Inlägg från: hallontryffel |Visa alla inlägg
  • hallontryffel

Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?

Nej, det är inte möjligt att ha en icke-juridisk vigsel med en präst som har vigselrätt. Har diskuterat detta med en vän som är präst.

Om ni båda varit gifta med varandra redan, men ville ha "inför Gud"-biten hade ni kunnat ha en välsignelseakt över ingånget äktenskap (som är som en vigsel utan den juridiska delen). Men är man ogifta är det den fullständiga vigselordningen som gäller.

• hallontryffel
    athanatos skrev 2014-03-03 23:26:53 följande:
    Man skickar väl en dokumenten själv när man gifter sig? Det är väl bara att strunta i det.

Nä, vigselförrättaren skickar in de dokumenten.
  • hallontryffel
    chokladgroda skrev 2014-03-04 10:40:58 följande:
    Vi vill inte gifta oss i svenska kyrkan, inte heller ha en präst. Vi vill gifta oss mer frikyrkligt, med en pastor som vigselförrättare. Ska höra av mig till en kyrka som vi funderat på och höra lite med dom om vad som gäller. I annat fall kan vi nästan tänka oss att ha "vem som helst" som viger oss. Alltså inte vem som helst utan en person som vi känner och ger det förtroendet men som inte har vigselrätt. 

Ska kika vidare på olika alternativ. Men tack för hjälpen!

Det snedtak skriver i inlägg 16, om att prästen riskerar vigselrätten både för egen del och för sitt samfund, gäller även frikyrkopastorer så alternativet att be någon annan som ni har förtroende för kanske passar bäst i ert fall.
  • hallontryffel
    snedtak skrev 2014-03-04 17:54:48 följande:
    Eller att forma akten som en välsignelse! Det kan vara väldigt, men inte exakt, likt.

Som jag fattat det skall man vara gifta (borgligt tex) för att en välsignelseakt ska vara möjlig.

Minns att min vän berättade att det var en hel del snack efter programmet "Izabellas bröllop", där man avslutade programserien med en bröllopsliknande ceremoni i f.d Skeppsholmskyrkan (eftersom ingen verksam kyrka upplät lokal) och jag tror att prästen som medverkade där fick en reprimand av biskopen.
  • hallontryffel
    chokladgroda skrev 2014-03-04 22:03:00 följande:
    Precis så har vi tänkt. Ni som skriver kommer med bra synpunker. Kan inte citera alla men tack för det ni skriver! Ska prata med en pastor nästa vecka och höra vad han säger om detta. Hoppas att han är ledig det datumet vi bokat och att han kan tänka sig att hålla i ceremonin. Om han inte får göra det i egenskap av pastor så hoppas jag att han kan tänka sig att göra det som privatperson. Annars har vi en annan som vi tänkt fråga :)

Om ni är intresserade så kan jag berätta att vi faktiskt har bokat plats och datum nu. Lite lustigt eftersom jag blev friad till igår. Hela grejen känns superspännande. Var inställd på ett liv utan att få uppleva ett eget bröllop så hade satt mina flickdrömmar åt sidan men nu bubblar allt till ytan igen :)

Grattis till frieriet, spännande med alla planer!

Bara en grej...

Du frågar i din ts om möjligheten att ha ett icke-juridiskt bröllop i en kyrka. Nu vet jag inte om det är en kyrka ni bokat, men om det är det kan ni inte ha annat än en kyrklig vigsel där (eller som sagt välsignelseakt över ingånget äktenskap).

Pastorn som ni tänkt fråga begår tjänstefel om han svarar ja till att "viga" er (menar inte att förringa med citationstecknen utan klargöra att det handlar om en icke-juridisk ceremoni). Han kan inte göra det som privatperson heller eftersom han har den vigning han har, på samma sätt som han (eller min prästvän) inte kan utföra borgliga vigslar.

...nu utgår jag alltså ifrån att han är pastor i ett samfund med vigselrätt.
Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?