• CityGirl01

hur många påskris?

Hur många påskris ska man ha i ett och samma hem? - Är det ett som gäller (typ i köket - traditionsenligt)? Ett i varje rum? Ett i varje sällskapsrum (typ kök och vardagsrum - ev annan gemensam yta)? Tacksam för svar!

• Svar på tråden hur många påskris?
  • La Lola

Ska? Man gör ju som man vill.....

Jag brukar ha ett.
    På sin höjd.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CityGirl01
    La Lola skrev 2014-03-05 08:21:00 följande:
    Ska? Man gör ju som man vill..... Jag brukar ha ett. På sin höjd.

Tänkte om det fanns nån oskriven regel. Som vid jul (max en julgran).
  • La Lola
    CityGirl01 skrev 2014-03-05 08:28:30 följande:

Max en julgran? Aldrig hört talas om den oskrivna regeln.
    Många har flera granar ju, tex i vardagsrum och barnens rum.
  • Lowika

Och dessutom 6 (!) veckor till påsk...

Har ett. kanske. På bordet i köket.

• Lowika
    CityGirl01 skrev 2014-03-05 08:28:30 följande:

max 1?.... när vi var små hade vi två. ajajaj... måste verkligen stuckit i folks ögon...
  • CityGirl01

Jag ställde frågan då jag själv gärna skulle vilja ha ett i köket, ett i vardagsrummet, ett i varje badrum, samt ett i varje sovrum. Fast jag kanske håller mig till ett, enbart i köket.

• La Lola
    CityGirl01 skrev 2014-03-05 09:04:24 följande:
    Jag ställde frågan då jag själv gärna skulle vilja ha ett i köket, ett i vardagsrummet, ett i varje badrum, samt ett i varje sovrum. Fast jag kanske håller mig till ett, enbart i köket.
    Jamen ha som du vill. Det är ditt hem.
  • CityGirl01
    La Lola skrev 2014-03-05 09:07:05 följande:
    Jamen ha som du vill. Det är ditt hem.

Sant, fast jag är väldigt noga med traditionen. Så finns där en oskriven regel för antalet påskris i hemmet, så vill jag gärna följa det. ;)
  • Lowika
    CityGirl01 skrev 2014-03-05 09:16:45 följande:

Sant, fast jag är väldigt noga med traditionen. Så finns där en oskriven regel för antalet påskris i hemmet, så vill jag gärna följa det. ;)
    Tycker du ska satsa på minst två julgranar i år.
  • La Lola

Men det finns det inte.
  • Crea Diem

Jag brukar ha ett stort ris med fjädrar och ägg utanför dörren ofta i kombination med lökväxter och penseer, samt ett litet på köksbordet. Ibland blandar jag ´köksriset´ med tulpaner!

• Coccolina

Finns inga sådana regler ens kring julgran... Om du ser till förr i tiden så hade man ofta flera! Jag brukar ha 3 påskris 1 i köket, 1 i vardagsrummet, 1 i hallen samt att jag smyckar en buske i trädgården
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Aniiee

Håller med Jennie och säger NOLL! Det är illa nog att det är massa pollen ute, måste man dra in skräpet med flit också?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • molly50
    Jennie med ie skrev 2014-03-10 14:56:55 följande:
    Är du någon som jag kommer att besöka under påsken och har riset i vatten så säger jag: noll! Allergi...
    Samma här! Är också allergisk så har alltid riset utan vatten.

Jag brukar för det mesta ha ett ris,på köksbordet. Men i år funderar jag på ett till,utanför dörren eller vid uterummet.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Ensam hemma

Har köpt pastellfärgade smala sidenband som jag klippt i 15 cm långa bitar som jag knyter rosetter i björkriset med tillsammans med ägg, men inga fjädrar. Har aldrig vatten i riset trots att jag själv inte är allergisk. Enbart fjädrar ställer jag i en fin kruka.

Jag har ris på framsidan också.

• nozpa

Sätter fjädrar i ett träd/buske ute. Inne har jag ett ris utan vatten och utan fjädrar. Lite ägg och andra små påskgrejer i.
    Vi har alltid minst 2 julgranar inne och 1 alt 2 ute. Finns inga regler. Påsken är förövrigt vidrigt ful, så bara kör på liksom.

• Jennie med ie

Jag har f.ö. inte fjädrar alls med utgångspunkt från djurens bästa så att säga men pyntade tidigare ett litet träd på framsidan av huset med bl a bomullsband men det trädet finns inte mer. Så jag vet inte hur det blir i år, kanske pyntar jag de två buskar som står på var sin sida framför entrén.

Svar på tråden hur många påskris?