Inlägg från: jemo2014 |Visa alla inlägg
  • jemo2014

Då kör vi, försök till att de blir en bebis 2014.

28ochbarnlös skrev 2014-03-20 15:45:57 följande:
    Meh.Rynkar på näsan Idag ,dag 3 med metformin,  har biverkningarna kommit. Dålig i magen, men det står att man kan bli det i början innan kroppen vant sig. Aptiten är i alla fall rejält dämpad så det är ju positivt. Ska bli spännande hur kroppen reagerar på alla dessa piller.

Linda4444, visst släpps ägget efteråt. Stod 36 timmar någonstans, så det kan nog stämma det du sa inom 48 timmar.
    Jag äter också Metformin sedan några veckor och är nu uppe på 3 tabletter om dagen. Det var när jag började äta 3 per dag som mina biverkningar kom. Mådde så illa och var så dålig i magen! Det lugnade ner sig efter en vecka men jag har fortfarande lite biverkningar, eller det beror faktiskt mycket på mig.
    Jag mår dåligt om jag äter för mycket kolhydrater och om jag dricker alkohol. Jag kräks någon gång per vecka just för att jag "glömmer bort" vad jag klarar av att äta. Har druckit alkohol vid tre tillfällen sedan jag började med Metformin och har kräkts VARJE gång trots att jag druckit ganska måttligt. Innan jag började med Metformin kräktes jag verkligen aldrig så det är en ny upplevelse kan man säga... 
  • jemo2014
    linda4444 skrev 2014-03-21 08:28:15 följande:

Försök hålla ut. Biverkningarna går över.. nu mår jag jätte bra av Metforminet. Dom dagar jag glömt så mår jag illa av det istället. Har dock gjort misstaget att äta metforminet samma dag som jag ska dricka alkohol. Kroppen går helt bananas och jag blir full efter 2 glas vin. Så dom få gånger jag vill dricka vin och festa till det, så skippar jag metforminet den dagen. ( vet att man helst inte ska dricka alkohol överhuvudtaget när man försöker få barn, men jag vill kunna leva lite under tiden..) hur resonera ni andra kring det? Avstår ni sådana saker nu?
    Nej, enligt mig är det farligt att låta vanliga livet vara på paus för att det kanske blir ett barn i framtiden. Jag menar, jag har försökt bli gravid i över ett år och jag måste försöka få leva som vanligt, annars skulle jag bli ännu mer nedstämd än jag redan är. Metforminet gör dock att jag mår jättedåligt av alkohol, trots att jag försöker dricka mellanöl, varannan vatten och måttligt blir jag väldigt snabbt berusad och har kräkts varje gång. Bra tips att skippa Metforminet när det vankas alkohol! Ska ha 30-årsfest i början av maj och är redan nervös för hur jag ska kunna hantera alkoholen!
  • jemo2014
    Hallå ni som äter Metformin

Alltså jag undrar bara: får ni hemskt doftande (och många) fisar av Metforminet?
    Spelar ingen roll vad jag äter och inte äter, jag läcker fis haha. Annars är det inga fel på toabesöken, ingen diarre eller liknande. Men jag orkar inte gå och hålla mig från att fisa på jobbet hela tiden.. Så jobbigt!
  • jemo2014
    28ochbarnlös skrev 2014-03-26 13:30:07 följande:
    Jag blir gasig när jag ätit något med mycket mjöl. Kan du inte köpa såna där tabletter mot gasig mage Flört
    Lycka till! Gör man äggplock när man inte lyckats få igång ägglossning med pergo eller?

Det är så konstigt för jag äter nästan inget mjöl och väldigt lågt med kolhydrater. Endast morgonmacka och sedan inget mer mjöl på dagen... Stackars min man alltså haha.
  • jemo2014

Livet är jobbigt när man inte vet om det kan bli barn i framtiden. Nu står ett jobberbjudande på tur, ett ordentligt kliv i karriären med fet lön, mycket ansvar, massa tjänsteresor och såklart: provanställning. Är detta rätt i tiden? Men tänk om jag går miste om jobbet och sen inte blir gravid i alla fall?
    Tänk att man ska behöva tänka så här som kvinna. Inte konstigt att det är ojämställt.

• jemo2014
    Gweny skrev 2014-04-01 13:46:04 följande:
    Nä uch, kan tro att det känns väldigt klyvet! Har själv valt bort nytt jobb och lagt ny utbildning på längre sikt, för jag tänkte ju såklart att vi skulle bli gravida inom några månader. men tjiii fick vi.
    Ja, och det måste väl ändå kännas tråkigt? Hur känner du nu?
    Jag menar hur långa ska man ha livet på paus för barnverkstaden som aldrig ger resultat? Livet pågår ju faktiskt under tiden. Men det är riktigt läskigt att våga satsa på ny karriär när jag omöjligt kan veta om/när vi blir gravida. Jag förstår ju att det kan resultera i att jag tyvärr står utan jobb och det är inte att föredra om man nu skulle får barn... Så svårt! Och jobbigt! Och orättvist!
  • jemo2014
    Gweny skrev 2014-04-01 21:12:15 följande:
    jemo2014>> Jag är väl blåögd och lever på hoppet att snart bli gravid.
    Sen avvaktar jag lite, har planer att helt byta yrke/inriktning. Nu kommer det ut ett jobb i höst/vinter som jag är sugen att söka. så vi får väl se vad som händer.
    Ja, man lever väl på hoppet :)
    Fast nu när jag börjat mediciner och det fortfarande inte händer något så känns det liksom lite surt... Att även ge upp karriären liksom. Äsch vi får se vad som händer!
  • jemo2014

Jag missar denna månaden eftersom min man inte fått tummen ur *** för att göra ett spermamaprov. Jag sa till honom att jag inte vill äta Pegotime mer om han inte kollar upp sig först. Jag menar att jag inte vill äta en massa hormoner (och behöva gå till läkaren/gå ifrån jobbet) om det sedan kanske visar sig att han inte har några spermier. Det känns så dumt... Och jag känner mig arg på honom... En månad till liksom...

• jemo2014

Idag föddes min bästa kompis flicka. Är superglad och rörd! Och otroligt avundsjuk! Hoppas på min tur 2015 :)

• jemo2014

... och så är det en till i min närhet som är gravid "bara sådär"... Jahapp... Glad, men ändå ledsen och avundsjuk. Jobbigt det där, när jag läste hennes mejl gick det en kall kår i mig och så vill jag ju inte känna. Hon är såklart värd det!

• jemo2014
    CattiM skrev 2014-04-23 09:00:44 följande:

Jag förstår precis hur du känner.
    Innan jag fick min son var det flera som blev gravida. Jag hade ett missfall bakom mig och så tog det sig liksom inte igen..... Det är en hemsk rädsla att ens tänka tanken att man kanske inte får barn. Hur ska jag orka vara glad för alla andra?

Ja, man vill ju inte vara bitter och de allra flesta människor "förtjänar" såklart att bli gravida. 

För min del har allt hänt så plötsligt, bara för ett par år sedan var det inte tal om barn i min umgängeskrets. Nu har jag tre personer i min absoluta närhet som är gravida + en som födde för en vecka sedan + en som har en ettåring. Och här kämpar jag på... med noll resultat. Vill också vara med i gemenskapen, känner mig så exkluderad. Och egentligen är jag glad för deras skulle, det är så kul att få var med och se deras magar växa och deras barn växa upp. Önskar bara att jag hade en liten kotte som också var med.

Du inger i alla fall lite hopp! Vi funderar på att prova ivf i höst om det inte tar sig... Jag har ju ingen egen ägglossning heller och Pergotime verkar ju inte funka... 

• jemo2014

Hallå på er! På tisdag ska jag göra en äggledarspolning som "en del av utredningen om ofrivillig barnlöshet" som det hette i kallelsen :) Är det någon här som gjort en äggledarspolning? Något man bör tänka på? Känns lite läskigt!

• jemo2014

Nu har jag och min man gjort färdigt utredningen i alla fall. Alla blodprover var bra, hans spermaprov var helt normalt och mina äggledare visade sig vara på topp. Allt som står i vägen för oss är den där jäkla pcos:en jag har, alltså ingen ägglossning. Vi bestämde med fertilitetsläkaren att vi tar en paus över sommaren och sätter igång med nya hormoner i augusti. Vi skulle testa något nytt, inte Pergotime som förra gången, kommer dock inte ihåg vad det hette...

Det känns bra! Skönt med sommarlov från bebisplaner! Nu blir hösten spännande :)

• jemo2014

ÄR GRAVID i vecka 6! Blir inte 2014, men i februari 2015 smäller det förhoppningsvis :)
    Fertilitetsutredning och hormoner har präglat denna vår. Till slut var det en äggledarspolning och INGA hormoner som gjorde sitt... :) (Har pcos)

• jemo2014
    lindavik skrev 2014-06-15 21:29:18 följande:
    jemo2014 >>> det är inte Letrozole du ska prova? Det är en motsvarighet till Pergotime som jag fått använda, något de påstår ska vara bättre än Pergotime, eller forskningen har tydligen visat i alla fall att det blir fler graviditeter på det tydligen. Lycka till sen när ni bestämmer er för att köra! :)
    Hej, det var precis det jag skulle prova!
    Men behöver ju inte det nu :) Är gravid!!! :)
Svar på tråden Då kör vi, försök till att de blir en bebis 2014.