• snedtak

Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?

Är ingen av er medlemmar i Svenska Kyrkan  har ni inte rätt att gifta er gratis i kyrkan, men ni kan kanske gifta er mot en avgift. Som tidigare nämnt kan inte kyrkan genomföra en regelrätt vigselakt om ni inte vill bli juridiskt vigda eftersom den är juridiskt giltig. Om en präst går med på det begår han eller hon tjänstefel.  Jag antar att samma sak gäller alla med vigselrätt.
    Däremot kan ni ha en välsignelsecermoni, precis som de som gift sig juridiskt tidigare men vill välsigna äktenskapet kyrkligt. Eller så kan ni välja ett samfund utan vigselrätt.

Jag kan tipsa om Familjelivs systersida brollopstorget.se där det finns präster på forumet som kan svara på frågor.

• snedtak
    Monchichier skrev 2014-03-04 09:37:24 följande:
    En vän till mig glömde att lämna in hindersprövning, eller något liknande, i tid. 
    Så de hade en icke juridisk vigsel, i kyrka, med präst. 

Men det du säger är alltså att TS skulle kunna ha sin ceremoni om hon hittar en präst som är villig att begå tjänstefel?
    Jo, i praktiken är det väl så att om dom hittar en präst som vill genomföra vigselordningen som den ser ut, men inte skicka in några papper så kommer ju ingen veta om att de blivit vigda och därmed får den inget juridiskt värde. Däremot förstår jag inte varför man vill göra det när en välsingnelsecermoni går att göra ganska lik, men det finns vissa meningar som inte får ingå. Problemet brukar snarare vara tvärtom, att brudparet vill ändra på löftena, vad man säger osv. men att det ändå ska vara juridiskt giltigt.

Frågan är dels om de skulle kunna hitta en präst som går med på det, och dels om det verkligen är moraliskt att förvänta sig det? I förlängningen innebär misskötsel av sin vigselrätt dels att en enskild prästs anställning kan vara i fara, och om det sker i större omfattning, samfundets vigselrätt.
  • snedtak
    hallontryffel skrev 2014-03-04 12:51:27 följande:

Det snedtak skriver i inlägg 16, om att prästen riskerar vigselrätten både för egen del och för sitt samfund, gäller även frikyrkopastorer så alternativet att be någon annan som ni har förtroende för kanske passar bäst i ert fall.
    Eller att forma akten som en välsignelse! Det kan vara väldigt, men inte exakt, likt.
  • snedtak
    hallontryffel skrev 2014-03-04 18:12:02 följande:

Som jag fattat det skall man vara gifta (borgligt tex) för att en välsignelseakt ska vara möjlig.
    Minns att min vän berättade att det var en hel del snack efter programmet "Izabellas bröllop", där man avslutade programserien med en bröllopsliknande ceremoni i f.d Skeppsholmskyrkan (eftersom ingen verksam kyrka upplät lokal) och jag tror att prästen som medverkade där fick en reprimand av biskopen.
    Aha, där lärde jag mig något nytt!
  • snedtak
    Agapi skrev 2014-03-04 18:30:30 följande:
    Men ni vill inte ha de juridiskt bindande och inte heller är medlemmar i svenska kyrkan (och därmed inte kan gifta er där ändå?). Eller är de lokalen (kyrkan eller annat liknande) ni är ute efter? Annars kan ni ju bara be vem som helst att "viga" er, läsa hela grejen och sådär och sen ha fest?
    Jag förstod det som att de gärna ville ha en "vigselakt" utan äktenskap med något annat samfund. Det är ju trots allt inte bara SvK som har vigselrätt
  • snedtak
    chokladgroda skrev 2014-03-04 22:03:00 följande:

Precis så har vi tänkt. Ni som skriver kommer med bra synpunker. Kan inte citera alla men tack för det ni skriver! Ska prata med en pastor nästa vecka och höra vad han säger om detta. Hoppas att han är ledig det datumet vi bokat och att han kan tänka sig att hålla i ceremonin. Om han inte får göra det i egenskap av pastor så hoppas jag att han kan tänka sig att göra det som privatperson. Annars har vi en annan som vi tänkt fråga :)

Om ni är intresserade så kan jag berätta att vi faktiskt har bokat plats och datum nu. Lite lustigt eftersom jag blev friad till igår. Hela grejen känns superspännande. Var inställd på ett liv utan att få uppleva ett eget bröllop så hade satt mina flickdrömmar åt sidan men nu bubblar allt till ytan igen :)
    Jag tycker det är en superbra idé! Det juridiska äktenskapet passar inte alla av olika anledningar, men man kan ju vilja gifta sig ändå. Kanske av religiösa skäl, kanske för att fira kärleken.
Svar på tråden Gifta sig utan juridisk förbindelse - möjligt?