Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (sexlust ja tack)

Varför får jag inte prova voxra?

Jag har ätit antidepressiva, olika preparat, i perioder i snart femton år. Det enda jag inte testat är voxra. Jag vill testa voxra. Nu äter jag en cocktail bestående av lamictal, fluoxetin och lergigan och det funkar helt okej. Förutom en sak. Min sexlust är som bortblåst, vilket den alltid varit på ssri-preparat såvida jag inte varit typ hypoman. 

När jag har pratat med min läkare vill han inte skriva ut voxra eftersom det är ett modepreparat (varför är det det?) och jag har oxå hört att jag helt enkelt måste välja. Må bra och göra avkall på sexlusten och därmed oxå sexlivet eller må dåligt men kunna ha sexlusten kvar. I de perioder jag inte är deprimerad alltså.

Är det nån som vet varför jag inte får testa voxra? Det är ju det enda som inte ska ha bristande sexlust som biverkning på samma sätt som ssrina... :(

• Svar på tråden Varför får jag inte prova voxra?
  • Givitupp

Voxra är ibland inte inom läkemedelsrabatten.
    Då kostar tabletterna väldigt mkt, ca en hundring per piller....
    Det krävs ett speciellt tillstånd av, tror jag, läkemedelsverket för att skriva ut Voxra till dig.
    Effekten är allt för överreklamerad.
    Din sexlust är lika död med Voxra som dina andra piller.

• Momalicious

Vad konstigt! Jag hade inga problem att få det utskrivet och har ätit SSRI till och från (mest till) i snart tio år. Voxra är helt fantastiskt! Ätit det i en månad ungefär och har nog aldrig mått så bra, så jag skulle byta läkare eller "tvinga" din nuvarande. Som sagt, underbar medicin!

• Momalicious

Men det där stämmer inte. Voxra täcks av högkostnadsskyddet, det behövs inget tillstånd och beror minskade sexlusten på SSRI så blir det garanterat en stor skillnad med voxra.

• Givitupp
    Momalicious skrev 2014-03-04 18:39:44 följande:
    Men det där stämmer inte. Voxra täcks av högkostnadsskyddet, det behövs inget tillstånd och beror minskade sexlusten på SSRI så blir det garanterat en stor skillnad med voxra.
    Då är det omgjort, bra.
    Du har ingen sexlust med Voxra !!!
  • Anonym (bipolår)

Voxra ingår visst i högkostansskyddet. Däremot tyckte min nya läkare inte preparatet var lämpligt för mig som manodepressiv, av din mediceniring att dömma är det nog det du med har ? Han menade att voxra kunde bidra till manier samt så funkar de inte alltid så Bra i hop med de stämningsstabiliserande man får därför sattes det ut ganska snabbt på mig.

Mycket av anledningarna till att jag skulle vilja testa voxra är som sagt frånvaron av sexlusten men också för att möjligen uppleva vad folk menar med att vara pigg. Jag menar inte speedad men inte behöva ta tupplurer för att orka dagar. Även de dagar jag inte tar lergigan. Men mest är det nog sexlusten och vad kan vara fel med att prova när jag redan provat alla ssris som finns?

Jag är bipolär typ 2 säger de utan att jag har gjort någon utredning. Med de menar jag läkare och psykiater...

• Anonym (..)

Om du är bipolär kanske din läkare är rädd att du ska gå in i en mani eller hypomani. Det står också i FASS att Voxra inte är ett det man ska prova i första hand, oklart varför.

Jag äter Voxra, är inte bipolär, och är avsevärt piggare på Voxra än på SSRI. Däremot har jag ingen sexlust fast om det är läkemedlet eller depressionens fel ska jag låta vara osagt.  

• lykantrophona

Jag tar Voxra, just eftersom SSRI dödade min sexlust. Voxra har ju däremot andra biverkningar, och beroende på din exakta diagnos och så, så kanske det helt enkelt inte är lämpligt för dig?

lykantrophona skrev 2014-03-04 19:14:20 följande:
    Jag tar Voxra, just eftersom SSRI dödade min sexlust. Voxra har ju däremot andra biverkningar, och beroende på din exakta diagnos och så, så kanske det helt enkelt inte är lämpligt för dig?
    Jag vet inte om det beror på det. Läkaren sa bara att han inte gärna skriver ut det eftersom det är ett modepreparat. Så då skulle vi testa fluoxetin först och det har jag gjort nu i ett drygt halvår. Och sex, det konstaterade min man att vi hädanefter kommer att ha max 12 gånger per år. Nej, han tjatar inte utan vi har en krass dialog och jag har aldrig varit så ointresserad av sex tidigare. Någonsin. Inte när jag varit i ett odeprimerat tillstånd.
Svar på tråden Varför får jag inte prova voxra?