• Webbredaktör

Surrogat/värd-mödraskap. Vad tycker du?

En surrogatmamma är en kvinna som föder ett barn åt någon annan. Barnet kan genetiskt vara delvis hennes eller så ha en annan kvinnas ägg befruktats och planterats in. Det senare, IVF, är det vanligaste. Surrogatmamman utgör en frivillig handling. Organisationer som arbetar med surrogatmammor hävdar att det är mycket ovanligt att de tvekar eller ångrar sig när barnet är fött.

Vad får kvinnorna?
    Det vanligaste är att surrogatmamman får alla vård och alla omkostnader betalda, samt kompensation för inkomstbortfall.

Länder som sagt ja:
    Storbritannien, Israel, vissa delar av Australien, Brasilien, Hong Kong, Ungern, Nederländerna, Sydafrika, Korea samt vissa stater i USA.

Är surrogatmödraskap tillåtet i Sverige?
    Nej, men det kan ändå ske. En kvinna kan t ex insemineras, föda barnet och sedan avsäga sig vårdnaden. Därefter kan partnern till den genetiske fadern göra en närståendeadoption. IVF-behandling är inte en möjlighet, i dag är det endast tillåtet för gifta par där minst en av parterna är genetisk kopplad till barnet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Surrogat/värd-mödraskap. Vad tycker du?
  • Smulan 89

Tillåt. Jag har själv tänkt i banorna att vara surrogatmamma, men vill inte ha några genetiska kopplingar till barnet, utan "bara" bära det. Gillar verkligen att vara gravid, men det blir för många barn att ta hand om, ifall jag ska gå gravid så ofta som jag hade kunnat tänka mig.

• Fia 28

Jag känner en kvinna som var surrogat åt sin syster som inte klarade av att fullfölja en graviditet. Jag tycker det är jättevackert att göra något sådant för en annan människa.

• Mintast

Enda anledningen till att jag fortsatt känner att vi inte bör ha det här är för att jag är rädd att rika människor kommer att kunna betala mindre bemedlade för att vara surrogater.

Ironin är att jag själv skulle kunna tänka mig att vara surrogat! Men jag tror inte att det är lämpligt rent generellt.

• Smulan 89
    Fia 28 skrev 2014-03-04 10:29:56 följande:
    Jag känner en kvinna som var surrogat åt sin syster som inte klarade av att fullfölja en graviditet. Jag tycker det är jättevackert att göra något sådant för en annan människa.
    Det var så jag tänkte. Att kunna hjälpa tex en syster eller en vän att få barn om de inte själva skulle kunna få barn av någon anledning.
  • Anonym (Barnlös)

Som ofrivllligt barnlös sen många år säger jag ja! Vi har det som sista utväg.

• Anonym (.)

Om vi tillåter det finns det nog en överhängande risk att kvinnor ofrivilligt utnyttjas som barnfabriker precis som kvinnor blir intvingade i prositution idag.

• Litet My

Ja inom Sverige däremot bör det inte vara tillåtet att som en del gör åka till fattiga länder och köpa en livmoder på en barnfabrik. Antar att det kan kollas upp bättre i Sverige tex inkomst, psykologutredning så det inte blir som de som åker till Indien och betalar för att en fattig kvinna som ofta tvingats och ibland låsts in skall föda deras barn.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Barnlös) skrev 2014-03-04 10:52:27 följande:
    Som ofrivllligt barnlös sen många år säger jag ja! Vi har det som sista utväg.
    Inom Sverige eller hur?
  • Anonym (Lisa)
    AngelOfHarlem skrev 2014-03-04 10:54:38 följande:
    Nä, kvinnors kroppar är ingen handelsvara.
    Håller med dig fullständigt! Man kan ju faktiskt adoptera, fast adoption fast det skulle vara enklare att adoptera...
Svar på tråden Surrogat/värd-mödraskap. Vad tycker du?