• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • marcink

fajga: precis som du skriver är det i nuläget inte tillåtet för internetleverantörerna att lämna ut uppgifter om kunder som laddat ner motsvarande en film (det är det de fällande domarna gällt), däremot är det rätt oklart hur det är med fler filmer och/eller musik. det har lämnats in lite anmälningar kring det så vi får väl se hur det går.

överlag tycker jag inte att man behöver vara orolig för att ladda ner själv, iom att risken att åka fast är så pass liten, och det juridiska läget är fortfarande rätt oklart när det kommer till sånt här.

jag vet inte riktigt vad du var ute efter för svar, men är det något du undrar över får du gärna hojta. jag svarar efter förmåga, i alla fall efter att jag lagt agnes (och efter big brother).

• bubele

tack marcink, du gjorde det lite klarare för mig. Är väl det jag funderat över, om man vågar ladda ner eller ej i nuläget.

• tutim

Hepp

vilken helt jäkla fantastisk dag det varit här idag, sol och nollgradigt, man blir nästan salig av lycka. Känns som våren är på väg!

Ellinorsmamma; har du kollat på kalaspinglan.se ? Där har de väldigt fina dräkter, jag vill också ha något till vår kotte men kan inte riktigt bestämma mej. Helst vill jag att han ska vara smurf men då får jag nog sätta igång och färga och sy

Häruppe i lappmarken kommer sverige-israelsamfundet ordna något slags..nånting. Pensionärsparty förmodligen men vad gör det för det känns ändå viktigt Lite käk och lite annat kul och sen nåt mer skoj och ungefär så kanske.

jaja, dags för kvällsgröten..hupphupp

• elims

tutim
    de dräkterna var ju hur söta som helst!

åh, minns alla purimfester jag gick på som liten...var aldrig prinsesstypen direkt så när jag gick i 2:an skulle jag vara cowboy hade jag bestämt - men var tvungen för mamma att ha plastbananer i pistolhölstret ist för riktiga låtsaspistoler! hehe, var nog rätt sur där ett tag om jag inte minns fel!

• Hattifnatt

Elims - vilken bra musiklänk!

Tror jag kanske vågar ladda ner lite nu efter Marcinks svar

Inga trädplanteringar här heller ( eller persilja heller för den delen , läste någonstans att det var ettt alternativ till trädplantering). Men vi har mumsat frukt, inklusive jordgubbar till barnens förtjusning! Tog det lugn med vinet dock, skall upp klockan fem i morgon och börja jobba tidigt. Kanske skall satsa på "a second Tu B'Shvat" til helgen istället

• En helt vanlig mamma

Vi har inte heller planterat ngt, men atit en banan o druckit ett glas vitt Missar aldrig en chans till vin

• Hattifnatt

Angående purim, skrev till SVT och frågade om programmet med Peter Borenstein om purim skulle visas i år igen. Hittade då nedanstående på SVT:s hemsida, kanske någonting att titta på?

"På skärtorsdagen visar SVT två program med anknytning till den judiska högtiden Purim. Det är dels filmen Purim - en judisk högtid som följer göteborgsrabbinen Peter Borenstein, dels filmen Esters bok av svenske fotografen Esaias Baitel, som dokumenterat Purimfirandet i Jerusalem under 15 år.
    "Esaias Baitel har dokumenterat Purim-firandet under 15 år. Under 24 timmar lägger Böckernas folk skriften åt sidan för att istället fira med dans och musik. Stämningen är på topp, de firande klär sig i maskeradutstyrsel, skämtar och ger varandra presenter. Esters bok handlar om kärnan i Purim-firandet; om obruten tro, optimism och gränslös glädje.
    Esaias har, efter studier i Uppsala, etablerat sig som fotograf i New York, Paris och Jerusalem. Han har publicerat sex böcker med sina fotografier och haft utställningar på världens ledande museer. Hans tidigare film Zonen vann även priset för bästa korta dokumentär i tjeckiska Karlovy Vary.
    Esters bok sänds torsdag 24 mars kl 22.45 i SVT1.

• Chaia

Här har vi smaskat i oss en stor fruktsallad - mums!

Intressanta program Hattifnatt, det måste jag komma ihåg!

Svar på tråden Hey Jude!