Inlägg från: MissErabel |Visa alla inlägg
  • MissErabel

BF i oktober Göteborg

Hejhej!

Hoppar in här jag med, är 33 och väntar andra barnet i slutet av oktober, 20:e närmare bestämt. Illamåendet plågar mig verkligen denna gång, jag längtar tills det släpper. Har lättat lite så det verkar vara på god väg.

Jag bor öster om centrum. :)

• MissErabel

Imorgon går jag in i vecka 13, känns skönt att den mest osäkra perioden är över. Och jag räknar kallt med att både piggna till och sluta må illa, direkt! Illamåendet har ändå avtagit de senaste veckorna, från att ha varit konstant till bara på eftermiddagn/kvällen.
    Det måste bara sluta nu, jag orkar inte göra något hemma längre, bara jobba och sen hem och ligga i soffan. Vår ettåring är så pappig så det inte är sant, jag är helt uträknad haha.

• MissErabel

Tycker också det ska bli skönt med ledigt, sitta och kämpa mot illamående och huvudvärk på ett kontor är verkligen mycket jobbigare än jag kunde föreställa mig.

Vi ska hem til svärmor och jag ser fram emot avlastningen också, hon får leka med ettåringen och jag får äta påskgodis liggande i soffan, det ska bli underbart!

• MissErabel
    Becci skrev 2014-05-19 15:16:35 följande:
    Första barnet, glömde jag att lägga tillCool
    Välkommen! Bra BF-dag, det är min födelsedag, hehe. Jag har 21 oktober, bor i Gamlestan och väntar barn nummer två. Ettan kommer inte att ha hunnit fylla två år så det blir väl full rulle.

Går du på stora vårdcentralen vid Gamlestadstorget?

Den här tråden är ganska tyst, men jag hoppas den vaknar till när vi börjar närma oss lite mer.
  • MissErabel
    Becci skrev 2014-05-19 19:47:10 följande:
    Nej jag är på Närhälsan vid Munkebäckstorget :) Ja, full rulle kan jag tänka mig!
    Då har du säkert nära till Kulturhuset Kåken också, jag gillar deras öppna förskola!

Gud, jag måste börja äta järntabletter snart tror jag, tröttheten från i början har släppt men är helt energilös ändå. Har ultraljud + vanligt barnmorskebesök på tisdag, får se vad jag har för värden då.
  • MissErabel
    Becci skrev 2014-05-23 16:18:41 följande:
    Tack för tipset! Hade ingen aning om att det fanns. Jag måste ju "lära" mig alla saker man kan göra när man är mammaledig, för att komma ut och träffa folk.

Min trötthet försvann i v14/15 och hoppas den håller sig borta ett tag till.

Visst hade du barn sedan innan?
    Ja, en pöjk, 1,5 år. Vi hängde mycket på Kåken med de andra från föräldragruppen våren 2013.
  • MissErabel

Håller tummarna för din bebis! Det går säkert bra, skönt att få veta.

Jag är i vecka 20 och känner bara svaga rörelser ännu. Var på ultraljud i tisdags och moderkakan ligger visst i framvägg, så det förklarar ju den saken, som en stor stötdämpare.

Hade bestämt mig för att ta reda på könet också, efter mycket velande fram och tillbaka, så naturligtvis gick inte det, den lille rackaren låg med benen i kors. Typiskt!

• MissErabel

Jag tänkte också ta det lugnt på slutet, har massor av foglossningsont, misstänker att det kan bli tungt de sista månaderna med mitt kontorsjobb. Sitta stilla flera timmar i sträck är verkligen plågsamt och stå har inte hjälpt så mycket det heller, för jag har bara haft en massa platta dåliga skor.

Köpte ett par Nike Air Max nu istället för alla converse och ballerinaskor och vilken skillnad! De hjälper jättemycket.

• MissErabel

Vi hyrde från Östra när vi skulle hen med förra barnet. Supersmidigt, bara att knalla ner till Pressbyrån eller var de nu fanns och betala och sen bära upp det på avdelningen. Tog förstås lite tid att montera i taxin sen, men vi var ju helt gröna på området, fick till slut hjälp av ambulanspersonal som fick "köa" med ambulansen bakom taxin hahah.

Inga problem att lämna tillbaka på NTF:s kontor i stan heller, men tappa inte bort de små vadderade grejerna till bältet, de får du betala för.

Och jag har bytt upp oss på barnvagn, från singelvagn till bugaboo Donkey, var ju lika bra att passa på tänkte jag, eftersom de går att ha i singelläge också.

• MissErabel

Nä, det är det som är grejen med den, man lyfter av ena sitt/liggdelen och skjuter ihop ramen och sätter på en extra liten varukorg istället. Den är såklart svindyr men det smartaste jag någonsin sett!

Vi bor i lägenhet med trång trappuppgång och inget barnvagnsrum så jag kan inte hålla på med massa olika vagnar och byta mellan.

• MissErabel
    Majagräddnos78 skrev 2014-06-30 07:42:22 följande:

Min lilla Malva sparkar så det känns från utsidan nu! Semester om en vecka, först väntar 4th of July firande med mina amerikanska gudföräldrar i Växjö. Grill grill och åter grill förväntas med tillbehör som coleslaw, cornmuffins och smaskiga efterrätter smile2.gif . Hur mycket har ni gått upp i vikt? V 22, 4,5 kg, kraftig sedan innan.

Jag har gått upp 2 kg bara, men var också en tjockis sen innan.

Förra graviditeten stannade på ca fyra kg upp totalt, med en bebis som vägde 4,5. Dock var inte amningen någon avmagringskur som jag hört att den skulle vara, blev så galet sötsugen och lyckades aldrig helamma heller.
  • MissErabel
    Majagräddnos78 skrev 2014-06-30 18:23:06 följande:

Men oj, MissErabel, då gick du ju egentligen ner av att vara gravid! Mådde du illa hela tiden? Jag gick upp ca 25 kg med min dotter, minst 5 var vatten sista veckan. Blev jättehungrig av att amma...

Nä, jag mådde hur bra som helst hela tiden! Har mått sämre denna gång. Men om man redan har lite övervikt är det inte konstigt egentligen, kroppen behöver inte lägga på nåt den redan har. Och eftersom ämnesomsättningen ökar samtidigt som jag kanske tänkte mer på att äta nyttigt och regelbundet så blev det ju ganska bra. Jätteskönt att ha sluppit att bli jättemycket tyngre än vanligt på slutet, verkar jobbigt ovanpå alla andra krämpor.
  • MissErabel
    Majagräddnos78 skrev 2014-07-01 10:30:51 följande:

Bra jobbat, själv orkade jag inte stå emot... Den här gången ska jag försöka lite mer smile1.gif Var inte kul att passera 100kg kan jag tala om! Är 178 cm.

Ja, som sagt, jag ligger rätt nära tresiffrigt som det är i vanliga fall :) så jag var inte långt ifrån, vägde in mig på 93 på inskrivningen och 89 efter förlossning. Men jag är ju van vid vikten, värre att komma upp i de siffrorna helt oväntat.
  • MissErabel

Jag tycker det är mycket upp och ner, vissa dagar har jag massa energi, knappt ont någonstans, varken i fogar eller rygg och orkar allt precis som vanligt. Andra dagar är bara som ett enda töcken, idag är en sån dag, gick och lade mig direkt efter middagen och har bara legat som en strandad val ovanpå sängen hela kvällen.

Märker att jag blir otroligt påverkad av för lite sömn, blir som en zombie och mår illa hela dagen. Försöker tänka på det så klarar hela familjen av livet bättre, sliter på min man också förstås, att jag inte orkar hjälpa till med något, han är pappaledig med vår snart tvååring nu och börjar jobba igen nästa vecka. Då blir det min tur att slita och jaga hela dagarna igen, under förskoleinskolning osv, spännande att se hur det går...

• MissErabel
    PoL skrev 2014-08-05 08:32:05 följande:

Realist & MissErabel: det hör nog till den här fasen av graviditeten att man är extra trött... Är oxå drabbad tyvärr... Jag jobbar hemifrån denna vecka o har sån tur att jag då kan sova en stund vid lunchen undras hur det kommer gå nästa vecka på kontoret

Fasen, men tänker ändå att det kämpigaste är i början när det ska vara hemligt samtidigt som man är sådär dödstrött och illamående. Nu går det väl iofs för sig att klaga lite eller ursäkta sig på jobbet, nu när det syns också, men jag fattar inte hur vissa klarar av att jobba heltid nästan ända inpå förlossning. 

Det kanske inte är så vanligt? När planerar ni andra att "gå hem"? Jag gör det gärna nu direkt hehe, men blir eventuellt så att jag jobbar halvtid hela september ut i alla fall.

• MissErabel

Hej!

Här håller vi just nu på med förskoleinskolningen på vår 19-månaders. Alltså, att göra detta i mitt tillstånd, jag får ett sånt hormonpåslag av anspänning haha! Reagerar helt orimligt på allt och är världens sämsta på att vara trygg och lugn. Gud, låt dessa veckor passera tills lillen har kul med sina nya små kompisar.

Med bebisen i magen är det bra, jag får göra ultraljud varje gång hos BM för att hjärtslagen är så svår att hitta för att bebisen är otroligt livlig. Hjärtat slår snabbt också, runt 150-160. Vår son tog sig sällan över 140 i magen, undrar om könteorin stämmer?

• MissErabel
    PoL skrev 2014-08-14 09:23:39 följande:

Visst är det påtagligt att man är mer känslig som gravid smile2.gif

Jo, hjärtljud. Vill minnas att jag vid alla 3 graviditerer pendlat från 135 upp till 150, och jag har en tjej & en kille (bebisen ännu en överraskning). Så jag tror inte man kan gissa kön på hjärtfrekvens.

Äsch, vad synd. Hehe, klart att ingen sån där grej funkar, men jag håller nog ändå koll på alla olika teorier nu, så kan jag jämföra sen. Salt- eller sötsugen? Arg eller ledsen? Allt sånt där. Tror inte på det egentligen, men kul att se iaf.
Svar på tråden BF i oktober Göteborg