Utpressning?
I april förra året fick mina barns pappa tillfällig ensam vårdnad över våra barn eftersom domaren valde att tro på hans lögner. Jag fick lov att ha dem varje onsdag och varannan helg men då flera av hans grannar såg hur barnen blev utelåsta i över tolv timmar per dag och de två yngsta 7 och 8 år gamla tvingades gå runt i blöjor så de inte skulle störa han och hans flickvän så bestämde sig en soctant att jag skulle ha dem varannan vecka. Grannarna (flera av dem) var inga jag kände sedan tidigare men de har barn i samma ålder som mina och de fick på något sätt tag på mig men innan dess hade de även ringt socialen och anmält mina barns situation. Barnens pappa är tyvärr en väldigt våldsam människa och i september spelade min ena dotter in ett samtal de hade på hennes telefon. Där hör man ganska tydligt hur han berättar att han inte försökte döda henne när han slet tag i hennes nacke och drog upp henne från golvet, alltså man hör hur han erkände det. Man kan också höra hur hotfull han är och hur rädd min dotter låter. Ända sedan han fick tillfällig ensam vårdnad om barnen har det bara blivit värre och i oktober förra året valde han och hans flickvän att de inte ville ha med barnen att göra längre. Som tur är så hann domstolen ändra så att barnen bor hos mig varannan vecka innan han tog det beslutet eftersom barnen nu bor på ett familjehem de veckorna dom skulle bo hos honom. Barnen har inte träffat sin pappa sedan i oktober, de fick inga julklappar och två av barnen har fyllt år sedan dess och de fick inte ens ett födelsedagskort av honom. Domaren låter beslutet om att pappan ska behålla vårdnaden (interimittiskt) stå kvar när vi var där i december trots att han inte ens dök upp. Nu har vi fått ett sista datum i början av maj då vårdnaden ska avgöras men av olika anledningar kan jag inte vänta så länge. Jag behöver tex förnya ett av barnens pass, han har även förbjudit mig att gå på föräldrasamtal trots att han vägrar ha med barnen att göra. Jag börjar känna mig desperat, för mitt ex är det viktigaste av allt att bli respekterad. Är det olagligt av mig om jag hotar med att antingen ger han mig vårdnaden om barnen eller annars så går jag till polisen med inspelningarna?