• Anonym (Hustankar)

bolån hos sbab

Jag och min sambo håller på och sparar så mycket vi kan varje månad i hopp om att snart kunna köpa oss ett eget hus (vi delar idag på en villa med en familjemedlem vilket inte alltid är att rekommendera). När vi om ca 1 år har lyckats spara på oss en bra kontantinsats så ska stora delar av den summan även gå till pantbrev och lagfart när vi hittat huset vi vill ha. Har letat runt bland olika banker och blev överlycklig när jag såg SBAB:s lånevillkor d.v.s. minst 5 % i kontantinsats och möjlighet att låna till glappet mellan kontantinsats och bolån. Då kan vi ta stora delar av vår insparade summa till kontantinsats, pantbrev, lagfart och en helt okej buffert och ändå få en rimlig månadskostnad för blancolån+bolån.

Någon som har lånat hos SBAB och har några erfarenheter att dela med sig av, både positivt och negativt :) (kommunikation, service/support, bemötande m.m.)

• Svar på tråden bolån hos sbab
  • Anonym (Hustankar)

Aha, okej då förstår jag. Swedbank har också rabatter för medlemmar i LO, SACO och TCO. Jag tog ett medlemslån där när jag köpe bil, men räntan på det låner kändis hög (5,60 %). Det kanske den inte var?

SolblommaSthlm skrev 2014-04-25 15:56:26 följande:
    Mm, fast det jag tyckte var intressant var den infon om att SEB lämnar ränterabatt till medlemmar i något av TCO förbunden, 2,16% hamnar räntan tydligen på i dagsläget. Nu har jag även varit i kontakt med Skandiabanken och efter att de räknat bort de olika rabatterna jag får för överföring av lön till dem, sparande m m så skulle min ränta hos dem hamna på 2,23%. Det skulle vara bättre för min del då de endast tar 8 kr i courtage jämfört med SEB:s 69 kr.

• SolblommaSthlm
    Anonym (Hustankar) skrev 2014-04-26 08:25:14 följande:
    Aha, okej då förstår jag. Swedbank har också rabatter för medlemmar i LO, SACO och TCO. Jag tog ett medlemslån där när jag köpe bil, men räntan på det låner kändis hög (5,60 %). Det kanske den inte var?
    Jag har ett medlemslån i SEB och där ligger räntan på 5,66% om jag inte minns fel. Så det är nog en bra ränta du har. Fast man ska ju inte stirra sig blind på räntor. En bank kan ju ha en något högre ränta än en annan bank fast billigare kostnader för någon annan tjänst man använder. T ex som jag skrev i en tidigare kommentar om courtage hos SEB respektive Skandia.

Nu har jag nästan bestämt mig för att byta till Skandiabanken. Någon som är kund där och som vill dela med sig av vad de tycker är för-/nackdelar med banken?
  • Anonym (Hustankar)

Oj ber om ursäkt för flera stavfel i mitt senaste inlägg, det är mobilen som spelar mig lite spratt ibland ;) Det är nog som du säger ändå en bra ränta, och i förhållande till många andra faktorer :) Jag är också öppen för förslag vad gäller banker :) Har börjat tröttna på Swedbank och deras problematiker. Var tvungen att köra 25 mil hem den gången de senast låg nere och fick mer och mer panik ju längre jag kom och tankmätaren sjönk fort och ingen bensinmack kunde få kontakt med min bank. Sätter mig i bilen i Grängesberg och gråter en skvätt. Mitt sista hopp var att kortet skulle fungera när jag kom till Ludvika. Ingen kontakt med banken där heller. En äldre kvinna på en mack i Ludvika ber mig att gå ut och tanka genom att tanka på kassa-funktionen, men jag har inte tillräckligt med kontanter insåg jag. Då tankar du ändå så kommer du in så skriver vi en faktura, sa hon. Vilken räddning. Dum som man är så litar man för mycket på kortet. Men dessa problem som Swedbank tyvärr har haft har jag aldrig hört någon annan bank ha.

SolblommaSthlm skrev 2014-04-28 11:49:32 följande:
    Jag har ett medlemslån i SEB och där ligger räntan på 5,66% om jag inte minns fel. Så det är nog en bra ränta du har. Fast man ska ju inte stirra sig blind på räntor. En bank kan ju ha en något högre ränta än en annan bank fast billigare kostnader för någon annan tjänst man använder. T ex som jag skrev i en tidigare kommentar om courtage hos SEB respektive Skandia. Nu har jag nästan bestämt mig för att byta till Skandiabanken. Någon som är kund där och som vill dela med sig av vad de tycker är för-/nackdelar med banken?

• Hegeltegel

Men vänner! Vad gäller bostadslån så kan alla banker förhandlas ner till SEB ' s officiella nivå i och med att den är officiell! Vad gäller bensinkorten så är det lätt att skaffa en reserv med icakort, eller varsomhelst! Inga kostnader bara en reserv!

• Anonym (...)

Jag hade SEB men bytte till SBAB då dessa erbjöd bättre ränta, funkar helfint för mig. De har inte krånglat på något vis utan lånen dras så bra varje månad och den rörliga räntan är snäll och fredlig

Men kolla runt! Det lönar sig alltid att jämföra!

• SolblommaSthlm
    Hegeltegel skrev 2014-05-02 22:28:51 följande:
    Men vänner! Vad gäller bostadslån så kan alla banker förhandlas ner till SEB ' s officiella nivå i och med att den är officiell! Vad gäller bensinkorten så är det lätt att skaffa en reserv med icakort, eller varsomhelst! Inga kostnader bara en reserv!
    Den ränta som du får om du är medlem i något av TCO förbunden behöver du inte förhandla om, den får du per automatik om du anger att du är medlem. Om sedan SEB har ytterligare en lägre officiell nivå på sina bolån låter jag vara osagt. Sedan är den här medlemsrabatten lite inofficiell i o m att den inte ligger som öppen info på deras hemsida och jag hade aldrig fått reda på att den fanns om jag inte läst om den här på FL. Mailade SEB och frågade var jag hittar info om den och fick då till svar att den inte finns på deras hemsida utan kundtjänst hänvisade mig till en bolånehandläggare. Dock går det att söka efter infon på deras hemsida om man skriver "TCO medlemmar bolån" så någonstans finns den.....
  • Hegeltegel

www.seb.se/pow/wcp/index.asp%3Fduid%3DDUID_F7DD8AC97DAF4442C1257B13002ECD70%26xsl%3Dse%26sitekey%3Dseb.se%26t%3Dwelcome%26cmpid%3Dse_display_private_apply_loan_bolan_link_sjf_tco Visst är den officiell! Även om det inte skyltas om det! Min poäng är att ni kan ta med er detta till vilken bank som helst, och visa att SEB erbjuder detta, vad erbjuder ni? I mitt fall fick jag lite ytterligare rabatt på Handelsbanken. (2.1% på tremånaders i dagsläget) dessutom personlig och bra service angående mina andra bankärenden! Rabatten är alltså 0,56 det innebär en minskat kostnad på 1000kr/månad efter skattereduktion på mitt 3miljonerslån! Inte fy skam!

• SolblommaSthlm
    Hegeltegel skrev 2014-05-08 20:46:48 följande:
    www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/temp... Visst är den officiell! Även om det inte skyltas om det! Min poäng är att ni kan ta med er detta till vilken bank som helst, och visa att SEB erbjuder detta, vad erbjuder ni? I mitt fall fick jag lite ytterligare rabatt på Handelsbanken. (2.1% på tremånaders i dagsläget) dessutom personlig och bra service angående mina andra bankärenden! Rabatten är alltså 0,56 det innebär en minskat kostnad på 1000kr/månad efter skattereduktion på mitt 3miljonerslån! Inte fy skam!
    Jag tycker dock att den är lite halvofficiell (vilket jag även delgett SEB min åsikt om) i o m att man måste söka fram den. Den går alltså ej att hitta i någon av menyerna på SEB. Det lustiga är också att den information du länkar till bara går att hitta om du ej är inloggad på SEB.

"Tyvärr" är mitt lån "bara" på strax över miljonen och då är bankerna inte alls lika pigga på att förhandla. Min bostad är dessutom "bara" belånad till 48% och flera banker har faktiskt frågat mig om jag inte behöver låna mer till renovering så att mitt lån kommer över 1,5 miljoner då jag tydligen skulle kunna få ytterligare ränterabatt. Jag renoverade dock hela lägenheten då jag flyttade in för 7 år sedan, inkl tunga poster som kök och badrum, så det känns inte speciellt aktuellt.
  • Grappa
    SolblommaSthlm skrev 2014-05-09 14:01:21 följande:
    Jag tycker dock att den är lite halvofficiell (vilket jag även delgett SEB min åsikt om) i o m att man måste söka fram den. Den går alltså ej att hitta i någon av menyerna på SEB. Det lustiga är också att den information du länkar till bara går att hitta om du ej är inloggad på SEB.

"Tyvärr" är mitt lån "bara" på strax över miljonen och då är bankerna inte alls lika pigga på att förhandla. Min bostad är dessutom "bara" belånad till 48% och flera banker har faktiskt frågat mig om jag inte behöver låna mer till renovering så att mitt lån kommer över 1,5 miljoner då jag tydligen skulle kunna få ytterligare ränterabatt. Jag renoverade dock hela lägenheten då jag flyttade in för 7 år sedan, inkl tunga poster som kök och badrum, så det känns inte speciellt aktuellt.
    Jag hade lånat 1,5 och sen betalt tillbaka överskottet inom ett par veckor. :)
  • Hegeltegel
    SolblommaSthlm skrev 2014-05-09 14:01:21 följande:
    Jag tycker dock att den är lite halvofficiell (vilket jag även delgett SEB min åsikt om) i o m att man måste söka fram den. Den går alltså ej att hitta i någon av menyerna på SEB. Det lustiga är också att den information du länkar till bara går att hitta om du ej är inloggad på SEB. "Tyvärr" är mitt lån "bara" på strax över miljonen och då är bankerna inte alls lika pigga på att förhandla. Min bostad är dessutom "bara" belånad till 48% och flera banker har faktiskt frågat mig om jag inte behöver låna mer till renovering så att mitt lån kommer över 1,5 miljoner då jag tydligen skulle kunna ytterligare ränterabatt. Jag renoverade dock hela lägenheten då jag flyttade in för 7 år sedan, inkl tunga poster som kök och badrum, så det känns inte speciellt aktuellt.

Jag förstår inte... Du har fått ett riktigt bra tips! Halvofficiell eller inte, vill ingen annan bank förhandla så gäller dealen på SEB oavsett storlek på lånet! Sen hade ju grappa ett skönt tipps, om nu det skulle hjälpa dig att få ner räntan! Men jag är ju lite äventyrlig så jag skulle nog öka lånet och investerat i något "säkert" papper som ger bättre avkastning än räntan... 😉😃
  • Anonym (Hustankar)

Ni som har/har haft bolån hos SBAB, hur har ni löst allt det praktiska kring lånet med banken? Har ni bott i närheten av deras kontor eller har ni kunnat sköta kontakten genom post, mail och telefoni?

• Anonym (M)

Har nu ej lät tråden utan svarar ändå: Jag har mitt bostadsrättslån på Sbab, har inte haft något problem alls. Det är fler år sedan jag tog det lånet. Dom har även ett sparande med ränta, vilken knappt en annan bank har i dagsläget. (Eller visst har andra banker ränta i vissa bundna sparande.) Det ända är att Sbab inte beviljar lån om du ska köpa av en privatperson, det måste ske via mäklare. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hustankar) skrev 2014-08-05 18:33:02 följande:

Ni som har/har haft bolån hos SBAB, hur har ni löst allt det praktiska kring lånet med banken? Har ni bott i närheten av deras kontor eller har ni kunnat sköta kontakten genom post, mail och telefoni?

När jag lånade till min bostadsrätt så sökte jag om lånelöfte där innan. SÅ hade det på papper som jag visade mäklaren när det var klart att jag vann budgivningen. Sen skötte hon kontakten med Sbab den dagen tillträdet skulle ske. Sen behöver man inte ha någon speciell kontakt, med de gånger jag har haft det så har jag ringt eller mailat.
    Jag vet många som har sitt bolån där och ingen har sagt nåt negativt.
    Även om du skulle ha lån på den bank i din stad så tror jag inte att du skulle besöka banken för att prata om ditt bolån.
  • Anonym (Hustankar)

Det låter ju jätte bra :). Det jag tänkte var mest om man skulle bokat in ett personligt möte eller så med banken, då har vi ingen närhet till SBAB, men allt verkar positivt när jag läst recensioner om dem och med ditt svar här så låter det ännu mer lovande.

Anonym (M) skrev 2014-08-05 19:07:27 följande:

När jag lånade till min bostadsrätt så sökte jag om lånelöfte där innan. SÅ hade det på papper som jag visade mäklaren när det var klart att jag vann budgivningen. Sen skötte hon kontakten med Sbab den dagen tillträdet skulle ske. Sen behöver man inte ha någon speciell kontakt, med de gånger jag har haft det så har jag ringt eller mailat.

Jag vet många som har sitt bolån där och ingen har sagt nåt negativt.

Även om du skulle ha lån på den bank i din stad så tror jag inte att du skulle besöka banken för att prata om ditt bolån.

• Anonym (Hustankar)

Det låter ju jätte bra :) Vi har inga planer på att köpa huset genom en privatperson av många olika anledningar, det känns tryggare att gå genom en mäklare. Dels för att vi vill kunna känna oss trygga om vi inte känner försäljaren ifråga, det är så mycket pengar som står på spel, så att det går rätt till, och sen är det skönt och bra att ha någon att ställa frågor till m.m. :)

Anonym (M) skrev 2014-08-05 19:01:50 följande:

Har nu ej lät tråden utan svarar ändå: Jag har mitt bostadsrättslån på Sbab, har inte haft något problem alls. Det är fler år sedan jag tog det lånet. Dom har även ett sparande med ränta, vilken knappt en annan bank har i dagsläget. (Eller visst har andra banker ränta i vissa bundna sparande.) Det ända är att Sbab inte beviljar lån om du ska köpa av en privatperson, det måste ske via mäklare. 

Svar på tråden bolån hos sbab