• Hemligkvinna

Recept för hälsosam viktnedgång

Jag har lagt på mig lite för många kilon nu. Fick skäll på gymmet för att jag äter för lite kolhydrater, så jag började äta mer men vips så gick jag upp 2 kg på bara 2 veckor. Konstant svullen om magen också.

Hjälp mig gärna med hälsosamma recept, som är någorlunda snabba. Har inte lust att stå i köket 1 timme och laga mat, så 30-45min recept passar mig bäst.

Vill gärna gå ner 5-7kg till sommaren.

Gärna lite tips på proteinrika mellanmål också. Då jag tränar styrketräning behöver jag lite kolhydrater och en de protein i alla fall, så det är en hälsosam viktnedgång vi pratar om. Jag vill ha kvar alla mina muskler.

Jag väger nu ca 55kg till mina 159cm.

Någon som hänger på?

• Svar på tråden Recept för hälsosam viktnedgång
  • Alla hemma

Världens goaste och enklaste lunch:

En fryst kycklingfilé

En halv sötpotatis

Ett knippe sparris

Några körsbärstomater

Salt

Peppar

Timjan

Vitlökspulver

Skala potatisen och skär ner allt utom kycklingen i lagom stora bitar. Blanda ihop allt med lite kokosfett i en ugnsform och lägg kycklingen på sidan av i formen.

In i ugnen på 225 grader i 30-35 min.

Servera med lättkvarg och ev aivar

• Hemligkvinna

Jag brukar göra blomkålssoppa med knaperstekt bacon
    Ett stort blomkålshuvud
    En gul lök (om man vill ha)
    en skvätt grädde
    Vatten
    buljongtärningar
    salt
    vitpeppar
    vitlök
    Maicena

Dela blomkålen och tärna löken och lägg allt i en kastrull. Häll på vatten så att det täcker allt och lägg i 2 buljongtärningar. Jag brukar ta en höns och en grönsaks. 
    Koka till lagom konsistens. Jag brukar vilja ha lite motstånd så att soppan inte blir slät som puré. Häll av hälften av vattnet. Om man är osäker på hur mycket vatten som behövs kan man hälla lite i ett glas, så att man kan använda det till att späda soppan med.
    Använd stavmixer och mixa, så att det blir jämnt. Smaka av med vitlök, salt, vitpeppar, en liten skvätt grädde och ljus maicena om man vill ha den tjockare.

Ett par msk grädde ger mycket godare smak än tex matlagningsgrädde. Vill man inte ha så fett kan man ta bara litegrann.

Jag brukar servera den ljummen med knaperstekt bacon, som passar perfekt tillsammans.

• baobab

Om du vill gå ner i vikt så kan du dra ner lite på kolhydraterna men då kommer träningen antagligen bli lidande. Jag brukar göra olika grytor med blomkålsris till, tex. vegetarisk korvstroganoff eller ital stew med rotfrukter i. Wraps/burritos är också supersnabbt och gott att fixa, jag brukar ha vegfärs och svarta bönor i mina ( + guacamole och tomatsalsa). Googla så hittar du recept på allt :)

Svar på tråden Recept för hälsosam viktnedgång