Inlägg från: milli79 |Visa alla inlägg
  • milli79

Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!

Är det någon här som hört bra eller dåligt om Waldorfskolan i Kalmar? Bor inte själv där nu men ev kanske vi flyttar "neråt" framöver och vi är intresserade av Waldorf pedagogiken. 

Vill inte ha en massa negativt om själva pedagogiken tack, alla är vi olika utan mer om själva skolan eller förskolan, om lärare och annat.

• Svar på tråden Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!
  • milli79
    Elsssi skrev 2014-03-06 22:27:51 följande:
    För att klargöra, jag gillade upplägget i skolan och hur man lärde ut, det var lärarna som var katastrof
    Menar du att du har erfarenhet av den i Kalmar?

Som sagt vi är alla olika och jag är inte så förtjust i den obligatoriska skolgången och allt vad det innebär men givetvis vill vi göra ett besök och höra lite mer innan vi väljer. Vet ännu inte om vi kommer flytta dit men gillar det alternativa.
  • milli79
    örebroaren skrev 2014-03-06 19:29:14 följande:
    Waldorf är skit. Det är ingen bra skola som omedelbart borde stängas. Välj något annat för ditt barns bästa!
    Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte ville ha den typen av kommentarer. Vad som är bäst för ett barn är inte bäst för alla...
  • milli79
    LillaJag06 skrev 2014-03-06 16:54:46 följande:
    Har inte själv gått där men två tjejer från min gamla klass flyttade över dit.
    De är och var lite efter i utvecklingen.
    Vad jag förstod var det en bra skola för många barn som hade lite svårigheter.
    Så kort och gott.
    Skolan ska vara bra enligt rykten.
    Tack för dina svar. Våra barn har det inte svårt för sig hittills i alla fall. Sonen kunde hela alfabetet både stora och små bokstäver innan han var 2,5 år och är enormt kunskapstörstande så funderar jag ändå på om det skulle passa eller inte alls... har några år på oss att bestämma oss. 
  • milli79
    ViVäntarLois skrev 2014-03-07 16:20:14 följande:
    Om det är hemskolningsliknande miljö du är ute efter skulle jag också titta på Montessoriskolan Regnbågen i Kalmar om jag vore du. 
    Okey intressant. Har du barn där själv? Har funderat på den pedagogiken oxå. Har den bra rykte osv?
  • milli79
    ViVäntarLois skrev 2014-03-07 20:22:49 följande:
    Våra barn är hemma så länge det är lagligt :p Idag är äldsta snart 3. Men vi funderar på att sätta dem i kö till montessoriskolan inför skolstart. Regnbågen har väldigt bra rykte, endast 15 elever per klass och åldersintegrerat. Tyvärr har de bara upp till årskurs 6, efter det finns det inga montessorialternativ i Kalmar. Nu är skolan inte så gammal men som jag har förstått det så har barnen också legat väldigt bra till kunskapsmässigt när de bytt över till andra skolor.
    Låter bra, kanske värt att kolla upp om vi nu hamnar i Kalmar. Skönt att du kan va hemma ett tag. 
  • milli79
    Elsssi skrev 2014-03-07 23:20:53 följande:
    Och då menar jag den Waldorf som är vid sjukhuset i Kalmar (som ligger bredvid psyket i Kalmar...som BTW hade en man från psyket som tog livet av sig i skolan och det var de minsta barnen som hittade honom)
    Usch låter ju inge bra förstås. Ligger den vid psyket alltså...
  • milli79
    renegade01 skrev 2014-03-22 13:16:29 följande:
    Jag vet inte vilken ålder barnen är, men min son går iallafall på förskolan på Waldorf (ekan) och det är HELT fantastiskt! Jag kan bara säga gott om det.

Fantastiska pedagoger framför allt!
    Ok tack
    maritbinge skrev 2014-03-22 16:12:23 följande:
    Nyfiken fråga för er med barn i waldorfskola: känns det inte otryggt att veta att läran som pedagogiken bygger på är hemlig för utomstående (inklusive föräldrarna)? 
    Skeptiker hör inte hemma i denna tråd då det alltid kommer finnas folk med annan tro.
  • milli79
    maritbinge skrev 2014-03-23 00:35:24 följande:
    Kom igen nu, jag ställde en fråga av ren nyfikenhet och intresse, det får man vara beredd på om man hänger på ett nätforum. Jag tyckte att den här tråden passade bra eftersom flera föräldrar till barn i waldorfskolor följer den. Jag kan inte tvinga någon att svara, förstås.
    Ok om någon vill svara så... inte mitt intresse i alla fall.
  • milli79

Har iallafall lite koll på läran osv.

Nu blir det ändå inte waldorf för oss då vi kollade o lokalerna inte kändes ok, dålig luft mm. Vi hoppas få plats på regio Emilia förskola istället:).

Svar på tråden Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!