• ektopp

Någon gravid löpare därute??

Jag tycker att du ska träna på så länge det känns bra men att halvmara låter som en onödig ansträngning för en gravid kropp. Och då har jag sprungit både maraton och ultramaraton tidigare kan tilläggas, tycker inte halvmara är så väldigt långt egentligen. Men i takt med att graviditeten fortskrider kommer du bli tröttare och flåsigare. Du kommer bli känsligare i blodsockerhållningen och måste äta små portioner ofta. Många slutar också att springa när de närmar sig v. 20 för att det tynger neråt på ett obehagligt sätt (belastar bäckenbotten).

Jag själv är i v. 14 och springer en del, dock inte så mycket som förr om åren (pga skada). Jag skulle ha åkt Vasaloppet i v. 12 men den stora tröttheten knockade mig i v. 7 och jag insåg då att långlopp inte var en bra idé. Jag tränade långpass om 1,5 till 3,5 h fram till v. 7, på cykel, skidor och crosstrainer. Jag försöker springa 2 pass i veckan, så mycket som mina ben håller för, och passens längd blir då ca 30-50 min. Jag planerar att springa/jogga så länge det känns okej.

Vet för övrigt en som sprang SM-stafett i orientering när hon var i åttonde månaden. Men hon var förstås extremt vältränad (världselit).

Svar på tråden Någon gravid löpare därute??