• SatinLace

Bröst pump, bra eller dåligt?

Överväger att skaffa en bröstpump till när barnet kommit och så men min mamma har starkt avrådat mig och sagt att det är extremt smärtsamt, sant eller falskt?
    Bröstpumpen hon använde fick hon begagnad 1995 vilket är ett bra tag sen och undrade om dom kanske utvecklat bröstpumparna sen dess ?  
    Kommer inte enbart att använda bröstpumpen om jag köper det utan kombinera bröstpump med vanlig amning, ville skaffa en bröst pump så att även pappan ska kunna mata barnet ibland.

• Svar på tråden Bröst pump, bra eller dåligt?
  • SandraP81

Har använt en philips avent manuell med första barnet, gjorde inte alls ont! Tyckte det var toppen att ha en pump hemma! Nu till nästa barn har jag köpt en mam manuell pump, lite färre delar och vi kommer använda mamflaskor (när jag inte ammar).

• SandraP81

Vet inte faktiskt, fick låna den. Men manuella pumpar ligger väl på mellan 450-650 kr.

• Karpalo

Hade också en bröstpump (Avent manuell) den var verkligen guld värd när mjölken rann till söndagen efter att sonen föddes och brösten var sprängfärdiga Solig Bra också att kunna pumpa ut så även maken/mormor kunde ge så jag inte var helt fast p.g.a. amningen (helammade).

• cloudberry79

Låna en och se om det funkar för dig först. Jag har helammat i över halvåret, men fick aldrig ut mer än 10-20 ml på en timmes pumpande, både med elektrisk och manuell pump. Man kan ofta låna/hyra från BB om man vill prova pumpa. Ge flaska kan också göra att barnet inte längre vill ta bröstet.

Just NO.
  • SysterAnna

Använde Philips avent manuell, kostade 250:- på ebay, ny. Var toppen och var inte ett dugg smärtsamt. Min son är född februari 2012 och jag började pumpa ur i samband med amning när han var en månad gammal ungefär. Den mjölken frös vi sedan in och kunde på så vis ha barnvakt några timmar trots att jag helammade. Jag började också jobba när han var 4,5 månad och helammade/pumpade ur hela sommaren som jag jobbade och pappan kunde på så vis vara föräldraledig tidigt trots helamning.

Svar på tråden Bröst pump, bra eller dåligt?