• pionflickan

Kan man se historik över privat surfing?

Säg att jag surfar på privat surfing på firefox, kan man ändå någonstans i datorn finna historik eller filer eller cookies eller så? Jag är helt nollställd gällande såna här grejer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-04 14:37
    Kan man inaktivera privat surfing på något sätt?

• Svar på tråden Kan man se historik över privat surfing?
  • pionflickan
    Empalempa skrev 2014-03-04 14:20:09 följande:
    Vad är det som är så hemligt som du ska kolla på?
    Ja det får la förbli en hemlighet. Nej men seriöst, har du svar på min fråga? :)
  • M Y L F

Du får radera historiken, men om det är en arbetsdator om man har proxy eller annan typ av övervakning så är det redan loggat.

• M Y L F
    pionflickan skrev 2014-03-04 15:52:20 följande:
    Var finner jag temporary internet files på windows 8?

Googla fram svaret...
  • sportpappa

Som svar på din första fråga så är svaret: nej, det går inte att se någonstans i datorn var du surfat om använt privat surfning.

Firefox sparar ingen cache på disk om du kör privat surfning.
    Om du inte vill surfa privat så öppna ett fönster utan privat surfning. Om privat surf är påslaget permanent och du vill stänga av det så gör du det under Sekretessinställningarna.

• sportpappa
    elinaehn skrev 2014-03-04 16:12:22 följande:
    Hur rensar jag lösenord i firefox?
    Jag Googlade åt dig med sökorden: rensa lösenord firefox
    Första träffen:: support.mozilla.org/sv/kb/Inst%C3%A4llningarf%C3%B6nstret%20-%20S%C3%A4kerhet
    Du gör det under inställningar->säkerhet->Sparade lösenord.
  • Binary

På grund av den här tråden var jag tvungen att testa, och det går faktiskt att på den egna datorn se vad som har hänt i en "privat" session med verktyg som faktiskt finns i Windows som standard. Måste testa det på en Mac med, men jag gissar på att det är samma grej egentligen.

När du surfar till valfri site så görs ett DNS anrop. Detta anropet sparas lokalt även efter att sessionerna har stängts och går att läsa ut med extremt enkla metoder.

• pionflickan
    Binary skrev 2014-03-04 21:26:52 följande:
    På grund av den här tråden var jag tvungen att testa, och det går faktiskt att på den egna datorn se vad som har hänt i en "privat" session med verktyg som faktiskt finns i Windows som standard. Måste testa det på en Mac med, men jag gissar på att det är samma grej egentligen.

När du surfar till valfri site så görs ett DNS anrop. Detta anropet sparas lokalt även efter att sessionerna har stängts och går att läsa ut med extremt enkla metoder.
    Kan du lära mig? :)

• pionflickan
    M Y L F skrev 2014-03-04 16:02:50 följande:

Googla fram svaret...
    Jag har googlat och hittat beskrivningar med och utan bilder men ändå finns där inge temporary internet files :(
  • Binary
    pionflickan skrev 2014-03-04 21:43:00 följande:
    Kan du lära mig? :)

det beror lite grann på vad du ska med vetskapen till.
    Som spindelmannen sa... With great powers comes great responsibilities
  • pionflickan

Med risk för att inte kunna vara så anonym alltid så säger jag kort och gott att någon vill ha mer koll på vad barnet gör vid datorn då oro finns.

• Binary
    pionflickan skrev 2014-03-04 21:54:43 följande:
    Med risk för att inte kunna vara så anonym alltid så säger jag kort och gott att någon vill ha mer koll på vad barnet gör vid datorn då oro finns.
    då skulle jag snarare av respekt för barnet starta loggning på routern eller liknande för att slippa sitta ner vid den datorn och verkligen markera att jag inte litar på barnet.
  • pionflickan

Okej, med all respekt så är det hur du skulle lösa situationen. Här är det andra önskemål och jag valde att försöka finna information. Jag får söka vidare då men tack ändå.

Svar på tråden Kan man se historik över privat surfing?