• Anonym (Mamman)

Vidrigt att ta betalt av sina barn för att bo hemma

Vad är det med föräldrar egentligen som tar betalt av sina barn för att de bor hemma? Jag själv mamma och har två döttrar på 30 och 24 år. Min 24 åring flyttade hemifrån vid 22 års ålder och under tiden efter gymnasiet behövde hon aldrig betala för att bo hemma. Dessutom behövde hon aldrig riktigt göra något hemma, utan hon valde istället efter ett tag att hjälpa till för att hon själv ville hjälpa mig.

Nu läser hon till läkare i Schweiz och kommer hem på loven samt sommarlovet. Aldrig att jag skulle ta betalt av henne. Jag anser att bara för att man fyllt 18 så blir hon inte mindre mitt barn för det. Samma gällde 30 åringen som dock sedan 18 år satte igång det riktiga vuxenlivet.

Jag finns alltid där för dem. Eftersom att min man jobbar utomlands och jag bor två veckor i Sverige och sedan två veckor utomlands, så bor jag hos MINA föräldrar de två veckorna i Sverige. Jag gillar inte att bo i mitt hus ensam. Det är dock tillfälligt då jag letar efter en extra lägenhet i centrala stan nära mitt jobb. Men inte ens mina föräldrar vill ta betalt av mig som är 50+ och bor hos dem. Jag försöker TVINGA dem att ta emot pengar men de vill helt enkelt inte. De tycker att det är absurt att ta emot pengar av sitt barn, vilket jag håller med om med tanke på att jag har samma tankar gentemot mina egna döttrar.

Däremot har jag sett trådar här där nästintill alla vill kräva sina vuxna barn på pengar. Alla vet att barnbidraget inte räcker till någonting. Så skyll inte på att barnen ska betala för allt själva därför att ni själva inte får barnbidraget/studiebidraget längre. Ifall ni inte har ekonomi för barn, varför ens skaffa? Och nej, jag säger inte att kärlek inte är viktigast, men ni borde tänka på att skaffa barn efter ekonomi. Har ni inte råd för tre barn, varför skaffa tre barn om ni MÅSTE kräva dem på pengar efter deras student ?  Vidrigt. Helt oacceptabelt.

• Svar på tråden Vidrigt att ta betalt av sina barn för att bo hemma
  • Arbetsvegan

En till som inte tänker längre än näsan räcker. SUCK.

"Har ni inte råd för tre barn, varför skaffa tre barn om ni MÅSTE kräva dem på pengar efter deras student ?  Vidrigt. Helt oacceptabelt"

NESFLASH!!! Livet och förutsättningar kan ändras. Jag förstår att du inte förstår det men så är det i alla fall...

TS. Berätta för mig hur man gör en selektiv abort på en 18-åring. Ja, eftersom man "inte ska skaffa barn om man inte har råd". Om livet ändras och att det blir kärvt senare i livet betyder det att man ska göra abort av redan existerande barn.
    Hur gör man det TS?

• sommar2001

Beror på situation. Om mina barn har jobb och vill bo hemma så kommer dom att få betala för sig.
    Pengarna kommer dock att sparas och barnen kommer att få tillbaka pengarna när dom flyttat hemifrån.

Står barnen utan inkomst så är det självklart att det är gratis.

• Anonym (S)

Har mina barn jobb efter studenten får de såklart betala hemma om de ska bo här. Det kommer ändå vara betydligt mindre än om de skaffar eget. Om de däremot flyttar hemifrån kan jag köpa ngt mindre och därmed få en lägre månadskostnad. Förstår inte alls varför jag ska lida ekonomiskt när de kan försörja sig själva. Dessutom börjar jag se fram emot att få en bättre ekonomi den dagen de flyttar. Så det är vad jag kommer att uppmuntra.

• Anonym (S)

Just det. Det finns en viktig sak till. Att försörja sig själv skapar ansvarskänsla, stolthet, frihet och självförtroende. Det vill jag inte beröva dem.

• skpklm
    Anonym (S) skrev 2014-03-08 19:08:05 följande:
    Just det. Det finns en viktig sak till. Att försörja sig själv skapar ansvarskänsla, stolthet, frihet och självförtroende. Det vill jag inte beröva dem.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (S) skrev 2014-03-08 19:08:05 följande:

Ja, mina döttrar har då en mycket bra ansvarskänsla, stor stolthet över vara där de är idag och har mycket bra självförtroende. De har absolut frihet och styr sina egna liv.
    Jag kunde inte önskat en bättre relation till mina döttrar och jag är så glad över vilka vackra individer de är både utanpå men framförallt inombords.
    Som sagt, uppfyller inte barnen dessa ord du nämnde har du nog gjort fel på din uppfostring under 18+ åren. Det borde inte vara nödvändigt att ta till sådana åtgärder att ta pengar ifrån dem, anser jag.
    /En mycket kärleksfull mamma
  • Anonym (?)

Varför skulle man försörja vuxna människor med egen inkomst?

Jag är själv sextiotalist och betalade på självklart sätt några tusenlappar hemma när jag började tjäna pengar.  Hoppas att mina barn inte ser något märkligt  i det när den dagen kommer.

• Anonym (S)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-03-08 20:05:28 följande:

Ja, mina döttrar har då en mycket bra ansvarskänsla, stor stolthet över vara där de är idag och har mycket bra självförtroende. De har absolut frihet och styr sina egna liv.
    Jag kunde inte önskat en bättre relation till mina döttrar och jag är så glad över vilka vackra individer de är både utanpå men framförallt inombords.
    Som sagt, uppfyller inte barnen dessa ord du nämnde har du nog gjort fel på din uppfostring under 18+ åren. Det borde inte vara nödvändigt att ta till sådana åtgärder att ta pengar ifrån dem, anser jag.
    /En mycket kärleksfull mamma
    Hoppas du missförstod mig där. Jag har själv ibland haft en ganska skör ekonomi och vid ett par tillfällen behövt låna pengar av mina föräldrar. Pengar jag inte behövt betala tillbaka. Jag är förstås tacksam mot dem för detta men stoltheten har fått sig en törn vid de tillfällena. Som vuxen vill jag kunna försörja mig själv och jag tror att mina barn också kommer att vilja det. Det har alltid varit viktigt att vi i familjen hjälps åt, varför skulle ekonomi uteslutas ur det?

Sen tror jag vi tänker väldigt olika kring detta med ansvar osv som jag skrev om.

Att dina vuxna barn känner sig stolta och ansvarsfulla osv trots att de inte försörjer sig själva kanske beror på att de helt enkelt tar för givet att du fixar det? Att de inte tänkt så långt som att de borde klara det själva? Har ni pratat om såna saker? En av skillnaderna här ligger nog i att du har betydligt mer pengar än jag och är man van vid det tänker man kanske annorlunda.
  • Anonym (Varför?)

Ser ingen anledning till varför det skulle vara vidrigt att ta betalt av sina vuxna barn för att de fortfarande bor hemma??

Dom lär sig pengarnas ansvar och dessutom så går man inte och shoppar upp pengarna, man lägger undan det dom tror att dom har betalat på ett sparkonto som de sedan kan ta ut den dagen de verkligen flyttar hemifrån och då har de helt plötsligt väldigt mycket undansparade pengar..

• Anonym (beror på 2)

Men det beror väl på. Det är väl lika knasigt att att en familj med stora inkomster inte på något vis stöttar ett skötsamt barn som studerar vidare som att en familj med dåliga inkomster försörjer ditt 25-åriga barn som lever ett liv med fester och utan ansvar för att använda lite stereotyper.

Vet en familj där föräldrarna flyttade för att barnet aldrig flyttade hemifrån. Söndercurling kan definitivt gå för långt i vissa fall.  

• Ingram

Jag skulle personligen aldrig ta betalt av min son och skulle själv inte känna mig själv bra om jag gjorde det, min son har alltid mitt stöd i allt han kommer göra i livet och kommer veta att han alltid är välkommen hemma hos mig.

• BeanBag

För mig är det en självklarhet att en vuxen arbetande individ betalar för sig. Har barnen jobb så kommer de att få betala för att bo hemma, men jag hoppas ju att de skaffar sig eget boende när de har en fast inkomst.

• BeanBag

Och det där med att hjälpa till hemma har barnem fått börja med lååångt innan de är dags att flytta. Det började de med i 2-3 års åldern

• Anonym (Q)
    BeanBag skrev 2014-03-11 11:29:20 följande:
    Och det där med att hjälpa till hemma har barnem fått börja med lååångt innan de är dags att flytta. Det började de med i 2-3 års åldern
    Bara av ren nyfikenhet, vad hjälpte dina barn till med när de var små?
  • Anonym (Q)

Jag skulle inte vilja ta betalt av mitt barn...

• BeanBag

Duka på bordet,

plocka ur diskmaskinen

lägga tvätt i tvättkorgen

städa mm

i den åldern tycker det ju att det är roligt att hjälpa till

Anonym (Q) skrev 2014-03-11 11:31:45 följande:
    Bara av ren nyfikenhet, vad hjälpte dina barn till med när de var små?

• Anonym (Q)
    BeanBag skrev 2014-03-11 11:43:11 följande:
    Duka på bordet,
    plocka ur diskmaskinen
    lägga tvätt i tvättkorgen
    städa mm

i den åldern tycker det ju att det är roligt att hjälpa till
    Jaha okej, jag vet inte om alla barn tycker det är roligt att hjälpa till...jag gjorde själv tydligen inte det men håller med dig om att vissa saker kan man göra.
    Dock är jag lite av tanken att det ofta tar längre tid när barnet ska hjälpa till så jag gör det oftast själv och resultatet brukar bli bättre, men alla gör som vi vill :) jag var som sagt bara lite nyfiken så tack för svar.
  • Anonym (mormor ,)
    Anonym (Varför?) skrev 2014-03-11 10:55:30 följande:
    Ser ingen anledning till varför det skulle vara vidrigt att ta betalt av sina vuxna barn för att de fortfarande bor hemma??

Dom lär sig pengarnas ansvar och dessutom så går man inte och shoppar upp pengarna, man lägger undan det dom tror att dom har betalat på ett sparkonto som de sedan kan ta ut den dagen de verkligen flyttar hemifrån och då har de helt plötsligt väldigt mycket undansparade pengar..
    Den ensamstående undersköterskan som nämns tidigare i tråden  (och hennes gelikar)  har knappast möjlighet att  lägga upp ett sparkonto   bara för att ett hemmaboende vuxet barn gör rätt för sig!
  • BeanBag

Kommer inte spara och ge tillbaka pengar till mina vuxna barn om det blir aktuellt att de ska betala för sig hemma även fast vi har råd.

Anonym (mormor ,) skrev 2014-03-11 15:35:07 följande:
    Den ensamstående undersköterskan som nämns tidigare i tråden  (och hennes gelikar)  har knappast möjlighet att  lägga upp ett sparkonto   bara för att ett hemmaboende vuxet barn gör rätt för sig!

Svar på tråden Vidrigt att ta betalt av sina barn för att bo hemma