Vidrigt att ta betalt av sina barn för att bo hemma
Vad är det med föräldrar egentligen som tar betalt av sina barn för att de bor hemma? Jag själv mamma och har två döttrar på 30 och 24 år. Min 24 åring flyttade hemifrån vid 22 års ålder och under tiden efter gymnasiet behövde hon aldrig betala för att bo hemma. Dessutom behövde hon aldrig riktigt göra något hemma, utan hon valde istället efter ett tag att hjälpa till för att hon själv ville hjälpa mig.
Nu läser hon till läkare i Schweiz och kommer hem på loven samt sommarlovet. Aldrig att jag skulle ta betalt av henne. Jag anser att bara för att man fyllt 18 så blir hon inte mindre mitt barn för det. Samma gällde 30 åringen som dock sedan 18 år satte igång det riktiga vuxenlivet.
Jag finns alltid där för dem. Eftersom att min man jobbar utomlands och jag bor två veckor i Sverige och sedan två veckor utomlands, så bor jag hos MINA föräldrar de två veckorna i Sverige. Jag gillar inte att bo i mitt hus ensam. Det är dock tillfälligt då jag letar efter en extra lägenhet i centrala stan nära mitt jobb. Men inte ens mina föräldrar vill ta betalt av mig som är 50+ och bor hos dem. Jag försöker TVINGA dem att ta emot pengar men de vill helt enkelt inte. De tycker att det är absurt att ta emot pengar av sitt barn, vilket jag håller med om med tanke på att jag har samma tankar gentemot mina egna döttrar.
Däremot har jag sett trådar här där nästintill alla vill kräva sina vuxna barn på pengar. Alla vet att barnbidraget inte räcker till någonting. Så skyll inte på att barnen ska betala för allt själva därför att ni själva inte får barnbidraget/studiebidraget längre. Ifall ni inte har ekonomi för barn, varför ens skaffa? Och nej, jag säger inte att kärlek inte är viktigast, men ni borde tänka på att skaffa barn efter ekonomi. Har ni inte råd för tre barn, varför skaffa tre barn om ni MÅSTE kräva dem på pengar efter deras student ? Vidrigt. Helt oacceptabelt.