Inlägg från: Chana |Visa alla inlägg
  • Chana

Hey Jude!

Hej!
    Jag har ätit sâ mycket under dom här 2 dagarna att jag sitter och jäser framfÖr datorn. Hur har ni haft det?! Jag har inte läst igenom alla inläggen sâ ni kanske redan svarat pâ det.
    Lite info frân mig bara.
    Kram och shabat shalom!!!

• Chana

Hej hej allihopa!
    Hoppas att ni mâr bra. Vi har haft en sân härlig pesach och ätit gott sâ nu jäser man ordentligt. Jag skulle sâ gärna vilja börja träna igen, men det blir lite svârt dâ jag precis bôrjat min IVF behandling. Nu mâste bara gâ vägen.
    Annars sâ börjar det bli riktigt soligt här i Paris och det är sâ skönt för dâ kan man snart sitta ute pâ kaféerna.
    Finns det nâgon av er härinne som är sepharad alltsâ frân nordafrika?
    Kram och ha en bra dag.

• Chana

Elim
    Det âr min man som är sefaradi. Tack för lyckoönskningarna samt ha en bra dag.

• Chana

Hej!
    Lite info frân mig i Paris! Vi har nu fâtt fint väder solen skiner och jag tog faktist av mig vinterjackan idag, jippiiee! Sâ nu pâ söndag efter pesach ska vi till marais kvarterean och äta en falalfel med en appfelstrudel jippiie. Tänk vad man kan lÄngta efter en god falafel eller shwarama (lammkÖtts falafel) heter det sâ. Är det nâgon som har nâgot tips pâ vad jag kan laga för mat ikväll?
    Ha en bra dag!!!

• Chana

Hej!
    Chaia:

Om du menar att vi äter ris sâ gör vi inte det. Min man gillar inte ris sâ det har blivit en vana, men andra i hans släkt äter det.
    Det var en superide med ugnsbakad lax,potatisgratäng samt tomatsallad, det blir mums det.
    Vi har ätit sâ mycket grillat nu sâ man blir nästan lite mer sugen pâ fisk nu.

Jag är alltsâ inte judinna frân födseln men har judisk blod i mig pâ min gammelmormors sida. Jag har alltid tyckt att judendom har varit min religion och för mig den finaste och mest rätta. Sâ jag hâller fortfarande pâ att försöka konvertera men det är sâ svârt dâ man helst inte ska bo ihop med sin man osv....Men jag kämpar pâ. Jag ville bara skriva det för jag kommer inte ihâg om jag berättat det tidigare här.
    Kram pâ er och ha en bra dag.

• Chana

Ellinorsmamma

Det var min gammelmormors pappa som var jude och det betyder att jag har bara har det i blodet och kan alltsâ inte kalla mig judinna, men jag âr det i hjärtat.
    Jag kanske slinker in med lite frâgor sen och sâ.

Jag jobbat tom 18h30 ikväll. Jag har suttit och smält i mig en massa matzebröd med honung sâ jag börjar känna mig som en jäsdeg , hihi.
    Ikväll ska jag verkligen göra maten som Chaia skrev det ska bli sâ gott.
    Ha en bra kväll.

• Chana

Chaia!
    Japp dom är rätt stränga i frankrike vilket iochfÖrsig är bra sâ dom verkligen vet att det ligger i hjärtat.
    Det som är lite jobbigt är att dâ man vill konvertera här sâ har dom vissa regleroch det är tex att man ska helst inte ihop med sin man (vi är fÖrlovade)samt att man ska inte sminka sig, göra shabbat till punkt och pricka och jag tycker det är svârt fÖr jag kan inte alla regler än. Inga särkilda diskbortsar och inte dricka mjölk i vissa glas jag listan kan bli hur lâng som helst.
    Idag känner jag mig verkligen somen hel judinna och kan alla olika fester och traditioner men jag kan inte bli orthodoxe judinna för det ligger inte i mitt hjärta.
    Jag tror att sâ lÄnge man har judendomen i hjärtat sâ spelar det inte sâ stor roll om man inte är fullblodsjudinna, men jag kanske har fel.
    Dessutom sâ villjag inte konvertera liberalt heller dâ det inte är min grej heller jag ligger nâgonstans mitt emellan.
    Kram
    Det ordnar sig!

• Chana

Chaia
    Visst är det viktigt för mig att vara judinna pâ pappret, men det Är bara det att det Är sâ svârt att konvertera här sâ det blir litekämigt, men det ska nog gâ det ocksâ.
    Jag kämpar pâ med mina studier i den mân jag kan.
    Tack fÖr svaren, nu ska jag snart âka hem och fôrbereda maten du skrev ât mig.
    Ha en trevlig kväll

• Chana

Godmorgon allihop!
    Hoppas ni mâr bra.

Chaia
    Maten vart suverän igâr och det tyckte min man ockâs bra tips bugar och bockar.

Detta fâr läsas om ni vill eller ignoreras helt:
    Tjejer jag râkade hamna i en debatt här pâ en annan trâd "varför fâr inte islam ifrâgasättas" angâende Israel /palestina. Jag har blivit fullkomligt smutskastad och kallad för att jag är med pâ att döda palestiner bara för att jag har försvarat judarnas rätt till Israel. Det är ju inte riktigt klokt. Jag vet tjejer sânt här diskuteras inte här och det vill jag verkligen inte heller, men för dom som skulle vara intresserade av er att läsa där sâ göra det gärna och kanske ge en kommentar.
    OBS!!! Jag förstâr även om ni ignorerar detta helt eftersom det inte gâr att diskutera det här pâ vissa trâdar.
    Ursäkta om jag skrev nâgot jobbigt i vâr trâd nu.

Annars sâ skiner solen för fullt idag i Paris och det är nu ganska varmt. Snart sâ kan jag gâ och köpa mig en croissante till kaffet hihi. Det var lite info frân mig. Ha en bra dag tjejer!

• Chana

Chaia
    Ja, jag vet jag blev ocksâ väldigt illaberörd sâ det var dumt av mig att ens försöka, men jag ville ju bara försöka försvara det som är rätt, men helt omöjligt. Jag orkar inte gâ in i en sân diskussion igen!

Om jag bara kunde skicka över lite croissanter via datorn till er. Visst de är verkligen jättemysigt att bo i paris /frankrike. Det är sâ lätt att hitta koshermat och köttbutiker (vad heter det pâ svenska nu igen?) med kosherkött.Sen finns det ett annat omrâde här "belleville" som säljer allt ungefär som mairais kvarteren. Kommer du till frankrike och behöver râd sâ hör bara av dig.
    Ha en bra dag allihopa

Svar på tråden Hey Jude!