• whattha

Vi som äter Metformin

Hej!!

Jag blev diagnostiserad med PCOS för ett år sedan. Min mens har alltid varit hemskt oregelbunden, mellan 40-80 dagar mellan varje cykel. 
    Nu har det blivit dags att försöka bli gravid, jag gick till min läkare här i England och han skrev ut metformin och folsyra 5mg. Har tagit min första tablett metformin idag, för typ en timme sedan, så vet inte hur det funkar än :P 
    Jag är 27år och har ett bmi på 29, gått ner 15kg det senaste året, men har problemet att jag inte kan känna att jag är mätt, jag vill bara äta jämt, och gärna sötsaker :P Men jag kämpar varje dag för att vara sund, en dag i taget :)

Vore kul att ha sällskap på resan :)

• whattha

Glömde säga att jag fick mens inatt, eller ppillerblödning eftesom jag tog mitt sista piller i söndags.

• whattha

Nu kom magproblemet.... Men hoppas det är värt det :)

• whattha

Äter nu 3x500mg metformin om dagen. Tempar mig varje morgon och är på dag 27 efter senaste mensen, men ingen ÄL syns till :/ Känns som att tiden går jättesakta... Hoppas på ÄL snart så jag inte behlver vänta jättelänge på nästa mens, eller ännu bättre, lyckas bli gravid :)

• whattha
    Many skrev 2014-11-11 18:57:46 följande:

Jag väntar också på ÄL nu. Har gått ner 15kg i vikt så hade hoppats på att äl och mens kanske skulle komma mer regelbundet nu.... men icke. Jag testar ett par dagar till och om inget visar positivt då så tänker jag inte testa mer den här månaden. Då får jag istället invänta andra tecken på äl. Men sambon reser ändå bort på semester sen, så då lär det ju inte bli några barn gjorda  Tänk om allt bara kunde gå enkelt nån jäkla gång.

Jag kör med fertilityfriend och termometer, blir bara stressad och pank av äl-tester:P lycka till!
  • whattha
    önskan87 skrev 2014-11-13 20:14:17 följande:

Vem skrev ut Metformin till er? Gyn eller allmänläkare (vårdcentral)?

Jag har "konstaterad" PCO sen flera år tillbaka men läkare har inte viljat hjälpa mig (då jag inte aktivt försökt bli gravid) Men då jag haft väldigt märkliga blödningar denna hösten (brukar kunna ha ca 1 år mellan mina blödningar) kontaktade jag min GYN som sa gå till Vårdcentral. Denne läkare tog tester och återkom till mig i veckan och sa att jag skulle fundera på att ev få börja äta Metformin i "förebyggande syfte" (typ 2 diabetes i släkten - är överviktig men har ingen konstaterad diabetes)-

Vad skulle ni gjort? Tycker ni jag ska börja med Metformin? Se om det passar mig?

Jag fick utskrivet av allmänläkare. Jag tycker du ska testa, det kan vara tufft att äta i början pga biverkningarna, men det hjälper iaf mig mot kolhydratssug. Är bara på min första månad o har inte haft ÄL än, är på CD 29. Så tyvärr ingen kortare cykel på en gång men jag hoppas på under 40 dagar iaf:)
Svar på tråden Vi som äter Metformin