Inlägg från: Monchichier |Visa alla inlägg
  • Monchichier

Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?

chokladgroda skrev 2014-03-03 23:04:57 följande:

Nej det är vi inte. För att ge en kort barkgrund till varför jag frågar så har vi levt tillsammans och ansett oss vara gifta. Klassiska "äh, vi är ju gifta inför Gud;)" osv.. Men nu kom vi på att vi kanske vill ha ett bröllop iaf. Men känns inte alls för allt med den juridiska förbindelsen. Vi vill båda fortsätta ha det som innan. Bara ha en bröllopsfest liksom :)
    Får man fråga varför ni inte vill ha det juridiska? Det är ju typ de enda fördelarna med att gifta sig.
    Skriv äktenskapsförord om det är något ni är rädda för. 
  • Monchichier
    chokladgroda skrev 2014-03-03 23:19:59 följande:

Vi vill ha en ceremoni som sagt. Hålla ett bröllop i en kyrka, på kristet vis. Vi är inte "rädda" för något i den meningen utan känner helt enkelt bara att det är onödigt att registrera oss formellt och hela den juridiska biten. Har ingenting med någon religion eller så att göra. Känns onödigt bara. svårt att förklara:) men som sagt vill vi inte gifta oss för några juridiska fördelar eller liknande utan enkom för att "fira kärleken" med nära och kära. Resten av gifta-sig-biten känns fel ;)
    Ni är medvetna om att ni inte alls har samma rättigheter när den andre dör va?
    Och lite andra bonusar kommer också på köpet.. Men nu ska jag inte vara sådan, ni låter väldigt bestämda.

Ja, det är möjligt att ha ett bröllop i en kyrka, bara ni kan hitta en präst som går med på det. Det tror jag är den svåraste biten. Men i teorin, är det fullt möjligt.
  • Monchichier
    snedtak skrev 2014-03-04 09:06:37 följande:
    Är ingen av er medlemmar i Svenska Kyrkan  har ni inte rätt att gifta er gratis i kyrkan, men ni kan kanske gifta er mot en avgift. Som tidigare nämnt kan inte kyrkan genomföra en regelrätt vigselakt om ni inte vill bli juridiskt vigda eftersom den är juridiskt giltig. Om en präst går med på det begår han eller hon tjänstefel.  Jag antar att samma sak gäller alla med vigselrätt.
    Däremot kan ni ha en välsignelsecermoni, precis som de som gift sig juridiskt tidigare men vill välsigna äktenskapet kyrkligt. Eller så kan ni välja ett samfund utan vigselrätt.

Jag kan tipsa om Familjelivs systersida brollopstorget.se där det finns präster på forumet som kan svara på frågor.
    En vän till mig glömde att lämna in hindersprövning, eller något liknande, i tid. 
    Så de hade en icke juridisk vigsel, i kyrka, med präst. 

Men det du säger är alltså att TS skulle kunna ha sin ceremoni om hon hittar en präst som är villig att begå tjänstefel?
  • Monchichier
    Agapi skrev 2014-03-04 18:30:30 följande:
    Men ni vill inte ha de juridiskt bindande och inte heller är medlemmar i svenska kyrkan (och därmed inte kan gifta er där ändå?). Eller är de lokalen (kyrkan eller annat liknande) ni är ute efter? Annars kan ni ju bara be vem som helst att "viga" er, läsa hela grejen och sådär och sen ha fest?
    Väldigt helt OT, men får man fråga varför ditt namn är Agapi?
  • Monchichier
    Agapi skrev 2014-03-10 09:41:35 följande:
    Såklart inte. Men tänkte att dom inte verkade speciellt religiösa eftersom dom troligtvis skulle pratat med sin pastor eller whatever dom nu har om dom är med i någon annan typ av församling istället för att skriva här?

För att jag tycker de är ett fint namn och ett av mina favorit ord på grekiska. Hur så?
    För mig är Agapi ett båtmärke
Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?