• onebabylove

Oral lichen planus

Jag har haft lichen planus i munnen alltså OLP i nästan ett år nu. De vägrar försvinna. Någon som har erfarenhet av detta. Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Oral lichen planus
  • Cyberdad

Hej

Jag misstänker att jag har det sedan 1 år tillbaka, men är inte säker. Tandläkare har tittat på foto och säger absolut nej. ÖNH-läkarbesök gav inte så mycket. Jag skulle prova kortison men det verkar inte ha hjälpt alls. Hur manifesterar sig din OLP? Har du det typiska på insidan av kinderna? Har du tider av "utbrott" varvat med lugna perioder, dvs skov?

Hur är ditt allmäntillstånd annars? Några andra uppleva medicinska problem?

• Cyberdad

Du får förresten nog dessvärre räkna med att ha det resten av livet. OLP betraktas som en kronisk autoimmun åkomma. Det är ytterst få fall som går tillbaka och gör de det så återkommer de ofta. Värdelöst.

• onebabylove

Jag har det på tandköttet. Har haft det på kroppen men de har försvunnit. Tändläkaren säger att de kommer försvinna. Kortison lindrar bara o det får man när man har svårt att äta, borsta tänderna osv vilket jag inte har. Känner knappt något. Så kortison har jag inte fått än. Har inte heller fått utbrott sen första gången då men har låg ämnesomsättning o tar levaxin. Annars frisk i övrigt. Men har du haft det på kroppen också?

• Cyberdad

Nej, har inte haft det på kroppen. Det är vanligare att de som har det på kroppen får det i munnen än att de som har det i munnen får det på kroppen.

Tyvärr är OLP kronisk. Den kan vara symtomatisk och asymptomatisk, men den är betraktad som kronisk. Lichen på huden brukar däremot försvinna, men typen på slemhinnorna är annorlunda.

Vad menar du med att du inte fått "ubrott" sen första gången? Hur manifesterar sig detta utbrott? Har du det bara på tandköttet? Inte på insidan av kinden också som är den vanligaste platsen?

"Rör" sig din lichen? Dvs, ändrar sig mönstret något? Byter det plats en aning? Ser det ut att bli bättre/sämre periodvis?

• onebabylove

Alltså jag har haft uttbrott en gång bara. Nu har de försvunnit på kroppen. Mu har jag det bara på tandköttet o inte på insidan av kinden, konstigt nog men det i munnen så blenar det bara vissa perioder men är på samma plats. Sjukdomen är kronisk ja men kan försvinna men kan också komma tillbaka. Mina blir rödare i munnen då jag är stressad eller av oro.

• Cyberdad

Jag vet inte om jag hänger med riktigt, kan vara stavningen. Nu har du det bara på tandköttet? Har du haft det på andra ställen i munnen?

När du säger att det bleknar (antar att du menar bleknar?) vissa perioder, är det en tydlig förbättring och hur länge kan denna förbättring hålla i sig? Märker du alltså att den går i "skov"? Du märker alltså en förändring till det sämre vid stress och oro? Dvs att utslagen är "levande" eller vad man ska kalla det? Det är ganska typiskt för OLP.

OLP kan försvinna helt eller delvis, men tror inte det är så vanligt. Det kommer så gott som alltid tillbaka. Det är bara licheonida reaktioner som försvinner helt och som inte är kronisk, dvs den varianten som är en reaktion mot t ex amalgam eller komposit, men det brukar då ha direktkontakt med utslaget.

Vad sa din tandläkare mer om OLP? Verkade h*n kunnig inom området?

• onebabylove

Ursäkta stavningen. Skriver från mobilen. Jag har det bara på tandköttet, inte på andra ställe i munnen. När de bleknar ( jag menade bleknar ☺️) så kan det hålla i sig beroende på hur jag mår (du vet stress o oro) och det är tecken på förbättring. Jag går till en som är professor i odontologi så han bör vara kunnig. Han säger att det är bra tecken att jag inte har problem med att äta eller borsta eller har inte ont. Hade jag det så Var jag tvungen att ta kortison. Men som du säger så är man fast med det resten av livet men jag hoppas på att det inte orsakar problem.

• Cyberdad

Ok. Ursäkta alla frågor. Är lite nyfiken på OLP. Det finns inte så överdrivet mycket info om det från folk som är drabbade. När du märker en bättre period, hur länge kan denna period hålla i sig? :)

• onebabylove

Ja det e sant. Det är ungefär 2% som har detta. Så passa på o fråga. Det var för ungefär två månader sen det började blekna o det höll ungefär två veckor sen blev det rödare igen. Men nu i måndags när jag kollade så var det blekare ingen och det har hållit sig fram till idag.

Svar på tråden Oral lichen planus