Inlägg från: evenstar |Visa alla inlägg
  • evenstar

Prata med kurator på VC?

Jag ringde idag vårdcentralen för att boka in en tid hos en kurator då jag känner att jag behöver någon att prata med och bearbeta vissa känslor & tankar. Hon jag pratade med sa då att man oftast blir skickad från läkaren till kuratorn och att jag endast kunde få telefontid. Stämmer verkligen detta? Jag har läst på flera forum och sidor att man kan vända sig direkt till VC och få inbokat en tid.

Någon som har erfarenhet av detta?
    Jag har äntligen erkänt för mig själv att jag behöver professionell hjälp och det skulle vara skönt att slippa omvägen via en doktor. Ska det verkligen behövas?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Prata med kurator på VC?
  • evenstar
    Philippa skrev 2014-03-04 16:28:37 följande:
    Fast vad spelar det för roll om du måste gå via läkaren?
    Men vad ska jag till en läkare för? Bara för att få en remiss eller vadå? En kurator kan man väl bara gå till för att få lite hjälp att få bukt på sina problem.
  • evenstar
    Philippa skrev 2014-03-04 16:32:50 följande:

Ja, en remiss samt bedömning hur svåra problem du har. Om du ev behöver medicinering?
    Jag behöver bara prata med någon, det är allt. Jag har inte svåra problem och behöver ingen medicin.
  • evenstar
    Philippa skrev 2014-03-04 16:36:19 följande:

Nä, då är det bara det du säger till läkaren.
    Så jag ska betala för ett läkarbesök för att säga till läkaren att jag behöver prata med någon? Och sen betala en gång till för kuratorsamtalet?
Svar på tråden Prata med kurator på VC?