Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

När ens barn inte får vara med...

Mina äldsta pojkar är 6 respektive snart 5 år. När de är ute och leker på gården, lekplats eller liknande så accepterar jag inte att de utesluter någon på det viset. Med tanke på hur små barnen i fråga är så hade jag gått in i situationen om jag varit någpn av flickornas mamma. Alla resonerar säkert inte så men det gör jag.

• Flickan och kråkan
    ludor skrev 2014-03-07 07:12:37 följande:
    alla ska inte behöva leka med alla hela tiden.
    det är något alla behöver lära sig.
    Det håller jag med om, men som situationen såg ut.....nej, så beter man sig inte. Man utesluter inte demonstrativt på det viset. Det måste barn också lära sig. 
  • Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2014-03-07 09:00:00 följande:
    Hade jag varit förälder till en av tjejerna hade jag sagt att vill de gunga i gungorna de bara finns 2 av så får de turas om. Sen var ju tjejerna de som kom till just de gungorna först så jag hade låtit mitt barn gunga typ 2-3 minuter och sen lyft av till förmån till TS pojke.

Då hade med mina barn 1 av 2 saker hänt.

1) Barnet hade totalt brytit ihop, tjurat som besatt och vägrat leka ö h t

2) Barnet hade insett det fina med kompisgungan och de hade lekt där allihopa.

Händer nummer 1 så gynnar det ju eg inte TS pojke men då får det vara så, jag kan inte tvinga mitt barn att leka med någon, jag kan däremot tvinga det att inte aktivt utesluta någon och fortsätta leka. Nummer 1 brukar hända någon/några ggr per barn men de brukar rätt snabbt gå att resonera med så att det mer och mer går mot nummer 2 och till slut även kommer spontant.
  • Flickan och kråkan

Jag säger även till andra barn/går in i situationer där barn beter sig illa mot varandra. För mig är det en självklarhet och inget som innebär att man alltid "fixar" allt för barnet i relation till andra. Jag har tre barn i åldern 0-6 år och det finns GOTT om tillfällen att känna och hantera situationer i relation till andra utan att mamma, pappa eller någon annan vuxen är närvarande.

Barnen i fråga var 3 år om jag förstått det hela rätt. Skulle aldrig komma på tanken att kalla något barn elakt och att vissa barn är det. Så små barn är fortfarande på många sätt impulsstyrda och empatin har rätt långt kvar vad gäller utveckling och de testar. Jag hade sagt till mina egna barn om de betedde sig så eller illa gentemot någon annan i min närvaro - självklart. Att flickorna nu inte hade föräldrar som vägleder och hjälper sina barn till en vettig värdegrund (de var ju närvarande).....ja, det är ju synd om flickorna och då är det ju bra att andra vuxna går in - förskollärare, lärare, andra föräldrar etc.

Att själv gå in gör också att mina visar på exempel hur man kan göra när någon agerar taskigt mot någon annan. Min äldsta är 6 år och säger ofta ifrån även när inte han är direkt inblandad. "Nej, sådär för du inte säga till X. Han blev ledsen!" Det tycker jag är en styrka. 

Svar på tråden När ens barn inte får vara med...