ska vi äta en riktigt god måltid med oxfile, rostad potatis och rödvinssås. Dessert har jag inte kommit på ännu.

Ha en bra dag!!!

• Tili

Min man jobbar över i dag så han hinner inte gå till någon återförsäljare som tur är!!! Lite tråkigt att han jobbar så mycket på sin fördelsedag men men.

Min son är 10 månader så lite längre ska vi nog vänte innan nästa kommer. Men de är så mysiga när de är sååååå små.

• Tili

Hej Hej!!

Hoppas att ni mår bra allihopa!!

Vi har sprungit på stan hela dagen och kollat efter sommar kläder eftersom vi åker till Israel nästa vecka. Kläderna är mycket billigare i Israel men tyvärr inte lika bra kvalitet så jag köper heldre här.

Vi köper hem massor med mat från Israel oftast en hel resväska bara med mat. Vi brukar köpa buljong, malawach, kryddor, kaffe, garinim, och även kött ibland. Och godis förstås!!!

Vi brukar göra falafel själva, det är så lätt att göra.
    Men det finns helt okej färdiga mixar att använda också.

Shavoa tov!!!!

• Tili

Shabbat shalom!
    Hoppas att ni får en lugn och trevlig shabbat!!!

Här blir det bara vila efter en dag på Ikea och runt om i kungens kurva. Sedan blir det till att packa resten utav helgen.
    Åker på onsdag till Israel och det ska verkligen bli underbart med tanke på detta FANTASTISKA väder vi har här.

Vad gott det lät Elims med te im nana. Det ska jag dricka mycket utav mmmmmmm.

Ha det bra!!

• Tili

Hej Hej!!
    Nyb: lycka till med flytten!

Mayasmamma: Ja min man är ifrån Kfar Saba så vi är ofta i kanyon där vi brukar ofta "hänga" på cafe aroma där.

Ska till barnens hus idag och inhandla det sista inför resan (paraplyvagn, lite presenter och någon ny leksak till lillen för flygresan)

Shavua tov!!

• Tili

Hej!!!

Vad gör ni allesammans idag då??

Jag sitter här och väntar på att ett par ska komma och köpa en utav mina vagnar (jag har för tillfället fyra stycken och har bara ett barn) så jag har insätt (eller min man han tvingar mig) att sälja ett par stycken. Så nu är jag sååå ledsen, det är så svårt att skilja sig från mina älskade vagnar. snyft.

Ska sedan in till stan och fika med pappa och shoppa de sista presenterna till Israel.

KidA: Om nu funderar på att åka till Israel på sommaren så flyger Arkia (israeliskt flygbolag) direkt. Inte världens bästa flygbolag men helt okej. De är också för övrigt de enda som flyger direkt. Men de flyger bara under sommaren. Och är billiga också.

Ha det bra allesammans!!

• Tili

Godmorgon!!

Är nu hemkommen från Israel. Vi har haft det jätte bra, förutom vädret. Det brukar alltid vara bra väder på pesach men inte i år. Fick bara ett par dagar på stranden, men tapper svensk som man är så åkte vi till stranden även fast det var dåligt väder och fick en och annan regnskur på sig.

Har träffat massor av kompisar och familj och ätit massor av mat. Vi fick passa på att äta massor utav shawarma och falafel be pita innan pesach satte igång för det kan man ju inte missa när man är i Israel.

På sedern var vi 25 personer så det var jätte trevligt och full fart.

Tror till och med att vår lille tio månaders son blev lite mer israel när vi var där eftersom han började att försöka överrösta alla genom att skrika så högt det går. Som tur är har han lugnat ner sig igen sedan vi kom hem.

Hoppas att ni alla har haft en bra pesach här hemma.

Shavua tov!!

Tili

Svar på tråden Hey Jude!