mindless skrev 2014-03-05 16:50:10 följande:
Jag frågade hur du skulle använda materialet, men fick inget direkt svar på den frågan. Så nej, jag vet inte detta. Men så skrev jag ju också explicit att undersökningen inte var meningslös, men att värdet av den (jämfört med en enkät där du har kontroll över urvalet) är högst begränsat. Det går till exempel, vilket jag skrev, inte att dra några välgrundade slutsatser om vad en specifik grupp anser (om inte gruppen är personer som svarade på min enkät). Du kan inte extrapolera siffrorna och säga något om en större grupp.
Om du de facto har för avsikt att använda siffrorna till detta vet jag naturligtvis inte. Jag bara lyfter ett varnande finger, och påpekar att de inte håller för det. Hur du sedan förhåller till detta avgör du givetvis helt själv.
Jag har varken behov eller intresse av att ingående diskutera min uppgift eller på vilket sätt jag kommer att skriva om informationen. Jag gick inte in på detta forum med avsikten att diskutera min uppgift eller utformandet av enkäten. Jag vill endast få folk att delta i enkäten och, om de så vill, svara i tråden med ytterligare åsikter ang. ämnet. Den information jag får via enkäten som den ser ut nu räcker för det jag ska använda den till.
Jag har inte för avsikt att studera en specifik grupp, om jag hade det så hade jag inte spritt enkäten öppet på olika forum till så många som möjligt med varierande bakgrund. Min målgrupp är svensktalande internetanvändare, och en internet-enkät på svenska når just den gruppen utan behov av urvalsfrågor.