4-månader o sover sämre och sämre
Hejsan!
Vi har en liten pojke på drygt fyra månader. Han var stor vid födseln 4725 gram och jag har helammat honom hela tiden. Han har ökat bra i vikt. Tidigare åt han varannan som längst var tredje timme på nätterna och ungefär lika ofta på dagarna, ibland något längre mellan gångerna dagtid. Den sista månaden har han börjat vakna oftare på nätterna. Det går som mest två timmar mellan gångerna, ibland bara en halvtimme-40 min! Han är hungrig ibland men ibland vill han inte äta men vaknar ändå. Han somnar inte om av sig självt och det räcker inte med att ge honom nappen (som han använt sedan han var några veckor gammal). Många gånger måste jag hjälpa honom att somna om. Så var det inte tidigare då han somnade om direkt efter att han ätit. Dessa oroliga nätter tröttar naturligtvis ut både honom och mig. Han somnar vid 20-21 och vaknar ofta vid 07. "för uppstigning" Han sover ganska korta stunder även dagtid. Ofta bara 40 minuter, längre om man går med honom i vagnen eller om vi åker i bilen. Han sover oftare istället, fyra-fem stunder om dagen. Det vore bättre om han kunde sova lite längre stunder men jag antar att han också är trött efter den störda nattsömnen och att det därför kanske också krånglar lite på dagarna. Han har sovit i egen säng sedan han var nyfödd.
Nu undrar jag om du tror detta är ett "matproblem" eller om det beror på andra faktorer. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Har funderat på att börja ge honom smakportioner och kanske börja så smått med 4-månadersgröt på kvällen för att se om det kan hjälpa honom. Jag har rikligt med mjölk och jag upplever inte att den inte räcker till. Det känns väldigt sällan som om han tömmer bröstet.
Vet inte om ni har några råd att ge mig, men ville höra med er ändå. På BVC säger de att han får det han behöver och att jag ska försöka vila på dagarna.