• anchrima

4-månader o sover sämre och sämre

Hejsan!

Vi har en liten pojke på drygt fyra månader. Han var stor vid födseln 4725 gram och jag har helammat honom hela tiden. Han har ökat bra i vikt. Tidigare åt han varannan som längst var tredje timme på nätterna och ungefär lika ofta på dagarna, ibland något längre mellan gångerna dagtid. Den sista månaden har han börjat vakna oftare på nätterna. Det går som mest två timmar mellan gångerna, ibland bara en halvtimme-40 min! Han är hungrig ibland men ibland vill han inte äta men vaknar ändå. Han somnar inte om av sig självt och det räcker inte med att ge honom nappen (som han använt sedan han var några veckor gammal). Många gånger måste jag hjälpa honom att somna om. Så var det inte tidigare då han somnade om direkt efter att han ätit. Dessa oroliga nätter tröttar naturligtvis ut både honom och mig. Han somnar vid 20-21 och vaknar ofta vid 07. "för uppstigning" Han sover ganska korta stunder även dagtid. Ofta bara 40 minuter, längre om man går med honom i vagnen eller om vi åker i bilen. Han sover oftare istället, fyra-fem stunder om dagen. Det vore bättre om han kunde sova lite längre stunder men jag antar att han också är trött efter den störda nattsömnen och att det därför kanske också krånglar lite på dagarna. Han har sovit i egen säng sedan han var nyfödd.

Nu undrar jag om du tror detta är ett "matproblem" eller om det beror på andra faktorer. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Har funderat på att börja ge honom smakportioner och kanske börja så smått med 4-månadersgröt på kvällen för att se om det kan hjälpa honom. Jag har rikligt med mjölk och jag upplever inte att den inte räcker till. Det känns väldigt sällan som om han tömmer bröstet.

Vet inte om ni har några råd att ge mig, men ville höra med er ändå. På BVC säger de att han får det han behöver och att jag ska försöka vila på dagarna.

• Svar på tråden 4-månader o sover sämre och sämre
  • lövet2

TS - Har du provat att ha honom hos dig i sängen på natten? Många sover bättre då, och du slipper kliva upp varje gång.
    Jag tror inte det har med maten att göra, utan med åldern. Framåt 4 månader är det vanligt att de sover sämre ett tag (vete sjutton varför!), och det kan ta några veckor innan det vänder igen ....

• Sandris82

Min 4:a månaders sover inte heller bra, när hon var runt två månader sov hon i princip hela nätterna mellan 21-05 lr 06 för att få mat o sedan sova någon timme till. Men nu vill hon ha mat varannan eller var tredje timme, samt att hon ibland (det är bättre nu faktiskt, förrutom igår) vrider sig natten igenom, letar efter nappen, somnar o tappar dem för att på nytt börja vrida sig. Detta gör ju att jag inte hinner somna mellan matningarna (ger ersättning.)

Min teori på detta är att min dotter inte får i sig så mkt vid varje mål (jag kan ju se antalet ml) så istället äter hon oftare ... Håller på med gröt som förhoppningsvis blir mer mättande så att hon sover bättre (hon är inte heller nån liten tjej, 7 kg).

Fram till nyligenvar hon också väldigt svår att söva, inget jag gjorde fick henne att somna, utan hon skrek istället för at hon var så trött, ibland även på natten när vi inte varit nog snabba med maten och vi fick sen söva henne upp till 2 timmar efter vaknadet.

Men, har kommit på ett knep så att hon somnar utan skrik och mkt tidigare vilket leder till att hon slipper bli övertrött o skrika... Nu väntar jag bara på att sömnen ska bli bättre...

oj, vad långt jag skrev! Kontetan är iaf att du inte är ensam, mångajag pratar med säger "jo hon sover sååå bra" ...

Hoppas att det blir bättre snart! Kramar

• kifi

Sandris82

Vilket knep är det du har kommit på så att hon somnar utan skrik?
    Vill gärna veta.

Min gosse har också börjat vrida sig och krongla på nätterna. Han sover hos mig, eftersom han inte tar napp utan vill snutta på mig. Det är omöjligt att flytta honom när han somnat, Då vaknar han och börjar vela igen.

Vill verkligen ha tips på olika sätt, som man kan prova.

• anchrima

Det är egentligen inte svårt att söva vår pojke. Han skriker väldigt lite om man "snabbar sig till undsättning". Jag lägger honom på mage och buffar honom ganske bestämt i baken. Så somnar han ganska lätt och lugnt. Sedan vänder jag honom efter en stund när han sover djupt. Men sen vaknar han som sagt iallafall femtielva gånger varje natt. Men hans strorbror fick jag bära tills han somnade i denna ålder. Hua! Å andra sidan sov han mycket bättre på nätterna!

• Barbarmamma

Min dotter är 3½ månad å har oxå börjat "krångla" på natten. Hon brukade sova från 19 på kvällen till 3-5 då åt hon sedan somnade hon om å sov till vid 7 ung.
    Nu vaknar hon vid 24 03 05 å sen upp 6.30. Även mer gnällif på dagen å har svårare att somna.
    Hjälper till att puffa lite kanske kommer det någon med bra ideer:)

• systernegativ

Ohhhh, jag vet precis hur det är! Vårt nattkrångel har precis börjat ge med sig nu när Isak är 4,5 månader, vi har haft en hel månad av täta nattamningar i maratonstil..... Det är såhär att ha 4-månadersbebisar. De har börjat upptäcka världen, och den är så spännande! Har ni inte tänkt på hur amningsmönstret dagtid har förändrats? Det vrids på huvudet vid minsta ljud, och det är svårt att få bebisen att äta koncentrerat. Ni kanske har fått rådet att gå in i ett mörkt och tyst rum för att bebisen ska få ro att äta?

Tänk då på hur det är på natten. Det är mörkt. Det är tyst. Det är nu bebisen har ro att äta ikapp allt den missat under dagen. Den är helt enkelt hungrig!

Detta sammanfaller dessutom med en ökningsperiod. Barnet växer och börjar kräva mer mjölk, och täta nattamningar främjar mjölkproduktionen. De hormoner som är aktiva vid mjölkproduktionen är många, många gånger högre på natten, och därför är nattamningar mer effektiva än dagamningar ur ökningssynpunkt. Jobbiga för mamman, men effektiva för brösten.

Det kommer att gå över. Står ni ut i några veckor så kommer det att ge med sig av sig själv. Bebisen kommer att lära sig att "tugga tuggummi och gå samtidigt" så att säga, och era bröst kommer att fatta galoppen och börja producera mer mjölk.

Håll ut!

• Alexandra A

Min dotter sov väldigt bra fram till ungefär 4,5 månads ålder. Nu är hon 6 månader och har börjat sova bättre igen. Hon kunde vakna 6 gånger per natt och det enda som fick henne att somna igen var mat. Fast jag tror egentligen inte att hon var hungrig utan att hon bara ville vara riktigt nära och få trygghet.
    Hoppas det vänder för er också! Lycka till.

• systernegativ

Isaks hela amningsmönster har förresten förändrats. Och hans sovrutiner dagtid också.

Nu småsnuttar han på ett helt annat sätt än förut. Då bodde han vid bröstet och klamrade sig fast vid det som att det var hans enda vän i världen. Nu tuttar han en stund och sen är handen godare att tugga lite på eller så vänder han på huvudet och kollar in vad pappa gör därborta, för att sedan återvända en stund till bröstet. Men han har blivit rackarns mer effektiv på att tömma bröstet också!

Förut sov han hela nätterna, nu vaknar han 2-3 gånger (idag bara 1 gång!!). Förut somnade han 22, nu somnar han 19-20. Förut sov han till 10 och sov ett 3-timmarspass på dagen. Nu sover han till 6-7 och sover 4 korta pass på dagen.

Helt annorlunda med andra ord.

• Lilla O

Känner igen mig precis i vad systernegativ skriver! Det blev bättre när lillkillen var runt halvåret. Han har fortfarande lite svårt att koncentrera sig på amningen dagtid, men har bärjat äta lite annat också. Tycker också som Lövet att det är ganska bekvämt att sova tillsammans när det ska ätas mycket på natten. Han sover hos pappa mellan målet, himla praktiskt!

Kämpa på!

• snart tre

Från och med fyra månader blir det ofta så här - oroliga småttingar med sömnstörningar och förändrade matvanor. De reagerar helt enkelt på att det händer så mycket runt omkring dem och börjar ofta drömma mkt på nätterna för att bearbeta alla intryck och den utveckling de går igenom (de lär ju sig en massa färdigheter då och det är tufft för dem).

Min son har precis gått in i en sådan fas där han vaknar och äter fler ggr per natt - han är sex månader och har periodvis sovit hela nätterna sedan han föddes. Men vid fyra månader och nu har det snurrat och jag har inget bra knep - det är bara att hänga på och inte glömma att det går över. För det gör det.

Svar på tråden 4-månader o sover sämre och sämre