• lillaao

Järnsaft till bebis?

Kan man ge järnsaft till en 7 mån bebis? Hon äter inte berikad gröt/välling och jag vill helst inte ge paltbröd. Har en veg barnmatsbok där det står att det är ok. Läst på andra ställen att blutsaft inte är ok då det är gjort av spenat som innehåller nitrat. Skillnad på järnsaft och blutsaft?

• Svar på tråden Järnsaft till bebis?
  • lillaao

Oj skulle vara under kost/matvanor. Kan man flytta tråden?

• kaffetunnan

Du kan väl ge plockmat med sådant som är järnberikat. Blodpudding, leverpastej, broccoli osv. Kräver kanske lite mer av dig men kanske är det bättre än att ge massa extra vitaminer

• Dimitra
    lillaao skrev 2014-03-05 11:19:03 följande:
    Oj skulle vara under kost/matvanor. Kan man flytta tråden?
    Jag fixar det dig
    The Dimitra universe.
  • lillaao

Nej inte vegitariskt men vill undvika blod och inälvsmat. Men har inte börjat med kött än, ammar mest och ger smakis 1 gång/dag. Ger självklart så järnrik mat jag kan så som broccoli, hirsgröt (fe 6,9mg/100g) med aprikoser mm. Men funderar på om det verkligen räcker. Om jag berikar min hemmagjorda gröt med järnsaft är väl inte det konstigare än köpt barnmat där alla vit och min är tillsatta. Det jag undrar över är om järnsaft är ok att ge bebis då blutsaft inte är det pga det är nitrat från spenaten?

• kaffetunnan

Hirsgröt med aprikoser räcker. Skulle rekommendera att du har i lite nyponskalmjöl i, den är full i c-vitamin som gör att järnet tas upp lättare i kroppen. (finns i affären och i hälsokostbutikerna)
    Den mängd järn du skriver ditt barn får i sig ligger i fas med industrigröten.
    Jag hade inte givit någon extra järnsaft, jag tycker det är helt onödigt med tanke på vad barnet ändå får i sig. Men det är min åsikt.

• lillaao

Så det räcker! Även om hon inte äter gröten precis varje dag och ibland inte så mycket? Vi har inte kommit så långt med maten än och jag blir så stressad när alla pratar om att de behöver äta köpt berikad gröt. Den köpta brukar väl innehålla runt 10mg, det är ju lite mer men å andra sidan är det bara tillsatt järn. Det naturliga järnet i hirs borde vara lite lättare att ta upp? Nyponskalsmjöl och pumpakärnor har jag men har inte testat att servera än :)

• kaffetunnan

Nä jag tycker inte att du ska behöva vara stressad. Självklart vill man ge det bästa och det gör ingenting att det inte blir full grötmängd varje dag. Som honeydew sa så finns det mycket annat som innehåller järn och man kan prova sådant istället.
    Ta det lugnt, skit i vad alla säger. Köpegröt är inte alls det bästa bara det bekvämaste.

Vart har du köpt hirs? varit inne i flera butiker men hittar det inte (känner mig väldigt blind).

• lillaao

Saltå kvarns hirs finns på coop (som ofta har bättre utbud på ekologiskt än många andra butiker) och de flesta hälokostbutiker :)

• kaffetunnan
    lillaao skrev 2014-03-09 19:26:36 följande:
    Saltå kvarns hirs finns på coop (som ofta har bättre utbud på ekologiskt än många andra butiker) och de flesta hälokostbutiker :)
    Tack ska gå dit imorgon. Mina killar älskar gröt men jag har bara givit dem havregröten och idag tog paketet slut. Vill så gärna börja med egengjord gröt också (inte bara maten).
  • lillaao

Det är förresten hirsflingor jag använder

Svar på tråden Järnsaft till bebis?