• Anonym (Mig & Amfetamin)

Mamma på 29 år, Injicerar & tar Amfetamin Oralt. FRÅGA MIG VAD NI VILL!

Som rubriken lyder, använder jag amfetamin i ett självmedicinerande syfte, både genom injektioner men också per oralt. Jag hoppas på att kunna bidra med ökad kunskap, i det nämnda ämnet. Men också kunna ge dig som orolig anhörig svar på dina frågor. Vad du än vill veta så kommer du att få ett ärligt svar. Min familj, socialtjänsten och psykiatrin vet om min situation och jag meddelade dem detta första dagen jag valde att börja använda.

Tilläggas kan att jag själv arbetar som Behandlare inom missbruksvården. Men jag hoppas vi kan hålla god ton i tråden och inte smutskasta varandra, även om ni självklart får tycka att jag gör fel och kommentera på det viset också. Men vi är alla vuxna, och jag hoppas vi kan debattera, diskutera därefter.
    MVH Mig

• Svar på tråden Mamma på 29 år, Injicerar & tar Amfetamin Oralt. FRÅGA MIG VAD NI VILL!
  • UCharlotte
    tundra skrev 2014-03-04 14:03:02 följande:
    Lite för skör för att se sanningen i vitögat?

Hoppas du får bra hjälp nu och i framtiden, TS.
  • jashrinah

jag förstår absolut varför du brukar, hade själv gärna gjort det då jag fungerar och mår mycket bättre psykiskt när jag självmedicinerar amfetamin. 

vad är det för terapi du skall gå på ? :) 

• Anonym (Hepp)
    Tealhawk skrev 2014-03-04 13:00:34 följande:
    Pundar och pundar. Många ADHD-mediciner är så gott som detsamma som amfetamin, men det skrivs ut på löpande band till BARN.
    Men ja, jag undrar mest vad som händer när backlashen kommer och amfetaminet inte ger nån effekt längre.
    Fast det är stor skillnad på ADHD-medicin och amfetamin. Framförallt i doseringen och effekten i hjärnan. En missbrukar-dos amfetamin gör att man blir väldigt pigg och full av energi. ADHD-medicin får motsatt effekt. De som har klinisk ADHD har felaktiga nivåer av signalsubstanser i hjärnan. Den amfetamin-liknande medicinen som tas i väldigt liten dos går då in och korrigerar det.
  • UCharlotte

Problemet med självmedicinering är att ruset och njutningen ibland blir större än syftet, samt att amfetamin behöver man lite mer av ganska snart. Svårt att försvara det ekonomiskt och ur säkerhetssynpunkt.

TS: Är du inte rädd för att bli påkommen, du kan ju liksom förlora barnen då?

• Anonym (vidrigt)

Injicera analt nästa gång för det är där du har ditt förstånd

• Knota

Hur kan du väntat i 18 år på en utredning?

• Socialarbetare

Med all respekt.... Men, jag kan inte tro på ett ord av vad du skriver. Att du arbetar som behandlare OCH informerat soc första dagen du börjat missbruka? Det låter så osannolikt att....

• Tant Gräddelin
    Socialarbetare skrev 2014-03-04 17:54:38 följande:
    Med all respekt.... Men, jag kan inte tro på ett ord av vad du skriver. Att du arbetar som behandlare OCH informerat soc första dagen du börjat missbruka? Det låter så osannolikt att....

• Litet My

Instämmer med "socialarbetare"

• Anonym (fd missbrukare)

Ingen socialtjänst i detta land tolerar föräldrar med denna typ av missbruk. Jag har personligen tagit mig ur ett blandmissbruk där jag injicerade både amfetamin & subutex. Några år senare till sitter jag här med hepatit C och ett socialt nätverk som är ur balans,en tarsig ekonomi ,men min dotter hos mig! Detta har vart anledningen till att jag slutade "självmedicinera" som för övrigt bara är en mildrande form av ordet pundare! Du anar inte vilken skada du orsakar dina barn ditt barn. Oavsett om du inte gör det när de närvarar. Och dessutom ger amfetamin stora skador på din hjärna. Psykos och annat kan man räkna med efter ett långvarigt missbruk.tänk dig för ,du leker med ditt liv! Och dina barn behöver en hel mamma! Har man adhd finns andra mediciner att tillgå.och concerta och metamina är inte detsamma som att skjuta tjack! Dwt är av omtanke och välmening (samt tyvärr egen erfarenhet jag skriver ) lycka till i livet !

• Pyspunkan

Antar att du självmedicinerar pga ADHD? Varför söker du inte hjälp och får läkemedel utskrivet och utprovat istället för att punda på egen hand? 

Oseriös socialtjänst och behandlare som låter någon självmedicinera. Att du själv skulle vara behandlare låter också jävligt oseriöst i mina öron. Inte meningen att såra, men är du behandlare borde du väl veta bättre?

• frappa

Alltid probs med självmedicinering, de inbillar sig alltid att man behöver berusningsmängder.

För det ska kunna fungera som medicin.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Hepp) skrev 2014-03-04 14:25:37 följande:
    Fast det är stor skillnad på ADHD-medicin och amfetamin. Framförallt i doseringen och effekten i hjärnan. En missbrukar-dos amfetamin gör att man blir väldigt pigg och full av energi. ADHD-medicin får motsatt effekt. De som har klinisk ADHD har felaktiga nivåer av signalsubstanser i hjärnan. Den amfetamin-liknande medicinen som tas i väldigt liten dos går då in och korrigerar det.
    Om du säger är sant så hoppas jag adhd mediciner blir receptfritt i framtiden! så alla som är trött under vintern kan bli lite piggare!

" Biverkningar

Metylfenidat och de båda amfetaminläkemedlen är så kallade centralstimulerande medel, som aktiverar hjärnan (verkar uppiggande). De vanligaste biverkningarna för metylfenidat är hos såväl barn som vuxna nedsatt aptit, sömnsvårigheter, huvudvärk, buksmärtor, muntorrhet och humörsvängningar."

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/ADHD/

• Anonym (Trött)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-03-04 14:53:03 följande:
    Det näst bästa stället efter venen...
  • frappa
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-03-04 14:53:03 följande:
    Ett oerhört effektivt ställe att få in medicin i kroppen där i analen.
  • Anonym (vidrigt)

Många missade tydligen den delen där det stod 'förstånd' och koncentrerade sig mer på 'analen'  undrar varför Drömmer

• Anonym (Concerta)
    Socialarbetare skrev 2014-03-04 17:54:38 följande:

Varför informerar man soc om man ska börja använda droger? Då jag testat båda varianter av Concerta och Amfetamin så är det 2 helt olika saker. Att sjalvmedicinera med Amfetamin är definitivt inte samma sak och ångesten blir jäkligt stor när drogen går ur. Då går TS på droger hela tiden antar jag? Jag undrar hur man kan sköta sitt jobb, dessutom med missbrukare som lär märka att TS drogar. Jag har svårt att ta denna tråd på allvar.
Svar på tråden Mamma på 29 år, Injicerar & tar Amfetamin Oralt. FRÅGA MIG VAD NI VILL!