• Many

Vi som äter Metformin

Roligt att det finns en Metformin-tråd som ändå lever. Vore kul att höra hur det har gått för er alla.

Jag fick Metformin utskrivet nyligen och har nu ätit det i 1,5 vecka. Jag har redan lyckats trappa upp till 3 tabletter dagligen. Äter 2 vid lunch och 1 vid middag, alltid i samband med mat alltså. Det går faktiskt över förväntan. Lite dålig eller bubblig i magen ibland och var bara lite illamående de två första dagarna.

Vi har en barnlängtan och har försökt i exakt 2 år. Men det har känts helt lönlöst eftersom jag har jätte jättemycket övervikt, PCOS och kraftiga mensrubbningar. Till skillnad från de allra flesta, så har jag väldigt låååååångdragna blödningar. Jag börjar blöda vid förväntad äl (men har eg. aldrig lyckats hitta ordentlig äl med hjälp av stickor och troligen så beror mina långdragna blödningar på att jag faktiskt inte har någon ordentlig äl) och blöder ända fram till mens. Mensen i sin tur varar sen i 14 dagar eller mer. Skitjobbigt... när ska man liksom mysa till det med sin man, när man blöder 1 månad i sträck Rynkar på näsan Men för just det problemet så har jag fått blodstoppande tabletter, som fungerar bra.

Nu hoppas jag att Metforminet ska kunna hjälpa mig med alla mina problem - minska min vikt, få regelbundna blödningar och få riktig äl, samt att bli av med det ständiga sötsuget. Jag kan i alla fall stoltsera med att ha gått ner över 6kg första månaden genom att äta enligt LCHF Skrattande. Hoppas nu att Metforminet ska ge mig ytterligare en skjuts i rätt riktning.

Så, hur går det för er alla? Några fler plus??? Tungan ute

• Many

Jag vill bara rekommendera LCHF kost till er som vill gå ner i vikt. Jag har visserligen massor att gå ner, men jag rasade 11kg på de två första månaderna. Jag har ätit metformin i ca 5 veckor och jag hoppas att även det ska hjälpa mig att gå ner ytterligare.

Jag har klarat medicinen mycket bra och är redan uppe i 4 x 500mg per dag utan några jätteproblem. Min läkare sa att jag får känna efter och testa mig fram hur mycket jag ska ta och hur jag ska trappa upp. Jag ser också att förpackningen säger max 6 tabletter per dag. Vågar jag gå upp från 4 som jag äter nu, till 5 tabletter om dagen? Någon med erfarenhet?

• Many

Jag väntar också på ÄL nu. Har gått ner 15kg i vikt så hade hoppats på att äl och mens kanske skulle komma mer regelbundet nu.... men icke. Jag testar ett par dagar till och om inget visar positivt då så tänker jag inte testa mer den här månaden. Då får jag istället invänta andra tecken på äl. Men sambon reser ändå bort på semester sen, så då lär det ju inte bli några barn gjorda Tungan ute Tänk om allt bara kunde gå enkelt nån jäkla gång.

• Many
    Pandamamma79 skrev 2014-11-24 20:48:39 följande:

Vad kostar metformin och vad är doseringen?

En burk med 100 tabletter 500mg kostar 55kr. Doreringen är ju olika, det föreskriver ju läkaren men MAX 6st omdagen, men vanligen börjar man med 1-2 om dagen och trappar sen upp till 3 eller 4 om dagen. De flesta klarar inte fler, för magen mår inte så bra av dem.
Svar på tråden Vi som äter Metformin