"får" jag vara sur över detta?
Först, det är ok att du är sur för det här - du har rätt till dina känslor.
Sen kommer det att du är sur inte att förändra något. Men ändå, du har rätt att vara besviken. Du blev sviken som barn och det kommer du säkert ha med dig länge, du är kanske som jag, en otroligt stark men ändå väldigt sårbar människa. För många är det en konsekvens av att ha vusit upp ett ett trasigt hem, med en trasig familj.
Det är bra att du börjar berätta här, kanske kan du komma till att bli mer öppen senare i livet. Jag har alltid hållit tyst m,en har blivit bättre på att öppna mig. Det är något jag - och säkert du med - behöver för att komma vidare.
Jag fattade först i 20-års åldern vidden av familjens och släktens alkoholproblem - jag undrade varför jag inte kunde släppa in någon i mitt liv, varför jag droppade kamrater, vänner och möjliga flickvänner så fort jag fick lov att dela med mig av mig själv, släppa in någon hemma eller så... Det var en familjehemlighet eller en flodhäst i rummet som inte gav plats för något annat.
Jag har haft och har fortfarande en flodhäst i vardagsrummet, även om den är mycket mindre nu. www.bokus.com/bok/9789186082642/flodhasten-i-vardagsrummet-om-medberoende-och-om-motet-med-barnet-inom-oss/
Flodhästen tar all plats och ingen pratar om den - alltså tystnade jag.
Hur som helst efter 20-årsåldern gick jag igen om större kris och det tog säkert 10 år innan jag kommit ut på andra sidan som fungerande med vänner och kamrater.
Men, jag lyckades då skaffa mig ett mycket dåligt förhållande där jag under flera år misshandlades psykiskt, självklart föll jag tillbaks till det gamla och tystnade och drog mig undan allt och alla. Jag mådde riktigt dåligt men lyckades med hjälp här på FL och vänner jag skaffat ta mig ur det, öppna mig och bli hel.
Jag kan idag prata om det ganska öppet och det har gjort mig mindre sårbar och det har hjälpt mig att komma vidare.
Det är otroligt viktigt att du inte stänger inne allt du har varit med om så att du också sluter dig som person och inte släpper in andra i ditt liv.
inte ville att jag skulle ta mig ur.