• Anonym (Hustankar)

bolån hos sbab

Jag och min sambo håller på och sparar så mycket vi kan varje månad i hopp om att snart kunna köpa oss ett eget hus (vi delar idag på en villa med en familjemedlem vilket inte alltid är att rekommendera). När vi om ca 1 år har lyckats spara på oss en bra kontantinsats så ska stora delar av den summan även gå till pantbrev och lagfart när vi hittat huset vi vill ha. Har letat runt bland olika banker och blev överlycklig när jag såg SBAB:s lånevillkor d.v.s. minst 5 % i kontantinsats och möjlighet att låna till glappet mellan kontantinsats och bolån. Då kan vi ta stora delar av vår insparade summa till kontantinsats, pantbrev, lagfart och en helt okej buffert och ändå få en rimlig månadskostnad för blancolån+bolån.

Någon som har lånat hos SBAB och har några erfarenheter att dela med sig av, både positivt och negativt :) (kommunikation, service/support, bemötande m.m.)

• Svar på tråden bolån hos sbab
  • Anonym (sbab)

Har haft tidigare. Det funkade hur bra som helst, bra service och allt klaffade på tillträdesdagen. Skulle låna av SBAB igen om det inte var så att jag nu har fått bättre ränta hos en annan bank.

• Grappa
    Anonym (Hustankar) skrev 2014-03-04 17:24:09 följande:

Jag och min sambo håller på och sparar så mycket vi kan varje månad i hopp om att snart kunna köpa oss ett eget hus (vi delar idag på en villa med en familjemedlem vilket inte alltid är att rekommendera). När vi om ca 1 år har lyckats spara på oss en bra kontantinsats så ska stora delar av den summan även gå till pantbrev och lagfart när vi hittat huset vi vill ha. Har letat runt bland olika banker och blev överlycklig när jag såg SBAB:s lånevillkor d.v.s. minst 5 % i kontantinsats och möjlighet att låna till glappet mellan kontantinsats och bolån. Då kan vi ta stora delar av vår insparade summa till kontantinsats, pantbrev, lagfart och en helt okej buffert och ändå få en rimlig månadskostnad för blancolån+bolån.

Någon som har lånat hos SBAB och har några erfarenheter att dela med sig av, både positivt och negativt :) (kommunikation, service/support, bemötande m.m.)

du kan låna hos fler än sbab, det enda är att du måste amortera på det över 75% och det över 85% får du inte till bolåneränta. Men SBAB är väl bra, men prata gärna med flera när det blir dags.
  • Anonym (Hustankar)
    Grappa skrev 2014-03-04 18:26:00 följande:
    du kan låna hos fler än sbab, det enda är att du måste amortera på det över 75% och det över 85% får du inte till bolåneränta. Men SBAB är väl bra, men prata gärna med flera när det blir dags.
    Kan fler banker erbjuda denna typ av lånmöjlighet?
  • Hegeltegel
    Anonym (Hustankar) skrev 2014-04-24 16:14:07 följande:
    Kan fler banker erbjuda denna typ av lånmöjlighet?
    typ.. ALLA!
    Men glöm inte att du kan förhandla! enklast är om du är medlem i ett TCO-förbund, då får du en i dagsläget ränta på 2.15%! 
    www.seb.se/pow/wcp/index.asp%2Fpow%2Fwcp%2Ftemplates%2Fsebcollection.cfmc.asp%3Fduid%3DDUID_F7DD8AC97DAF4442C1257B13002ECD70%26xsl%3Dse%26sitekey%3Dseb.se%26t%3Dwelcome%26cmpid%3Dse_display_private_apply_loan_bolan_link_unionen_tco

Tror att LO-förbunden har ett likande avtal med SEB. med det i ryggen kan du säker få samma eller tom bättre av andra banker! (dock ej SBAB)
  • SolblommaSthlm
    Hegeltegel skrev 2014-04-24 20:56:41 följande:
    typ.. ALLA!
    Men glöm inte att du kan förhandla! enklast är om du är medlem i ett TCO-förbund, då får du en i dagsläget ränta på 2.15%! 
    www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=%2Fpow%2Fwcp%...

Tror att LO-förbunden har ett likande avtal med SEB. med det i ryggen kan du säker få samma eller tom bättre av andra banker! (dock ej SBAB)
    Det här var intressant! I dagsläget har jag bolån hos Nordea men är fortfarande kund hos SEB. Hittar infon om jag följer länken ovan samt om jag söker på TCO och bolån. Hittar däremot inte infon om jag klickar mig runt på SEB:s hemsida. Är detta info som de egentligen inte vill nå ut med kan man undra?
  • gbgumman

Vi har SBAB. Vi har dock aldrig behövt låna tillkontantinsats men varit nöja med "banken".

• Anonym (Hustankar)

Bankerna vill väl helst inte att man lånar till kontantinsatsen, så kanske därför de inte informerar om det, även om möjligheten finns. Vi har inte tänkt låna till hela kontantinsatsen, men med tanke på att man ska ha handpenning, kontanter till pantbrev och lagfart också förutom kontsntinsatsen så har vi insett att ett litet extra lån kanske behövs. Vi har väldigt höga inkomster tillsammans nu i dagsläget när vi båda har fått fast jobb, men något större sparande har inte varit möjligt för oss förrän nu det senaste året pga studier m.m.

SolblommaSthlm skrev 2014-04-25 09:31:35 följande:
    Det här var intressant! I dagsläget har jag bolån hos Nordea men är fortfarande kund hos SEB. Hittar infon om jag följer länken ovan samt om jag söker på TCO och bolån. Hittar däremot inte infon om jag klickar mig runt på SEB:s hemsida. Är detta info som de egentligen inte vill nå ut med kan man undra?

• Anonym (Hustankar)

Jag har läst mycket positivt om SBAB, bara några få negativa grejer som att någon inte har fått lånen utbetalda och råkat ut för kontraktsbrott därför, men då kan man ju också fråga sig VARFÖR banken inte har betalat ut, har lånetagaren lämnat felaktiga uppgifter om sin ekonomiska situation m.m. så att de helt enkelt inte kan bli beviljade de lån de har ansökt om m.m. SBAB var egentligen en bank som kom upp när vi sökte på Internet ang. möjligheten att få låna lite mer. Det var ingen annan bank som visade på den möjligheten, men om man kan få den möjligheten hos sin egen bank så kan man förhoppningsvis få andra räntor.

• SolblommaSthlm
    Anonym (Hustankar) skrev 2014-04-25 14:13:25 följande:
    Bankerna vill väl helst inte att man lånar till kontantinsatsen, så kanske därför de inte informerar om det, även om möjligheten finns. Vi har inte tänkt låna till hela kontantinsatsen, men med tanke på att man ska ha handpenning, kontanter till pantbrev och lagfart också förutom kontsntinsatsen så har vi insett att ett litet extra lån kanske behövs. Vi har väldigt höga inkomster tillsammans nu i dagsläget när vi båda har fått fast jobb, men något större sparande har inte varit möjligt för oss förrän nu det senaste året pga studier m.m.
    Mm, fast det jag tyckte var intressant var den infon om att SEB lämnar ränterabatt till medlemmar i något av TCO förbunden, 2,16% hamnar räntan tydligen på i dagsläget. Nu har jag även varit i kontakt med Skandiabanken och efter att de räknat bort de olika rabatterna jag får för överföring av lön till dem, sparande m m så skulle min ränta hos dem hamna på 2,23%. Det skulle vara bättre för min del då de endast tar 8 kr i courtage jämfört med SEB:s 69 kr.
Svar på tråden bolån hos sbab